Beskid Sądecki: Pusta Wielka coraz bardziej zalesiona

Jeśli chcesz zobaczyć Tatry będąc na szczycie Pusta Wielka musisz zrobić to jak najszybciej. Szczyt z dnia na dzień staje się coraz bardziej zalesiony, a z biegiem czasu będzie jednym z mniej istotnych punktów na etapie planowania górskiej wyprawy.

Pyszne widoki można oglądać maszerując szlakami prowadzącymi na szczyt, ale i także z samej Pusty Wielkiej, która położona jest w południowej części pasma Jaworzyny. Góra  mierzy 1061 m. n. p. m i należy do wyższych wzniesień tego pasma. Można na nią dostać się różnymi szlakami, takimi jak:

• czarnym z Wierchomli do Bacówki PTTK nad Wierchomlą, a później niebieskim na szczyt
  • czarnym i żółtym z Żegiestów Wieś
  • niebieskim z Żegiestów Zdrój
  • żółtym ze Szczawnika

Jak już wyżej wspomniałam Pusta Wielka jest szczytem gęsto zalesionym. Z roku na rok drzewa są coraz wyższe. Za niedługo górscy turyści nie będą mieli okazji oglądać i podziwiać widoku tatrzańskich krajobrazów z polany, która znajduje się na południe od szczytu.

W roku 1947 wysiedlono z tych obszarów Łemków, a ich tereny, które zamieszkiwali zostały zalesione. Teraz już wiemy skąd tyle polan znajduje się w okolicach tego miejsca. Na szlaku żółtym prowadzącym ze Szczawnika znajduje się kolejna polana tym razem ze Stacją Narciarską Dwie Doliny Muszyna Wierchomla. Ponadto szczyt znajduje się na obszarze Popradzkiego Parku Krajobrazowego i wchodzi w skład rezerwatu przyrody Wierchomla. Rezerwat chroni starodrzew bukowo-jodłowy oraz piaskowcowe skałki. W pobliżu znajduje się nieduża grota, która umiejscowiona jest w skałach i ma około 3 metry długości. Szczyt oznaczony jest tabliczką z napisem Pusta Wielka i chociaż mamy pewność, że dotarliśmy do zamierzonego celu, ponieważ na znakach pod koniec trasy brakuje oznaczenia jak trafić na szczyt.

My wybraliśmy się tam 12 października 2012 roku. Wędrowaliśmy szlakiem żółtym, który wiedzie ze Szczawnika. Następnie udaliśmy się do Schroniska PTTK nad Wierchomlą przez Jaworzynkę, a dalej do Krynicy mijając Runek, Przysłop i Przełęcz Krzyżową. Od Jaworzynki prowadził nas już szlak niebieski. Opis wycieczki i galeria zdjęć znajduje się tutaj.

Bardzo dziękujemy za przeczytanie tego wpisu. Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, Twitterze i Google+ i do powracania na www.mynaszlaku.pl. Komentujcie, polecajcie znajomym i już w niedługim czasie odwiedźcie to miejsce.

10 najlepszych górskich podróży w 2017 roku
Chcieliśmy Wam przedstawić 10 naszych najlepszych górskich podróży w 2017 roku. Na szlaku byliśmy 84 dni. 21 razy obserwowaliśmy wschód słońca, a 8 razy zachód. Przeszliśmy 1834 kilometry i spędziliśm...
Wymarzona środa na szlaku | Niemcowa, Wielki Rogacz, Przełęcz Żłobki i wspaniałe widoki na Tatry...
Po dzisiejszej wizycie w Beskidzie Sądeckim możemy powiedzieć, że to była wymarzona środa na szlaku. Trafiliśmy na najładniejszy dzień pod względem widokowym z całego tygodnia. W centrum uwagi i w kad...
Beskid Sądecki: Czerwonym szlakiem na Cyrlę i Halę Łabowską z PTTK Nowy Sącz
W ubiegłym tygodniu była wycieczka z Polskim Towarzystwem Tatrzańskim (PTT) w Pieniny, a ostatnia niedziela to wyjazd w Beskid Sądecki z Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajoznawczym (PTTK). Mało nas...
Beskid Sądecki: Rytro – Schronisko Cyrla – Makowica
Siedziałem w samochodzie i myślami byłem już w Krościenku nad Dunajcem, z którego miałem iść na Dzwonkówkę i Bereśnik. Sam nie wiem czemu w ostatniej chwili zmieniłem plany i w Starym Sączu pokierował...
Beskid Sądecki: Łomnica-Zdrój – Hala Łabowska – Hala Pisana – Łomnica-Zdrój
W poniedziałkowy poranek 10 lipca 2017 wybieramy się w Beskid Sądecki do Łomnicy-Zdroju, żeby razem z Justyną i Dominikiem - naszymi nowymi znajomymi zdobyć Halę Łabowską i upolować jakiegoś pieroga w...