Bułgaria – atrakcje. 14 miejsc, które warto zobaczyć

Bułgaria kojarzyła nam się najczęściej z pięknymi kurortami nad Morzem Czarnym, do których wyjeżdżają Polacy na wakacje. Zaplanowaliśmy sobie podróż na Bałkany i nazwaliśmy ją „Projekt Bałkany”. Jednym z państw, które chcieliśmy zobaczyć była właśnie Bułgaria.

Spędziliśmy w tym kraju 7 dni i odkryliśmy kilkanaście ciekawych i wartych zobaczenia miejsc. W ubiegłym roku chcieliśmy dotrzeć nad Morze Czarne podczas pobytu w Rumunii. Ostatecznie tam nie pojechaliśmy, ale dotarliśmy nad morze tym razem.

Jeśli potrzebujesz planu na samochodowe zwiedzanie Bułgarii, to zapraszamy po dawkę inspiracji. W tę podróż wybraliśmy się z 6-letnim dzieckiem. Jak wyglądała nasza wycieczka? Co ciekawego zobaczyliśmy? Zapraszamy do lektury.

1. Starożytna twierdza i formacje skalne: Bełogradczik

Pierwszym miejscem, które zobaczyliśmy była Twierdza Bełogradczycka. To starożytna twierdza, przy której znajdują się ciekawe formacje skalne. Wędrując tam, można poczuć się jak w skalnym świecie. Obiekt robi ogromne wrażenie, a zwiedzać można po zakupie biletu. Obowiązują godziny otwarcia. Pośród skał znajduje się jaskinia, do której prowadzi specjalna ścieżka.

2. Góry i punkty widokowe, do których można dojechać samochodem: Vratsa Balkan

Dalej jechaliśmy w góry do Parku Przyrody Vrachanski Bałkan (Vratsa Balkan). Poniżej znajduje się miasto Wraca, w którym można zrobić sobie bazę wypadową na zwiedzanie okolicy. My tam spaliśmy. Chcieliśmy dotrzeć do ciekawych punktów widokowych, które znajdują się w tych górach. Poniżej znajdziesz nazwy lokalizacji z Google Maps, żeby łatwiej było Ci je znaleźć w nawigacji.

1. Vratitsa Heritage Trail: już kilka minut po opuszczeniu centrum miasta dotrzesz na miejsce i zobaczyć okazałe formacje skalne.
  2. Gazebo, 5GRC+58, 3042 Zgorigrad, Bułgaria: droga prowadzi w górę, a na niej znajduje się zatoczka z kolejnym punktem widokowym. Jeśli masz niski samochód, to lepiej zostawić go przy wjeździe.
  3. Tutaj podaję współrzędne: 43.1736, 23.4897: można dojechać samochodem na zatoczkę przy drodze, a potem trzeba delikatnie podejść około 300 metrów do przekaźnika.
  4. Vratsata – Bench with a View: to miejsce znajduje się niemalże na samej górze, przy górnej stacji zniszczonej kolejki. Tam rozciąga się najlepszy widok.
  5. Monument of Hristo Botev – 1058 m: ten punkt widokowy mieliśmy wyznaczony, jednak okazało się, że droga jest zamknięta z powodu śniegu. Byliśmy teraz w lutym, więc można było się spodziewać, że tak może być.

3. Tajemnicza jaskinia – Jaskinia Prohodna i Oczy Boga

W Bułgarii dotarliśmy również do tajemniczej jaskini. Byliśmy w takiej jaskini po raz pierwszy. Nazywa się Prohodna i jest chętnie odwiedzana za sprawą dwóch otworów znajdujących się na sklepieniu. Mówi się o nich: „Oczy Boga”, „Oczy Matki Natury” lub „Bramy Niebios”. Zwiedzanie jest bezpłatne i zajmuje około 20 minut. Parking jest tuż obok wejścia.

4. Ciekawe miasto – Twierdza Carewec w Wielkim Tyrnowie

Wielkie Tyrnowo to dawna stolica Bułgarii i jedno z najciekawszych miasteczek, które chcieliśmy odwiedzić podczas naszej podróży. Najbardziej interesowała nas Twierdza Carewec, którą mogliśmy zwiedzić. Wejście jest biletowane i obowiązują godziny otwarcia. Parking można znaleźć kilka minut drogi od wejścia. Zwiedzanie zajmuje około 60 minut. Są to głównie ruiny, a na samym szczycie znajduje się Sobór Wniebowstąpienia Pańskiego, do którego można wejść.

W Wielkim Tyrnowie mieliśmy nocleg i potem jechaliśmy dalej w kierunku wschodnim.

5. Bułgaria i UNESCO – płaskorzeźba Jeździec z Madary

Bułgaria to także różne obiekty wpisane na listę UNESCO. Jednym z takich miejsc jest Jeździec z Madary. To płaskorzeźba znajdująca się niedaleko miasta Szumen. Aby zobaczyć, to miejsce trzeba kupić bilet wstępu. Z parkingu na miejsce dotarliśmy w ciągu kilku minut. W okolicy Madary znajduje się sporo zabytków z dawnych czasów. Średniowieczny relief naskalny jest podobno jedynym takim zabytkiem w Europie. Jeździec z Madary to jeden z symboli narodowych Bułgarii.

Wycieczkę można sobie przedłużyć i wyjść do góry na skały. Tam znajdują się pozostałości twierdzy i piękne widoki.

6. Niezwykłe miejsce w Bułgarii, czyli zwiedzamy Kamienny Las

Kamienny Las znajduje się niedaleko Warny. Teraz mogliśmy go zwiedzić bezpłatnie, ale widzieliśmy, że jest tam kasa biletowa. Są tam formacje skalne – kolumny. Niektóre mają pęknięcia. Teren jest bardzo rozległy, a najlepiej wszystko widać ze wzniesień, które znajdują się na miejscu. Wiek lasu ocenia się na ponad 50 milionów lat. Tak wynika z informacji, która znajduje się na tablicy przy wejściu.

7. Warna – jedno z największych miast w Bułgarii

W Warnie mieliśmy nocleg i jest to miasto, które warto zobaczyć podczas podróży po Bułgarii. Znajduje się tuż nad Morzem Czarnym. Gdy dotarliśmy na plażę, to poczuliśmy się trochę jak w egzotycznym kraju za sprawą plaży z palmami kokosowymi. W Warnie znajduje się np. Sobór Zaśnięcia Matki Bożej, który już z daleka przyciąga uwagę, a także np. Mauzoleum Władysława Warneńczyka. To król Polski z dynastii Jagiellonów, który zginął w Bitwie pod Warną.

8. Popularne kurorty nad Morzem Czarnym

Podróżując wzdłuż wybrzeża można dotrzeć do kilku najpopularniejszych kurortów w Bułgarii. To właśnie tutaj zatrzymują się turyści na wakacjach. Są to np. Złote Piaski, Bałczik, Słoneczny Brzeg, Nesebar, Pomorie czy Święty Włas. Jest tam kilka lotnisk. Po rozmowie z gospodarzem naszego obiektu w Burgas dowiedzieliśmy się, że przyjeżdża do niego wielu Polaków.

9. Burgas – Morze Czarne i Jezioro Burgaskie

W Burgas mieliśmy swoją bazę wypadową blisko plaży. Po jednej stronie znajduje się Morze Czarne, a po drugiej Jezioro Burgaskie. Warto zatracić się podczas spaceru wąskimi uliczkami, a także dotrzeć do promenady i molo. Jest tam także Ogród Morski, a w sezonie widzieliśmy, że działa np. Dino Park, więc może to być atrakcja dla dzieci. Warto wybrać się w kierunku latarni morskiej.

Ciekawe miejsca w Bułgarii

10. Nesebyr/Nesebar – czy to najpiękniejsze miasto w Bułgarii?

Gdy zapytaliśmy na swoich SM, co warto zobaczyć w Bułgarii, to wiele osób pisało, że koniecznie trzeba się wybrać i zwiedzić Nesebyr/Nesebar. To miasto jest jednym z najstarszych miast w Bułgarii, a zabytki wpisane zostały na listę UNESCO. To już powinno zachęcić do zwiedzania. Pojechaliśmy tam poza sezonem, więc na ulicach spotkaliśmy wyłącznie mieszkańców. Wszystko było zamknięte, parkingi darmowe – było bardzo cicho i spokojnie. Tuż obok znajduje się kurort Słoneczny Brzeg.

11. Kościół Zaśnięcia Najświętszej Bogurodzicy

Gdy pojechaliśmy na południe od Burgas, to dojechaliśmy do miejscowości Vasiliko. Tam poza centrum znajdował się Kościół Zaśnięcia Najświętszej Bogurodzicy. To miejsce bardzo dobre do odpoczynku i kontemplacji. Są tam ławeczki, na których można przysiąść i patrzeć w kierunku Morza Czarnego. Jest tam również plaża i piękne skaliste wybrzeże.

12. Miejsce z energią – Beglik Tash

Dotarliśmy do miejsce przepełnionego energią. Znajduje się poza utartym szlakiem, wysoko w lesie niedaleko miasta Primorsko. W sezonie obowiązują bilety wstępu. Po przyjechaniu na miejsce, można zobaczyć ogromne kamienie. Na tablicach znajdują się wszystkie najważniejsze informacje. Beglik Tash to prehistoryczne sanktuarium trackie.

13. Sozopol i Przylądek Skamni

Podczas podróży wybrzeżem Morza Czarnego przyjechaliśmy do miasta Sozopol. Od razu skierowaliśmy się na Przylądek Skamni, skąd rozpościerał się wspaniały widok. Znajdowały się tam ruiny klasztoru Świętych Apostołów. Jest tam parking, więc warto zostawić samochód i ruszyć na zwiedzanie. Potem można jeszcze wybrać się na spacer wąskimi uliczkami miasta.

14. Tajemniczy obiekt w górach – Buzłudża w Starej Płaninie

W centrum Bułgarii w łańcuchu górskim Starej Płaniny, znajduje się tajemniczy obiekt. Na szczycie Mała Buzłudża stoi Pomnik Komunistycznej Partii Bułgarii. Przypomina statek kosmiczny, jak ten nasz ze Śnieżki w Karkonoszach. Obiekt jest opuszczony i nie można do niego wchodzić. Pod sam pomnik można dojechać samochodem, chociaż teraz w lutym był śnieg, więc samochód musieliśmy zostawić trochę niżej. Z góry możesz zobaczyć np. Musałę – najwyższy szczyt Bułgarii.

Bałkany - atrakcje

Jak dojechać do Bułgarii?

Jechaliśmy z południowej Polski, więc wybraliśmy wariant przez: Słowację, Węgry i Rumunię. Granicę rumuńsko-bułgarską przekraczaliśmy w Calafat.

Winiety

Pamiętaj o winietach na drogi w każdym państwie. Najlepiej kupić wszystkie online. W Bułgarii płatne są nie tylko autostrady, ale i drogi krajowe. Co chwilę są znaki, które informują o winietach.

Przekraczanie granicy: Unia Europejska i brak Strefy Schengen

Rumunia oraz Bułgaria należą do Unii Europejskiej, ale nie należą do Strefy Schengen. Na granicach są kontrole i każdy musi mieć ze sobą dowód osobisty. Na obu granicach nie mieliśmy żadnych problemów, a przejazd trwał może 2 minuty. Jechaliśmy około godziny 7-8 rano.

Czytaliśmy, że granica Calafat – Widyń jest najgorszą granicą w Unii Europejskiej. Tam musisz uważać, ponieważ kilka kilometrów przed granicą stoją już samochody ciężarowe i trzeba je mijać „na trzeciego” lewym pasem. Zobacz na nasz vlog poniżej, ponieważ tam to wszystko pokazaliśmy.

Jazda samochodem po Bułgarii

Po Bułgarii jeździło nam się dobrze. Wystarczy usuwać się innym i uważać na wyprzedzających z przeciwka, który często nie patrzą jak jadą. Jest także sporo tirów, które poruszają się szybko po miejscowościach. Akurat trafiliśmy na protesty rolników i w drodze z Warny do Burgas musieliśmy stać 2 godziny. Innym razem jechaliśmy objazdem. Na bocznych drogach trzeba uważać na koleiny i dziury.

Sporo policji

Jeszcze nigdy nie spotkaliśmy tyle policji, co w Bułgarii. Każdego dnia widzieliśmy po 3 radiowozy w różnych miejscach. Nad Morzem Czarnym od Burgas w kierunku Turcji są nawet specjalne posterunki, przy których stoją policjanci.

Śmieci…

Podróżując po Bułgarii co chwilę spotykaliśmy się z brudnymi poboczami i zatoczkami pełnymi śmieci. Najczęściej nie ma tam żadnych koszy, a jak już są to pełne.

Psy

Podczas wizyty w Bułgarii widzieliśmy bezpańskie psy. Czasem były w takich miejscach, że zastanawialiśmy się skąd się tam wzięły. Tam samo było wcześniej w Rumunii.

Co zjeść w Bułgarii?

W Bułgarii polecamy zjeść sałatkę szopską. My oprócz niej zamówiliśmy sobie jeszcze inną tradycyjną sałatkę Bułgarii. Obie były bardzo smaczne.