Holica z Ustjanowej. Ścieżka „Na stokach Żukowa”

Holica to wzniesienie znajdujące się nad Ustrzykami Dolnymi w Górach Sanocko-Turczańskich. To kolejny szczyt zaliczany do Korony Ustrzyckich Gór – projektu stworzonego w celu promocji wzniesień znajdujących się w pobliżu miasta. Holica mierzy 761 m n.p.m. i jest znana przede wszystkim z tras narciarstwa biegowego, pięknych widoków oraz miejscu po dawnej szkole szybowcowej. Obecnie znajduje się tam drewniana wiata z zadaszeniem, miejsce na grilla, ławki oraz tablice informacyjne.

Do Korony Ustrzyckich Gór zaliczane są jeszcze: Kamienna Laworta, Mały Król, Gromadzyń oraz Orlik, którego zdobyliśmy w tym samym dniu, co Holicę.

Holica z dzieckiem

Parking w Ustjanowej Górnej przy trasach narciarstwa biegowego

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy w Ustjanowej Górnej nad cerkwią pod wezwaniem Narodzenia NMP z 1792 roku. Przy trasach narciarstwa biegowego stworzono parking leśny, na którym bez problemów można zostawić samochód i do niego dojechać. Współrzędne parkingu: 49.417017, 22.544198. Zmieści się na nim kilkadziesiąt samochodów. Na początek zobacz mapę trasy – wydawnictwo Compass.

Informacje podstawowe o naszej trasie:

• Długość: 4 kilometry,
  • Czas przejścia: 01:40:17,
  • Suma podejść: 220 metrów,
Mapa Holica
Parking w Ustjanowej

Ścieżka koloru zielonego „Na stokach Żukowa”

Ruszyliśmy za znakami koloru zielonego. Za nimi powinniśmy dojść na szczyt w ciągu 60 minut. Taki mieliśmy plan. Ścieżka, którą szliśmy, została stworzona w 2000 roku, a muszę przyznać, że jest fajnie utrzymana. Już na samym początku natknęliśmy się na obiekty tak zwanej Zielonej Klasy. Są tam wiaty, ławki, stoły oraz miejsce na ognisko.

Zielona Klasa w Ustjanowej
Wiata przy parkingu
Tablice wskazujące drogę na Holicę

Szliśmy chwilę po prostym. Co jakiś czas mijaliśmy tablice edukacyjne, z którym mogliśmy dowiedzieć się wielu informacji o lesie, zwierzętach oraz pracy leśników. Pogoda była niepewna, dlatego mieliśmy w plecaku parasole. Baliśmy się trochę warunków na trasie, ponieważ wcześniejsze opady deszczu rozmoczyły trochę szlak. Na szczęście okazało się, że szeroka droga nie ucierpiała.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Szliśmy nią pod górę. Szybko zdobywaliśmy wysokość. Ścieżka nie była długa, dlatego bardzo szybko dotarliśmy na szczyt. W międzyczasie nie mieliśmy żadnych widoków.

Podejście na Holicę z dzieckiem
Tablice edukacyjne na szlaku

Holica 761 m n.p.m. – szczyt w Górach Sanocko-Turczańskich

Na samym szczycie Holicy znajduje się oznaczenie, kamienny słupek oraz wspaniałe krajobrazy w kierunku wschodnim. Na polanie pod szczytem stoi drewniana wiata, w której można odpocząć. Jest miejsce na grilla oraz przygotowane drewno do palenia. Oprócz tego są oznaczenia szlaków oraz punkt widokowy na Bieszczady i Solinę.

W okresie międzywojennym na Holicy istniało szybowisko, jedno z najbardziej znanych w Polsce, a nawet w całej Europie. Była tam również wojskowa szkoła szybowcowa. Kiedyś pokazywaliśmy na blogu sąsiednie szybowisko w Bezmiechowej, które oferuje najpiękniejsze widoki na Bieszczady.

Partia szczytowa Holicy
Najwyższy punkt Holicy
Szczyt Holica
Widoki z Holicy
Widoki z Holicy na Bieszczady

Jak inaczej dojść na Holicę?

Oprócz ścieżki przyrodniczej „Na stokach Żukowa” oznaczonej kolorem zielonym, na Holicę można dojść również:

1. Szeroką drogą bez oznaczeń z parkingu przy drodze Ustjanowa Dolna – Łobozew,
  2. Od strony Oszwarowej niebieskim szlakiem na Bucznik 768 m n.p.m., a potem w lewo drogą za ścieżkami,
  3. Z Równi niebieskim szlakiem na Bucznik 768 m n.p.m., a później drogą za ścieżkami tak jak powyżej,
  4. Ze Żłobka ścieżką przyrodniczo-historyczną „Żukowem do Krainy Lipeckiej” koloru zielonego,
  5. Z Hoszowczyka szlakiem rowerowym koloru czerwonego.

Z Holicy wracaliśmy już w deszczu taką samą drogą. W międzyczasie wysłaliśmy nasze zdjęcia z 5 szczytów Korony Ustrzyckich Gór do Bieszczadzkiego Centrum Turystyki i Promocji znajdującego się w Rynku w Ustrzykach Dolnych. Później pojechaliśmy już do samego centrum, żeby zgłosić się po odbiór nagrody za zdobycie korony.