Kalwaria Zebrzydowska – sanktuarium i dróżki kalwaryjskie

Kalwaria Zebrzydowska to miasto w woj. małopolskim, znajdujące się 35 kilometrów od Krakowa i 14 kilometrów od Wadowic. Przybywają tam turyści, a zwłaszcza pielgrzymi z całej Polski. W Kalwarii Zebrzydowskiej znajduje się Sanktuarium Pasyjno – Maryjne. Są tam Dróżki Matki Bożej oraz Dróżki Pana Jezusa, którymi można wędrować. Mierzą po około 6 kilometrów.

Wybieraliśmy się tutaj już długi czas. Nawet w minionym roku tworzyliśmy w mieście reportaż ślubny. Teraz jechaliśmy w kierunku Bielska-Białej i zdecydowaliśmy się zajrzeć także do Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej. Teraz poza sezonem turystycznym i jeszcze w tygodniu nie było tak wiele ludzi. Tylko kilka indywidualnych osób i 2 wycieczki szkolne z przewodnikiem. Chwilę mogliśmy posłuchać, o czym opowiada przewodnik i dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy.

Kalwaria Zebrzydowska - sanktuarium i dróżki kalwaryjskie

Parking przy sanktuarium

Ze znalezieniem parkingu nie mieliśmy problemu, ponieważ te znajdowały się na każdym kroku i były dobrze oznaczone. Z lewej strony był spory parking dla autobusów, a my stanęliśmy po prawej przy ulicy Tadeusza Kościuszki. Można jechać jeszcze dalej i podjechać pod samą bramę wjazdową. Postój jest bezpłatny.

Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej – zwiedzanie

Wyszliśmy z samochodu i przeszliśmy po kilku schodach pod górę. Tam stał pomnik Jana Pawła II, a obok kaplica św. Rafała. Poniżej są zabudowania Wyższego Seminarium Duchownego oo. Bernardynów. Za pomnikiem znajdowało się już wejście do sanktuarium. Można iść przed siebie i wyjść na dziedziniec, albo od razu wejść do świątyni.

Warto wejść za ołtarz główny i zobaczyć co kryje się z tyłu. Potem przeszliśmy jeszcze przez zabytkowe korytarze, przeczytaliśmy informacje o Janie Pawle II i wyszliśmy na dziedziniec. Kalwaria Zebrzydowska często nazywana jest Polską Jerozolimą. Aby zwiedzać sanktuarium, nie potrzebujemy żadnych biletów wstępu.

Jednym z powodów, dlaczego przybywają tutaj turyści jest obecność sanktuarium na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Jakie miejsca się przy sanktuarium?

• Bazylika: Chór zakonny, Prezbiterium, Nawa główna, Kaplica św. Antoniego Padewskiego, Kaplica Matki Bożej Kalwaryjskiej, Kaplica Niepokalanego Poczęcia NMP.
  • Klasztor: Zakrystia, Furta klasztorna.
  • Krużganki: Galeria, Kaplica św. Anny, Kaplica Matki Bożej Bolesnej.
  • Dziedziniec: Sklep z pamiątkami, Księgarnia, Restauracja, Dom Pielgrzyma.
  • Plac Rajski
  • Ołtarz Polowy.

Widzieliśmy, że był nawet kierunek na pole namiotowe.

Kalwaria Zebrzydowska - sanktuarium i dróżki kalwaryjskie

Dróżki kalwaryjskie – Dróżki Matki Bożej i Dróżki Pana Jezusa

Obie dróżki rozpoczynają się i kończą przy sanktuarium. Obie trasy mierzą około 6 kilometrów i czas ich przejścia to mniej więcej 2 godziny. Jest tam także Szlak Maryjny.

• Dróżki Matki Bożej znakowane są kolorem niebieskim.
  • Dróżki Pana Jezusa znakowane są kolorem czerwonym.

Na dróżkach można spotkać kilkadziesiąt obiektów. Są to np. Kaplica Ukrzyżowania, Kaplica Płaczących Niewiast, Wieczernik, Ratusz Piłata, Ogrójec, Most Anielski czy Kościół Grobu Matki Bożej.

Szlakiem można dojść np. do Lanckorony. To mała, ale bardzo urokliwa wieś związana z aniołami.

Grodzisko Bugaj i Góra Żar

Od sanktuarium można dojść szlakiem zielonym do Grodziska Bugaj oraz na Górę Żar. Znajdują się tam ruiny Zamku w Barwałdzie. Zamek został wzniesiony przez księcia oświęcimskiego Jana I Scholastyka w XIV wieku. Szlak z parkingu mierzy 1,8 km – około 45 minut.