Booking.com – co to jest i jak zaoszczędzić przy poszukiwaniu noclegu?
Booking.com to cieszący się ogromną popularnością serwis służący do rezerwacji miejsc noclegowych online. Zainteresowanie użytkowników platforma zawdzięcza głównie bogactwie ofert, zróżnicowanym cenom, stosunkowo łatwej obsłudze oraz wiarygodności podawanych informacji. Tego serwisu chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, choć są pewne zasady jego działania, które wypadałoby użytkownikom przybliżyć.
Czego dowiesz się, czytając ten wpis?
- Co to w ogóle jest Booking?
- Jak działa?
- Sposób na zaoszczędzenie pieniędzy przy poszukiwaniu noclegu na Bookingu,
- Czy można wybrać język oraz walutę?
- Etapy rezerwacji noclegu,
- Jak wyglądają płatności?
- Czy można odwołać i bezpłatnie anulować rezerwację?
- Co to jest program Genius?
- Dlaczego opinie są ważne i decydują o naszym wyborze noclegu?
Czym jest i jak działa portal Booking.com?
Booking.com jest jednym z najpopularniejszych w Polsce serwisów, który służy do internetowych rezerwacji zakwaterowania w kraju i poza jego granicami. Platforma ta działa obecnie w 42 różnych językach i oferuje prawie 30 milionów opcji zakwaterowania w 227 krajach świata. Serwis działa od 1996 roku i umożliwia wyszukiwanie ofert na podstawie podanych w rubrykach parametrów.
Z tego giganta korzystają obiekty, które chcą dotrzeć do jak największej liczby odbiorców ze swoją ofertą. Dzięki temu zwiększa on swoją szansę na wyróżnienie się spośród konkurencji. Jest serwisem pośredniczącym w rezerwacji miejsc w danym obiekcie. Dzięki ogromnej bazie kwater zapewnia on użytkownikom ogromne możliwości w wyborze konkretnego hotelu, motelu, pensjonatu itp. Jest to także dogodne miejsce dla hoteli ze względu na profesjonalną obsługę transakcji na linii obiekt – klient. Booking.com stwarza możliwość nie tylko szybkiej rezerwacji, ale także w różnych przypadkach bezpłatnego jej anulowania.
Obiekty noclegowe oferowane na platformie
Hotele na portalu wyszukiwane są na podstawie spersonalizowanych kryteriów wyszukiwania. Oferta obejmuje zarówno obiekty o niższych, jak i wysokich standardach, posiadające zróżnicowane ceny dopasowane do każdego użytkownika.
Klient może zarezerwować nocleg w wybranej przez siebie lokalizacji, o wymaganym standardzie oraz pod względem ceny i wielkości pokoi. Znajdziemy jednakowo hotele, motele, pensjonaty, wille itd. posiadające pokoje dostosowane do potrzeb użytkownika, z łóżkami rozsuwanymi, pojedynczymi, a także małżeńskimi.
NASZ SPOSÓB na wykorzystanie Bookingu i zaoszczędzenie pieniędzy
Obecnie jest tak, że poszukiwanie zakwaterowania zajmuje sporo czasu. Kiedyś szukaliśmy noclegów głównie na nocowanie.pl, meteor i e-holiday. Braliśmy kilka kwater i wysyłaliśmy SMS z pytaniem o nocleg. Dzwoniliśmy, dopiero gdy cena nam odpowiadała. Teraz znalezienie czegoś sensownego na tych stronach trochę czasu zajmuje.
Teraz zdradzę Ci nasz mały sekret, który możesz wykorzystać przy poszukiwaniu noclegu. Czy w ogóle warto to robić? I tak i nie. Wytłumaczę Ci, jak wygląda nasza ścieżka rezerwacyjna w tym serwisie.
- Powiedzmy, że jedziemy do Zakopanego. Tam szukamy najlepszej dla nas lokalizacji,
- Szukamy noclegu w granicach cenowych 120 złotych za dobę za całą naszą trójkę,
- Kwatera na Bookingu koniecznie musi mieć opinie powyżej 8.7 i żadnych kontrowersyjnych komentarzy,
- Sprawdzamy opinie na Facebooku i w Google,
- NIE REZERWUJEMY na Bookingu, tylko dzwonimy do obiektu. Dlaczego?
- 90 procent noclegów na nim ma zawyżone ceny. To zależy chyba od serwisu, ponieważ on musi zarobić. Jak zadzwonimy do kwatery, to możemy mieć cenę nawet o 50 złotych za dobę mniejszą,
- Podsumowując: 1) zyskujemy na czasie przy poszukiwaniu noclegów, ponieważ mamy je wyłożone na tacy, 2) po telefonie do kwatery ceny mamy, takie, jakie w rzeczywistości ma nocleg, a nie zawyżone.
- REZERWUJEMY przez Booking, gdy cena nam odpowiada i domyślamy się, że już taniej być nie może, lub gdy nigdzie nie ma numeru telefonu i cena jest dobra (często jest tak w przypadku apartamentów w miastach). Tak robiliśmy w Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu.
- Więc, gdy jednak chcesz zarezerwować hotel bezpośrednio na Booking, to zobacz poniżej, jak ta rezerwacja przebiega.
Jak zarezerwować hotel na Booking?
Rezerwacja na Booking jest dosyć łatwa i szybka. Aby znaleźć odpowiednie dla nas zakwaterowanie, należy w wyszukiwarce wpisać miasto, adres obiektu, jeżeli jest nam on znany, datę przyjazdu oraz wyjazdu, a także liczbę osób, które chcemy zakwaterować oraz liczbę pokoi.
Dla osób, które planują podróż służbową, poleca się zaznaczenie opcji „Podróżuję służbowo”. Dzięki temu zostaną przedstawione oferty hoteli zapewniających dodatkowe udogodnienia, na przykład bezpłatny parking czy darmowe WiFi (chociaż nie zawsze). Kiedy wszystkie dane zostaną wprowadzone, możemy je zatwierdzić, klikając szukaj. My często wybieramy tę opcję, ponieważ do pracy przy komputerze potrzebujemy biurka.
Zaznacz odpowiednie filtry – cena, rodzaj obiektu, opinie, sposób płatności
Na tym etapie rezerwacji możemy także skorzystać z filtrów ceny, promocji, wybrać liczbę gwiazdek hotelu, rodzaj obiektu, udogodnienia, dodatkowe rozrywki, sposób zapłaty oraz sposób odwołania rezerwacji. Podczas tych czynności warto zwrócić uwagę na to, które obiekty oferują bezpłatne odwołanie rezerwacji oraz płatności bez użycia karty kredytowej.
Rezerwacja hotelu i wprowadzenie swoich danych
Kolejny etap obejmuje rezerwację wybranego obiektu. Należy zatem wnikliwie przeanalizować wprowadzone dane oraz dostępne opcje. Zapobiegnie to pomyłkom, przez które będziemy zmuszeni odwołać dokonaną rezerwację.
Aby zarezerwować hotel na Booking, nie trzeba posiadać aktywnego konta. Wystarczy uzupełnić wymagane przez serwis dane dla późniejszego przesłania potwierdzenia rezerwacji. Należy zatem podać imię i nazwisko oraz adres e-mail, na który otrzymamy dokument potwierdzający rezerwację. Rezerwujący może także podać swój numer telefonu, który ułatwi późniejszy kontakt ze strony hotelu. Serwis oferuje również skorzystanie z dodatkowych udogodnień, na przykład w postaci zamówienia transportu z wybranego miejsca do hotelu.
Po wykonaniu powyższych czynności rezerwacja jest prawie gotowa. Należy już tylko kliknąć przycisk finalizuj i gotowe. W tym momencie wystarczy wyłącznie poczekać na potwierdzenie.
O czym warto pamiętać?
Korzystając z serwisu, musimy także pamiętać, iż zazwyczaj po rezerwacji miejsca w danym obiekcie, platforma podaje cenę bez dodatkowych opłat czy podatku. W celu uzyskania kwoty całkowitej należy zatem zastosować odpowiednie ustawienia. Koniecznie sprawdź, co jest wliczone w cenę!
Jeśli podróżujesz z małym dzieckiem, to uważaj przy rezerwacji
Poszukiwanie noclegu uwzględniając naszą rodzinę: 2 dorosłych i dziecko do 3 lat, czasem mnie bardzo irytuje. Dlaczego? Ponieważ przeważnie hotele nie liczą dopłaty za takie małe dziecko, a Booking dolicza np. 40 złotych na dobę do ostatecznej ceny. Lepiej wcześniej zadzwonić, zapytać o dziecko i jak nie trzeba dopłacać, to wtedy w wyszukiwarce zostawić tylko dorosłych. To dotyczy też dzieci w innym wieku.
Język i waluta w serwisie
Korzystając z serwisu, możemy ustawić dogodny dla nas język oraz walutę, w której chcemy opłacić rezerwację. Jeśli korzystamy z usługi lokalizacji na swoim urządzeniu, serwis prawdopodobnie automatycznie dostosuje do niej język. Jednak w każdej chwili możemy takie filtry ustawić ręcznie. Jeśli chodzi o wybór waluty, musimy wybrać ją sami z listy dostępnych na stronie.
Płatności na Booking.com
Jeśli chodzi o sposoby płatności za rezerwację noclegu przez osoby jej dokonujące, niektóre obiekty wymagają płatności lub przedpłaty za pomocą płatności online. W takim przypadku określona kwota jest pobierana z konta użytkownika z karty kredytowej lub debetowej na rzecz zapłaty za zarezerwowane miejsce. Środki pobrane na poczet takiej zapłaty pobierane są na podstawie rozliczenia końcowego i nie ma możliwości ubiegania się o ich zwrot.
Głównie dzieje się tak w przypadku zaliczki wymaganej przez dany obiekt. Niektóre z nich wymagają jednak płatności z góry całej kwoty. Należy zatem podczas rezerwacji dokładnie sprawdzić szczegóły warunków stawianych przez hotel. Booking nie ponosi odpowiedzialności za niedomówienia oraz niezrozumiałe czytanie ofert obiektów.
Osoby, które nie chcą podawać za pośrednictwem internetu danych do swojej karty kredytowej, mogą skorzystać z płatności gotówkowych po przyjeździe do zarezerwowanego miejsca. W takim przypadku należy sprawdzić, czy hotel, który rezerwujemy, nie zastrzega sobie prawa do żądania przedpłaty za pośrednictwem serwisu, bądź opłaty całej rezerwacji online.
Program Genius, czyli bookingowe zniżki
Z bezpłatnego programu Genius może skorzystać każda osoba posiadająca konto w serwisie Booking. Aby zostać członkiem programu, użytkownik musi mieć na koncie zrealizowane dwa pobyty, które odbyły się w ciągu dwóch ostatnich lat. Na platformie istnieją obecnie dwa poziomy członkostwa w programie Genius. Obejmują one 10 bądź 15% zniżki na rezerwację miejsc w wybranych obiektach noclegowych. Cen zawartych w programie nie wolno łączyć z innymi promocjami dostępnymi na stronie, chyba że dany obiekt wyrazi zgodę na takie działanie.
Odwołanie i anulowanie rezerwacji
Nawet gdy gość dokonał bezzwrotnej rezerwacji, może on wystąpić o jej bezpłatne anulowanie. W takim przypadku obsługa Booking.com kontaktuje się z hotelem, w którym nastąpiła rezerwacja z pytaniem, czy zechce on taką opłatę uchylić. Niektóre z obiektów korzystają z dostępnej serwisie opcji, która automatycznie zezwala na bezpłatne odwołania.
Użytkownik w każdej chwili może odwołać rezerwację, a opłaty z nią związane zależą od hotelu, który informuje o nich w warunkach rezerwacji. Wszelkie informacjo o tego typu działaniach znajdują się w potwierdzeniu rezerwacji wysłanym przez hotel.
Opinie hoteli na Booking.com
Aby przybliżyć użytkownikom standard odwiedzanych hoteli, serwis umożliwia dodawanie ocen obiektom. Między innymi na ich podstawie obiektowi przydziela się od 1 do 5 żółtych kafelków. Ich ilość zależy od cech obiektu, podzielonych na następujące kategorie:
- Udogodnienia obiektu,
- Układ, w tym na przykład liczba pokoi,
- Liczba i jakość zdjęć dodanych przez obiekt na Booking,
- Średnia ocena obiektu oraz oceny szczegółowe,
- Zebrane dane historyczne.
Opinię noclegu mogą wystawić jedynie osoby, które zrealizowały pobyt w danym hotelu, dlatego myślę, że 95% z nich jest prawdziwa. Zdarza się tak, że noclegi obniżają ceny za pobyt, żeby tylko wystawić im pozytywne opinie. Warto wcześniej sprawdzić opinie na Facebooku lub w wyszukiwarce.