Pogórze Wiśnickie: Iwkowa – Piekarska Góra | pierwszy raz Maja w chuście

5 kwietnia 2018 wybieramy się na granicę Pogórza Wiśnickiego i Beskidu Wyspowego. Planujemy zdobyć Piekarską Górę w paśmie Szpilówki. Decydujemy się na krótką wycieczkę, ponieważ pierwszy raz niesiemy Maję w chuście i nie wiemy jak będzie reagować na takie wędrówki. Okazuje się, że wcale jej to nie przeszkadza. Ba! Jest bardzo zadowolona, że się ją niesie. Oprócz wpisu na naszym kanale pojawił się także kolejny odcinek naszych górskich przygód.

Wycieczkę rozpoczynamy w pobliżu Bacówki „Biały Jeleń” przy rozejściu szlaków. Zatrzymujemy się na poboczu, gdzie kończy się asfalt. Jest tam szlak czarny i ścieżka czerwona. Idziemy czarnym kolorem przez 10 minut. Po prawej stronie mamy nasz cel, czyli Piekarską Górę, a po lewej stronie opadają zbocza Rogozowej – najwyższego szczytu Pogórza Wiśnickiego.

Po przyjściu szlaku zielonego skręcamy w prawo i ostro podchodzimy pod górę. Jest bardziej jesiennie niż wiosennie. Wybrałem się bez kijków, ale teraz wiem, że nawet jak idę z Mają to są potrzebe. Kolejna wycieczka już będzie z kijami. Z prawej strony dochodzi ścieżka czerwona, którą potem będziemy wracać. Przechodzimy ostry odcinek i jesteśmy już na wypłaszczeniu. Zdobywamy szczyt Piekarskiej Góry, który nie jest oznaczony i jesteśmy na polance pod wzniesieniem.

Znajduje się tutaj krzyż postawiony w 1864 roku na pamiątkę uczestnictwa okolicznej ludności w powstaniu styczniowym. Powstańcy wznieśli go jako wotum dziękczynne za swoje ocalone życie oraz jako symbol cierpienia i walki o niepodległą Polskę. Ten stary pochylony zmurszały krzyż zwrócił na siebie uwagę przechodzącego zielonym szlakiem biskupa Wiktora Skworca, wówczas ordynariusza diecezji tarnowskiej. To z jego inicjatywy samorządy i parafie Iwkowej, Lipnicy Murowanej i Rajbrotu przy wielkim zaangażowaniu mieszkańców tych wsi oraz organizacji kombatanckich doprowadziły do renowacji zniszczonego krzyża. Odnowiony opatrzony pamiątkowym kamiennym obeliskiem z wyrytym nań napisem ?Krzyż powstańców styczniowych?, głosi pamięć niepodległościowego czynu. 3 maja 2010 roku poświęcił go biskup Wiktor Skworc. W 2012 roku mieszkańcy Iwkowej-Nagórza wybudowali obok altankę, która służy zarówno turystom jak i uczestnikom 3-majowych uroczystości odbywających się w tym miejscu.

Dalej można iść zielonym szlakiem w stronę Szpilówki i Machulca, natomiast my wracamy ścieżką czerwoną z powrotem. Wychodzimy obok Źrodełka Powstańców. Jest to jedno z ważniejszych miejsc dla mieszkańców Iwkowej i okolicy ze względu na swoje znaczenie historyczne. Znajduje się ono na południowym skraju lasu pod zboczem Piekarskiej Góry 515 m n.p.m. i daje początek Potokowi Piekarskiemu. Obok źródełka stoi krzyż powstańczy, który według ustnej tradycji upamiętnia wydarzenie, jakie rozegrało się przed laty w tym niezwykłym miejscu. Po upadku powstania styczniowego iwkowianie biorący w nim udział wrócili do swojej miejscowości. Bojąc się wychodzić od razu do wioski, przez kilka dni koczowali na skraju lasu przy źródełku. Pijąc źródlaną drogę spostrzegli, że ranni spośród nich wracali do zdrowia, a ich rany szybko się goiły. W dowód wdzięczności postawili nad źródełkiem dębowy krzyż, który stoi do dnia dzisiejszego. W miejscu, gdzie łącza się belki krzyża wisi mała drewniana kapliczka, a na niej wizerunek Chrystysa Ukrzyżowanego. U podstawy krzyża wkomponowana w belkę przycupnęła mała kapliczka z obrazkiem świętego Huberta. To niezwykłe miejsce skłania do zadumy nad przeszłością i refleksji nad teraźniejszością, jednocześnie dając każdemu kto potrzebuje ukojenie i odpoczynek.

Idziemy dalej w stronę widocznej drogi szutrowej, którą szliśmy na początku. Schodzimy do niej prosto przez pole. Nad nami zbierają się ciemne chmury, bo zapowiadane są opady i pierwsze, wiosenne burze. Po ponad 2 godzinach wracamy do samochodu i już planujemy kolejne wyprawy, bo dziecko w chuście nosi się bardzo dobrze.

Zachęcamy Cię do odwiedzin naszych stron na FacebookuInstagramieTwitterze i Google+, śledzenia kanału na YouTubie, a także do powracania na www.mynaszlaku.pl. Komentuj i polecaj znajomym. Niech oni również dowiedzą się o naszym blogu.

Górskie cuda gminy Iwkowa: Szczełba i polana pod Kopcem
Mieszkam w małej miejscowości Kąty w gminie Iwkowa, która znajduje się obrębie dwóch pasm górskim - Pogórza Wiśnickiego i Beskidu Wyspowego, tak więc otaczają mnie dookoła góry i pagórki. Wczoraj - ...
Ścieżka Niezapominajka w Kornatce. Syberia, Ostrysz, Glichowiec i kleszcze
Ostatnie dni maja kwitną w wyprawy na szlak. Akurat udaje się, że to druga wycieczka pod rząd, która biegnie po terenie, gdzie nas prawie jeszcze nie było. Do tej miejscowości trafiamy dziś drugi ...
Pogórze Wiśnickie: Bukowiec i Machulec z Iwkowej
Majówka trwa. Wiele osób spędza ją w jakichś popularnych miejscach, miejscowościach czy na szczytach. My z racji, iż zostaliśmy zaproszeni na obchody rocznicy Konstytucji 3 Maja połączoną ze spotkan...
Nowa wieża widokowa na Szpilówce w Iwkowej
Dziś 14.10.2018 przed południem ruszyliśmy na Pogórze Wiśnickie, żeby obejrzeć postępy przy budowie wieży widokowej na Szpilówce. Już nie możemy się doczekać otwarcia nowej atrakcji na terenie naszej ...
Na Bukowiec w Iwkowej i do Pustelni Świętego Urbana
W niedzielny poranek, przeglądając różne mapy, zdecydowaliśmy, że najlepszym wyborem będzie wyjście na Bukowiec, który leży na terenie gminy Iwkowa i wchodzi w skład Pogórza Wiśnickiego. Po zapar...