Góra Żarska – najwyższy szczyt województwa lubuskiego

Góra Żarska (Gołębia) to najwyższy szczyt województwa lubuskiego. Wzniesienie mierzy 226,9 m i zaliczane jest do Korony Polski. Trasa prowadzi cały czas lasem. Na górze stoi wieża przeciwpożarowa, a niedaleko wieża widokowa. Dojście z parkingu zajmuje 10 minut. Tym sposobem pozostał nam do zdobycia tylko jeden ze szczytów do korony, czyli Dylewska Góra w woj. warmińsko-mazurskim.

Parking pod Góra Żarską

800 metrów od szczytu znajduje się bezpłatny leśny parking, na którym możesz zostawić samochód. Gdy tam dojechaliśmy, to nie było nikogo. Trafiliśmy na parking po godzinie 13, ponieważ akurat jechaliśmy z Żagania.

• Współrzędne parkingu pod szczytem: 51.6035, 15.1264.

Szlak na Górę Żarską – mapa trasy

Szlak na Górę Żarską (pas wzniesień – Wał Trzebnicki) nie jest trudny i prowadzi niemal cały czas szeroką ścieżką przez las. Trasa znakowana jest na czarno. Z parkingu musisz iść dalej za szeroką drogą tam, gdzie jest zakaz wjazdu. Po 100 metrach będzie drogowskaz. Droga prosto prowadzi do Wieży Bismarcka. Jest to budowla, do której lepiej nie wchodzić, ponieważ jest niebezpiecznie. Można do niej podejść i potem wrócić w to samo miejsce na skrzyżowanie. Można także zejść schodami w dół, a później dalej schodami pod górę i nad nimi w prawo. Wrócisz wtedy do ścieżki głównej. Łatwiej jest jednak wrócić do skrzyżowania. Tam już droga będzie bardzo przyjemna.

Pamiętaj, żeby trzymać się czarnych znaków. Po drodze będzie tablica informacyjna. Gdy dojdziesz do kolejnego większego skrzyżowania, to masz dwa wyjścia. Skręcić w lewo do wieży widokowej lub skręcić w prawo na Górę Żarską. My polecamy najpierw zdobycie najwyższego szczytu województwa lubuskiego. Później będzie czas na oglądanie widoków. Poniżej jeszcze mapa trasy na szczyt.

Najkrótsza droga na szczyt

UWAGA! Jest jeszcze szybszy sposób dotarcia na Górę Żarską. Jadąc od Żar nie skręcaj na parking, tylko jedź dalej za nawigacją, aż do drogi w lewo. Tam będzie znak z zakazem wjazdu pojazdów silnikowych. Tą drogą dojdziesz na górę w ciągu dwóch minut.

Wieża widokowa – Wieża Promnitza

430 metrów obok szczytu stoi kamienna wieża widokowa – Wieża Promnitza, dzięki której można obejrzeć widoki w stronę gór. Widać stamtąd np. Śnieżkę i Szrenicę w Karkonoszach czy Stóg Izerski w Górach Izerskich. Na samej górze jest tablica z opisanymi krajobrazami. Dobrze widać również szczyty po czeskiej stronie np. Jested – najwyższy szczyt Grzbietu Jesztedzkiego. Wieża kiedyś przeszła renowację i zamontowano metalowe schody, więc dzięki nim można dostać się na ostatnie piętro. Na parking możesz wrócić tą samą drogą.