Orlik, Kiń i Zęby Smoka – opis szlaku z Brzegów Dolnych

Orlik to szczyt znajdujący się nad Ustrzykami Dolnymi, wchodzący w skład Korony Ustrzyckich Gór. To było kolejne wzniesienie, które potrzebowaliśmy, aby skompletować koronę. Do tej pory zdobyliśmy już Kamienną Lawortę, Małego Króla oraz Gromadzyń. Orlik zdobyliśmy podczas jednego dnia razem z Holicą, ponieważ wejście na nie nie stanowi większego problemu. Pierwszy szczyt zdobyliśmy, startując w centrum Ustrzyk Dolnych, natomiast drugi z miejscowości Ustjanowa, ścieżką przyrodniczą. O nim jednak będzie osobny tekst.

Mapa szlaku turystycznego na górę Orlik

Jak już wiesz z poprzedniego wpisu opisującego szlak na Gromadzyń, mieliśmy Orlika zdobyć dnia poprzedniego, jednak brak mostu na potoku Jasieńka spowodował, że musieliśmy na niego wejść w kolejnym dniu. Czyli tutaj już najważniejsza informacja! (stan na październik 2020) Nie wejdziesz na szczyt Orlik od strony Jasienia spod Sanktuarium MB Bieszczadzkiej. Można to zrobić tak jak my, czyli z Ustrzyk Dolnych przez Brzegi Dolne.

Informacje podstawowe o naszej trasie:

• Długość: 9 kilometrów,
  • Czas przejścia: 02:43:43,
  • Suma podejść: 223 metrów,
  • Poniżej jeszcze orientacyjna mapa trasy (wydawnictwo Compass).
Mapa Góra Orlik

Zęby Smoka w Brzegach Dolnych

Ruszyliśmy z darmowego parkingu w Ustrzykach Dolnych przy Stadionie Miejskim. Współrzędne postoju: 49.428648, 22.591887. Na samym początku wróciliśmy do centrum miasteczka. Tam znajdują się tabliczki, które wskazują szlak. Skierowały nas w prawo w stronę pierwszego ciekawego miejsca zwanego Zębami Smoka.

Początek ścieżki niebieskiej na Orlik
Ścieżka na początku prowadzi asfaltem

Przez ponad kilometr szliśmy chodnikiem przy drodze głównej numer 84 prowadzącej do granicy w Krościenku. Przeszliśmy obok szpitala, mając go z lewej strony. Skręciliśmy, dopiero gdy po prawej stronie zobaczyliśmy Zęby Smoka.

Zęby Smoka to zapory żelbetonowe z okresu II wojny światowej. Znajdują się one tuż nad torami kolejowymi. Niemcy podczas wojny powstrzymywali tą zaporą czołgi wojsk radzieckich. Jeszcze przed 2017 rokiem to miejsce było zapomniane. Teraz tworzy jedną z atrakcji Ustrzyków Dolnych. Obiekty znajduje się na Szlaku Umocnień Obronnych i Pomników Przeszłości. Na mapach Google możesz zobaczyć, jak to miejsce wyglądało w 2013 roku. Na pewno nie tak jak teraz.

Zęby Smoka w Brzegach Dolnych
Zęby smoka Ustrzyki Dolne

Wejście na górę Orlik przez szczyt Kiń

Minęliśmy Zęby Smoka z lewej strony i szliśmy prosto po wąskiej ścieżce. Tam zatrzymaliśmy się przy znaku wskazującym drogę. Na szczyt było 45 minut. Przez chwilę mieliśmy widoki, a później szliśmy już lasem. Odcinek był bardzo stromy, a po ostatnich opadach deszczu trochę rozmoczony. Szybko zdobywaliśmy wysokość i dotarliśmy na szczyt Kiń mierzący 611 m n.p.m. Od tego momentu już szliśmy partią szczytową cały czas po prostej. Mieliśmy widoki po lewej stronie na Czereninę 616 m n.p.m. i Brzegi 616 m n.p.m., czyli sąsiednie wzniesienia.

Odejście ścieżki w lewo tuż za Zębami Smoka
Ścieżka niebieska na szczyt Orlich
Widoki z Orlika
Widoki z Orlika w Ustrzykach Dolnych
Szczyt Kiń
Szlak na Kiń w Górach Sanocko-Turczańskich

Szczyt Orlik w Górach Sanocko-Turczańskich

Szukając w Internecie informacji o górze Orlik, nie dowiedzieliśmy się zbyt wiele. Przeważają informacje o Orliku w Górach Bialskich i w paśmie Wysokiego Jesionika. Ten tutaj znajdujący się w Górach Sanocko-Turczańskich mierzy 618 m n.p.m. i jest zalesiony. Na szczycie znajduje się oznaczenie oraz legenda, która potrzebna jest do Korony Ustrzyckich Gór. Tam też znalazła się informacja o zerwanym moście na potoku Jasieńka. Szkoda, że dzień wcześniej nie było takiej samej na dole.

Góra Orlik

Musieliśmy wrócić do samochodu taką samą trasę, więc mieliśmy trochę problemów przy zejściu w dół, ponieważ było ślisko. Na szczęście obyło się bez upadków i szybko znaleźliśmy się na dole. Gdy dotarliśmy do samochodu, to pojechaliśmy do Ustjanowej, ponieważ tam rozpoczynał się szlak na kolejny na szczyt, czyli Holicę.