Nowy Wiśnicz niedaleko Bochni – Zamek i inne atrakcje z nutką historii

Nowy Wiśnicz to miasteczko w województwie małopolskim niedaleko Krakowa. Największą atrakcją miasta i gminy jest tam zamek widoczny już z daleka (chociaż to już Stary Wiśnicz). Jest tam także kilka innych ciekawych miejsc i zabytków, np. klasztor, czy pomnik Stanisława Lubomirskiego.

Do miasta mamy niedaleko, ponieważ zaledwie 25 minut drogi. Przejeżdżamy tamtędy, gdy jedziemy np. w stronę Bochni lub Krakowa. Zawsze byliśmy tam tylko przejazdem, a teraz zdecydowaliśmy, że pojedziemy tam trochę pozwiedzać.

Zamek w Wiśniczu

Co warto zobaczyć w Nowym Wiśniczu z dzieckiem?

Jak zawsze wybraliśmy się na wycieczkę z naszym dzieckiem. Nie było tam może atrakcji dla dzieci, ale już np. sam zamek można do takich zaliczyć. W warowni byliśmy już kilka razy, dlatego odpuściliśmy zwiedzanie. Poszliśmy na krótki spacer uliczkami miasta

Parking znaleźliśmy w Rynku. Można tam spokojnie zostawić samochód i ruszyć na zwiedzanie. Postój był bezpłatny. W niedzielę w godzinach Mszy Świętej możesz mieć problem ze znalezieniem miejsca.

• Współrzędne parkingu w Nowym Wiśniczu: 49.9146, 20.4621,
  • Dojazd z Krakowa zajmuje 50, a z Bochni 12 minut,
  • Zwiedzanie miasteczka zajęło nam ponad 2 godziny (bez zamku).
Centrum miasta

Zabytkowy Ratusz w Rynku – obecnie siedziba Rady Miejskiej i Urzędu Stanu Cywilnego

Ciekawe zabytki znajdują się w okolicy Rynku w Nowym Wiśniczu. Na środku stoi okazały Ratusz wybudowany na przełomie 1616 i 1620 roku. Pomysłodawcą jego budowy był Stanisław Lubomirski. Obecnie urzęduje w nim: Rada Miejska, Urząd Stanu Cywilnego oraz mieści się Miejska Biblioteka Publiczna.

Nowy Wiśnicz niedaleko Bochni

Pomnik Stanisława Lubomirskiego – założyciela miasta

Tuż obok Ratusza stoi pomnik właśnie Stanisława Lubomirskiego, ponieważ to właśnie on był założycielem i fundatorem miasta. Pomnik odsłonięto w 1995 roku i teraz dumnie stoi pomiędzy drzewami. Lubomirski w rękach trzyma przywileje nadane przez króla Zygmunta III Wazę. Warto poznać jego historię.

Pomnik Stanisława Lubomirskiego

Pomnik Jana Matejki w Nowym Wiśniczu

Zwiedzaliśmy dalej, a Nowy Wiśnicz podobał nam się coraz bardziej. Kolejnym punktem na naszej mapie był pomnik Jana Matejki odsłonięty w 1993. On także znajdował się przed Ratuszem. Nieco dalej znajduje się Muzeum Pamiątek po Janie Matejce. Matejko, gdy był młody, to przyjeżdżał tutaj do swoich przyjaciół.

Ciekawe zabytki koło Bochni

Kościół Wniebowzięcia NMP i figura Chrystusa Króla

Szliśmy dalej w kierunku wschodnim i doszliśmy pod figurę Chrystusa Króla. Ludzie zbierali się na niedzielną Mszę Świętą, dlatego też szybko poszliśmy pod kościół Wniebowzięcia NMP. Nie wchodziliśmy już do środka, ponieważ do mszy było kilka chwil. Obeszliśmy kościół dokoła.

Park 400-lecia u podnóża zamku

Przekroczyliśmy mostek potok Leksandrówka i doszliśmy do Parku 400-lecia. Widzieliśmy stamtąd okazały zamek, chociaż w większości zasłaniały go drzewa. Podeszliśmy do mapy i zobaczyliśmy na legendę. Park powstał kilka lat temu (400-lecie lokacji Nowego Wiśnicza). Znajdują się tam:

• Amfiteatr leśny,
  • Plenerowe szachy,
  • Ścieżka z makietami zamków,
  • Ścieżka spacerowa,
  • Plac zabaw,
  • Kapliczka,
  • Pomnik pamięci,
  • Muzeum pamiątek po Janie Matejce – tak zwana Koryznówka,
  • Zamek Kmitów i Lubomirskich.
Zamek w Nowym Wiśniczu
Muzeum pamiątek po Janie Matejce – tak zwana Koryznówka

Dawny Klasztor Karmelitów Bosych – obecnie zakład karny

Kamiennymi schodami wyszliśmy do góry i trafiliśmy pod bramy zakładu karnego. Dawniej w tym miejscu znajdował się Klasztor Karmelitów Bosych. Powstał za sprawą Lubomirskiego jako wotum dziękczynne za wygraną w bitwie pod Chocimiem. Kiedyś jeszcze mieściło się tam więzienie niemieckie. W 1944 roku przywieziono skradzione przez Niemców cenne obrazy: „Rejtan”, „Batory pod Pskowem” oraz „Unia Lubelska”.

Dawny Klasztor Karmelitów Bosych - obecnie zakład karny

Zamek w Nowym Wiśniczu

Do zamku nie wchodziliśmy, ponieważ było wcześnie i jeszcze był zamknięty. Tak już pisałem już kiedyś tam byliśmy i nie chcieliśmy powtarzać. Obejrzeliśmy go tylko od głównego wejścia i szliśmy w kierunku Rynku. Zamek Kmitów i Lubomirskich to jedna z najpiękniejszych takich budowli w całej Polsce.

Godziny otwarcia, cennik i zwiedzanie

Do zamku trafić bardzo łatwo, ponieważ o kierunku informują znaki, prowadząc po alejce spacerowej. Zamek ufundował Jan Kmita pełniący w latach 70. XIV wieku funkcję starosty ruskiego, sieradzkiego i krakowskiego. Budowla jest w bardzo dobrym stanie, ale kiedyś była bardzo zniszczona. W środku znajdują się fotografie obrazujące wygląd zamku sprzed wielu lat. Obecnie zamkiem administruje Muzeum Ziemi Wiśnickiej.

• Bilet normalny kosztuje 20 złotych, a ulgowy 9,
  • Godziny otwarcia dostępne są na stronie internetowej zamku.

W zamku do zobaczenia mamy:

• dziedziniec zewnętrzny – XVII-wieczna brama wjazdowa, studnia, barokowy portal,
  • dziedziniec wewnętrzny – loggia i okna iluzjonistyczne,
  • I piętro – komnata szeptów, sala pod ptakami, sala Herkulesa, sala z makietami,
  • II piętro – baszta turecka, barokowy portal i malowidła ścienne, panorama miasta z tarasu widokowego, złocony plafon, sala balowa,
  • kaplica i krypta grobowa – iluzjonistyczne dekoracje kopuły, prezbiterium kaplicy, Sarkofag Stanisława Lubomirskiego, sklepienie i chór kaplicy.

Bastion VR

Ciekawym elementem wyposażenia zamku jest Bastion VR. Na pierwszy rzut oka brzmi tajemniczo, ponieważ jest to nowatorska próba przedstawienia historii przy pomocy najnowszych technologii. Przy pomocy urządzenia zakładanego na głowę i oczy możemy odbyć lot po XVII-wiecznym zamku. Zobaczyć wnętrza i życie mieszkańców. Bilet normalny kosztuje 14 złotych, a ulgowy 9.

Co zobaczyć w pobliżu Nowego Wiśnicza?

1. Kopalnia Soli Bochnia,
  2. Muzeum Motyli Arthropoda,
  3. Las Kolanowski koło Bochni,
  4. Lipnica Murowana,
  5. Skałki Chronowskie i Kamień Grzyb.