Czartowiec i Spicak w Górach Złotych – opis szlaku przez Przełęcz Gierałtowską

Czartowiec i Spicak to szczyty w Górach Złotych, które znajdują się na granicy Polski z Czechami nad Nowym Gierałtowem. Spicak mierzy 957 m n.p.m., natomiast Czartowiec 944 m n.p.m. Oba wzniesienia są zalesione, jednak poniżej Czartowca znajduje się punkt widokowy w kierunku północno-wschodnim.

Czartowiec i Spicak

Mapa trasy turystycznej na Czartowiec i Spicak z Nowego Gierałtowa przez Przełęcz Gierałtowską

Nowy Gierałtów – Przełęcz Gierałtowska 684 m n.p.m. – Pleśniwiec 790 m n.p.m. – Orlicka Kopa 837 m n.p.m. – Czartowiec 944 m n.p.m. – Spicak 957 m n.p.m.

• Długość szlaku turystycznego: 12,5 km,
  • Czas przejścia z przerwami: 5 godzin.

Nowy Gierałtów – Przełęcz Gierałtowska

My mieliśmy nocleg w Nowym Gierałtowie, dlatego bezpośrednio z kwatery poszliśmy na nasz szlak. Jeśli przyjechałeś samochodem, to najlepiej jak zaparkujesz przy barokowym kościele Jana Chrzciciela. Stamtąd musisz iść niebieską ścieżką i asfaltem na Przełęcz Gierałtowską.

• Współrzędne parkingu w Nowym Gierałtowie: 50.3040, 16.9663.

Wyszliśmy czerwonym szlakiem turystycznym w kierunku przełęczy. Mieliśmy tam 45 minut dojścia. Od samego dołu prowadziła nas szeroka droga szutrowa. Pod koniec, tuż pod Przełęczą Gierałtowską skręciliśmy w prawo i ścieżką przez las dotarliśmy na miejsce. To ostatnie podejście było trochę błotniste, jednak dobrze, że był lekki mrozik.

Czartowiec i Spicak

Przełęcz Gierałtowska w Górach Złotych

Przełęcz Gierałtowska znajduje się na wysokości 684 m n.p.m. Dotarliśmy tam i zobaczyliśmy drewnianą wiatę, mapę i opis tego terenu. Tam także znajdowała się granica z Czechami. Po stronie naszych sąsiadów była rozległa polana, na której dawniej żyli mieszkańcy. Była to Osada Grenzdorf, a później od 1924 roku znana jako Hranicky.

Mieszkańcy uprawiali owies, zajmowali się pasterstwem, wyrębem lasów, a także handlowali z mieszkańcami Nowego Gierałtowa. W XX wieku osada została wyludniona, a następnie zniszczona przez wojska czechosłowackie.

Szlak na Czartowiec 944 m n.p.m.

Na przełęczy zmieniliśmy szlak z koloru czerwonego na zielony i szliśmy już pod górę na Czartowiec. Trasa przez cały czas była zalesiona i prowadziła wzdłuż granicy z Czechami. Nie było jakichś większych podejść, ale szliśmy cały czas pod górę.

Najpierw zdobyliśmy Pleśniwiec, a później Orlicką Kopę. Pod tym drugim szczytem pojawił się szlak czerwony prowadzący z Czech z miejscowości Nove Vilemovice. Szliśmy z nim tylko chwilę, ponieważ on zaraz odbił lekko w lewo, a my kontynuowaliśmy za zielonym szlakiem i słupkami granicznymi. Przed nami było ostrzejsze podejście pod górę, a my szybko je pokonaliśmy.

Punkt widokowy pod szczytem

Za podejściem był punkt widokowy. Widać było między innymi: Jezioro Nyskie i Otmuchowskie, Górę Świętej Anny, okolice Opola, a także miejscowości po czeskiej stronie. Po obejrzeniu widoków poszliśmy już bezpośrednio na szczyt. Prowadził nas krótki odcinek przez las, a później na Czartowcu powitała nas tabliczka z oznaczeniem. Widoków nie mieliśmy tam żadnych.

Spicak 957 m n.p.m. w Górach Złotych

Z Czartowca poszliśmy w dół w kierunku Spicaka. Musieliśmy stracić trochę wysokości, a potem doszliśmy na rozwidlenie pod szczytem. Zielony szlak pobiegł dalej na Kowadło 989 m n.p.m., a my skręciliśmy za szlakiem żółtym w lewo. Mieliśmy do pokonania 300 metrów, więc całkiem blisko. Spicak mierzy 957 m n.p.m. i również jest zalesiony. Można go zdobyć przy okazji. Ze Spicaka wracaliśmy tym samym szlakiem, którym przyszliśmy.