Krótka trasa w Beskidzie Wyspowym – Wieża widokowa pod Jaworzem

Kolejnego dnia, tuż po przybyciu ze zjawiskowych Beskidów w województwie śląskim, wybraliśmy się na górę Jaworz.

Jaworz – zwany też Kretówką, jest najwyższym szczytem Pasma Łososińskiego, leżącym w Beskidzie Wyspowym. Szczyt ten mierzy 921 m., a na wysokości 800 m zbudowana została 20-metrowa wieża widokowa. Obok niej jest pole biwakowe z zadaszonym grillem i wiatą. Z wieży można zobaczyć Zalew Rożnowski, Beskid Sądecki i Niski, a czasem nawet Tatry i Pieniny.

Mapka poglądowa

Nasz spacer szlakiem niebieskim zaczęliśmy z parkingu, obok kaplicy na Skrzętli. Całkiem inaczej wyglądało to miejsce, gdy widzieliśmy je w porze wiosennej, jeszcze w zimowej szacie.

Tego dnia pogoda  zapowiadała się pięknie, ponieważ było słońce i małe zachmurzenie. Mieliśmy cichą nadzieję, że będąc niedaleko wieży, zobaczymy chociaż kontury Tatr. To nam dodawało energii. Trasa do wieży nie jest wymagająca, idziemy przez pewien czas za drogą, to kamienistą, to betonową. Kiedy dość mocno skręca w lewo, my idziemy przed siebie miedzą. Po około 40 minutach, docieramy do wieży widokowej.

Jednak oczekiwanych widoków nie zobaczyliśmy, ale rozpościerające się Beskid Sądecki, Niski i Pogórze Rożnowskie były przepiękne.

Na wieży zostaliśmy około pół godziny. Obok wiaty, zauważyliśmy nowo wstawioną tablicę informacyjną z oznakowaniem.

Przed zaznaczonym szczytem zaobserwowaliśmy, że znajduje się bardzo blisko jaskinia. Wspominaliśmy o niej w artykule w czerwcu 2012, kiedy szliśmy z Limanowej. Pisaliśmy wtedy, że legenda głosi, że ona istnieje, ale niestety nie udało nam się na nią trafić. Z nowym pomysłem, czyli jej znalezieniem ruszyliśmy przed siebie. Przez cały czas rozmawialiśmy o jaskini. Podczas tej dyskusji nie zauważyliśmy nawet, że dotarliśmy na Jaworz. Nie zwróciliśmy uwagi na nowo usypany z kamieni szczyt, gdy byliśmy tutaj kilka miesięcy temu, gdy wszystko było przysypane śniegiem. Teraz mogliśmy to nadrobić.

Wracając ze szczytu zaczęliśmy szukać wspomnianej jaskini, ale niestety nie udało nam się jej znaleźć, pewnie dlatego, że szukaliśmy zbyt wysoko. W sumie to wiedzieliśmy tylko tyle, że jest niedaleko szczytu. Nie wiedzieliśmy w jakiej odległości od szczytu, ani jak wygląda. Tutaj podaję krótką informację o niej, znalezioną na różnych portalach turystycznych.

Jaskinia w Jaworzu lub Jaskinia Zbójecka, znajduje się na wysokości 870 m. Po lewej stronie szlaku idąc ze szczytu. Jest ona w postaci dwumetrowej studni prowadzącej do stromej pochylni, jej długość wynosi 7 m, zaś głębokość 5 m.

Wracając do wieży zobaczyliśmy, że nad nami jest już coraz więcej chmur, z których może pokropić. Na szlaku spotkaliśmy jeszcze dwie grupy turystów, zmierzających prawdopodobnie na szczyt. Podczas wspomnień wiosennej wyprawy, kiedy zmagaliśmy się ze śniegiem po kolana, szybko nam umykał czas i droga. Z dobrym humorem, mimo pogorszenia się pogody dotarliśmy na parking, gdzie czekał na nas samochód.