Luboń Wielki – szlak do schroniska z dzieckiem. Perć Borkowskiego i gołoborze

Szczyt Luboń Wielki 1022 m n.p.m. w Beskidzie Wyspowym to bardzo popularne miejsce, które jest celem miłośników górskich wędrówek. Na szczycie góry jest schronisko, z którego rozpościerają się wspaniałe panoramy na stronę północną. Po drodze jest okazja zobaczyć gołoborze i Tatry. Można usiąść przy stoliku, albo w budynku i odpocząć w ciszy. W tygodniu nie spotkamy tam zbyt wielu turystów. Luboń Wielki jest najwybitniejszych szczytem w Beskidzie Wyspowym. Najwyższym jest MogielicaWędrówki w te góry są coraz popularniejsze.

AKTUALIZACJA 2021 – Szlak na Luboń Wielki z dzieckiem z Rabki-Zaryte

• W 2021 roku ruszyliśmy szlakiem z dzieckiem,
  • Zrobiliśmy taki sam szlak turystyczny, jak jest poniżej w opisie, tylko że w odwrotnym kierunku. Szliśmy żółtym szlakiem przez Perć Borkowskiego,
  • Parking znajduje się przy kościele w Rabce-Zaryte,
  • Droga z dzieckiem żółtym szlakiem do schroniska zajęła nam 4 godziny, czyli 2 razy tyle, co powinniśmy iść sami,
  • Przy schronisku PTTK na Luboniu Wielkim zrobiliśmy sobie przerwę,
  • Obejrzeliśmy piękne widoki na pozostałe szczyty w paśmie i Tatry,
  • Szlak z Rabki-Zaryte prowadzi prawie cały czas pod górę. Jest tam sporo podejścia,
  • Zdjęcia pochodzą z 2021 roku.
Luboń Wielki - szlak do schroniska z dzieckiem. Góry

Jaki jest najciekawszy szlak na Luboń Wielki? Mapa trasy z Rabki-Zaryte przez gołoborze

Według nas ten szlak żółty z Rabki-Zaryte przez Perć Borkowskiego. Po drodze można zobaczyć Perć Borkowskiego i słynne gołoborze. Poniżej mapa naszej górskiej trasy turystycznej, którą przeszliśmy z dzieckiem.

Luboń Wielki mapa 2024
mapy.cz

Dojazd do Rabki Zaryte – parking

Dzień zaczynamy u siebie w domu, w godzinę docieramy na parking w Rabce Zaryte. Droga minęła nam spokojnie. Samochód zostawiamy przy kościele Matki Bożej Częstochowskiej. Podchodzimy do miejsca, gdzie jest sklep spożywczy i odbijamy w prawo do niebieskiego szlaku.

• Współrzędne parkingu pod Luboniem Wielkim: 49.6263, 19.9939.
Dojazd do Rabki Zaryte - parking

Z Rabki Zaryte na Luboń Wielki – szlak niebieski

Na początek jak to zwykle bywa, idziemy szlakiem otwartym terenem i mamy widoki na okoliczne wzniesienia. Dość długi odcinek nam tak towarzyszy i cieszy nasze oczy. Polaną idzie się dość lekko, nie ma jakichś wielkich wzniesień, im dalej, tym trudniej. Przez prawie pół trasy idziemy w towarzystwie Potoku Rolskiego. Dreptamy do góry z małą przerwą na kanapkę w miejscu, gdzie znajduje się ławka i krzyż. W ten dzień co jakiś czas musimy popijać wodę. Czekamy aż pokażą nam się widoki na Tatry.

Z Rabki Zaryte na Luboń Wielki - szlak niebieski

Schronisko na szczycie Luboń Wielki – Beskid Wyspowy

15 minut od szczytu dociera do nas szlak zielony z Rabki Śmietanowa. Ten wariant jest troszkę oddalony od kościoła i przez to nim nie szliśmy, bo mieliśmy ograniczony czas. W niedługim czasie docieramy szlakiem do schroniska PTTK na Luboniu Wielkim. Wchodzimy do środka. Czuć tutaj górski klimat. Siadamy na ławce, ale po minucie stwierdzamy, że jest trochę zimno. Robimy kanapki i siadamy obok tarasu i podziwiamy widoki. Najwięcej osób przychodzi tutaj podczas weekendu, bo w tygodniu albo nie ma czasu, albo turyści wybierają inne kierunki. Trasy są bardzo oblegane. Zwłaszcza żółty i niebieski szlak. Wędrówki po Beskidzie Wyspowym stały się coraz popularniejsze.

Schronisko na szczycie Luboń Wielki - Beskid Wyspowy

Kamera online na Beskid Wyspowy

Wiesz, że na schronisku znajduje się kamera online, dzięki której można 24 godziny na dobę oglądać piękne widoki na beskidzkie wyspy? Najbardziej spektakularnie wygląda to o poranku, gdy słońce dopiero wstaje. Kamera na Luboniu dostępna na stronie internetowej schroniska.

Perć Borkowskiego

Spędziliśmy na szczycie spory kawał czasu i po ponad godzinie udaliśmy się w drogę powrotną. Oczywiście skoro był niebieski, a zielony nam nie po drodze to wybieramy ostatnią opcję, czyli powrót żółtym szlakiem przez Perć Borkowskiego. Znajduje się ona na terenie rezerwatu przyrody nieożywionej utworzonym w 1970 roku i mającego powierzchnię 12 hektarów.

Szlak prowadzący na szczyt jest uważany za jeden z najatrakcyjniejszych w całym Beskidzie Wyspowym. Krajobraz tego miejsca jest zgoła inny od terenów, które znane są beskidzkim turystom przemierzającym górskie szlaki.

Luboń Wielki – Perć Borkowskiego. Największe gołoborze w Beskidzie Wyspowym

W rezerwacie znajduje się największe gołoborze w całym Beskidzie Wyspowym. Luźne skały i pionowe urwisko na pewno nie ułatwiają wędrowania w kierunku szczytu. Ten szlak  odradzany jest dzieciom i osobom starszym. W grupie skał zwanych Dziurawymi Turniami doliczono się 13 jaskiń i szczelin skalnych. Najsłynniejsza z nich to Jaskinia w Luboniu Wielkim mająca 26 metrów długości i deniwelację 9 metrów. Jako jedyna posiada ona własny mikroklimat. W 2000 roku można było w niej spotkać nietoperze – nocki duże.

Świetne miejsce, zwłaszcza że było sucho i bezpiecznie. Dziurawe Turnie oraz gołoborze robią wrażenie. Oczywiście jest dość stromo już na początku schodzenia, ale kijki bardzo pewno pomagają. Czym dalej od szczytu tym zejście łagodnieje. Odcinek całej tej trasy między schroniskiem a sklepem to około trzy i pół kilometra, a przewyższeń jest 560 metrów. Podczas wędrówki na wysokości gołoborza są widoki na Tatry.

Docieramy po połowie trasy do polany, którą schodzimy już cały czas i mamy widoki na przeciwne stoki za drogą Mszana Dolna – Rabka-Zdrój. Warto wybrać się na górę z dzieckiem.