Meteory w Grecji – jak zwiedzać? Klasztory zawieszone na skałach

Meteory w Grecji to niezwykła atrakcja, którą koniecznie trzeba zobaczyć podczas swojej podróży do tego państwa. Gdy czytaliśmy przewodniki po Grecji i zobaczyliśmy pierwszy raz Meteory, to byliśmy oczarowani i zapisaliśmy je na listę swoich miejsc do zobaczenia. Są to formacje skalne sięgające ponad 500 m n.p.m., na których znajdują się prawosławne klasztory. Niektóre z nich można zwiedzić i my także postanowiliśmy to zrobić.

Greckie Meteory wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1988 roku. Teraz nawet poza sezonem można tam spotkać wielu turystów. Przyjechaliśmy tutaj w lutym, nocowaliśmy poniżej w Kalambace i z naszej kwatery mieliśmy wspaniałe widoki na skały.

Jak zwiedzać Meteory?

My zwiedzanie Meteorów podzieliliśmy sobie na dwie części:

1. Odwiedzenie punktów widokowych – o tym znajdziesz informację poniżej.
  2. Zwiedzanie Klasztoru Warłama (jeśli masz więcej czasu, to możesz odwiedzić wszystkie klasztory).

Nam chodziło przede wszystkim o punkty widokowe i wspaniałe krajobrazy na skały. Poniżej zapisujemy współrzędne najciekawszych punktów widokowych. Jeśli wybierzesz się w wakacje, to możesz spodziewać się tłumów turystów. Wtedy najlepiej przyjechać tutaj o wczesnych godzinach. Droga jest otwarta, natomiast klasztory mają określone godziny.

Meteory w Grecji

Klasztory na skałach – punkty widokowe

Naszą samochodową trasę rozpoczęliśmy w miejscowości Kastraki. Wyznaczyliśmy sobie Wielki Meteor, a potem Klasztor Świętego Stefana i miejscowość Kalambaka.

Nasze najlepsze punkty widokowe:

1. Pod Monastyrem Rusanu: 39.7222, 21.6323.
  2. Przed Klasztorem Warłama: 39.7257, 21.6323.
  3. Klasztor Warłama: 39.7250, 21.6302.
  4. Parking przy Wielkim Meteorze: 39.7265, 21.6279.
  5. Punkt widokowy na skałach: 39.7213, 21.6345.
  6. Main Observation Deck of Meteora: 39.7193, 21.6373.
  7. Punkt widokowy w okolicy Monastyru Świętej Trójcy i Klasztoru Świętego Stefana: 39.7129, 21.6378.

Jeśli wyznaczysz sobie te punkty, które podaliśmy powyżej z Kastraki do Kalambaki, to odwiedzisz te punkty widokowe ze współrzędnych.

Klasztor Warłama – zwiedzanie wiszącego monastyru

Podczas naszej samochodowej trasy dojechaliśmy do Klasztoru Warłama. Znajduje się on poniżej Wielkiego Meteoru. Postój był bezpłatny, a oprócz nas było jeszcze kilka samochodów oraz autobusy, które przywiozły turystów.

Nasz monastyr otwarty był od godziny 9 do 16. Nie wiem, czy w innych terminach jest tak samo. Weszliśmy na górę po kamiennych schodach. Już stamtąd widzieliśmy Monastyr Rusanu. Weszliśmy na górę. Tam była kasa biletowa, gdzie zakupiliśmy wejściówki – 3 euro za osobę dorosłą. Dodatkowo musiałam zabrać chustę i zakryć ramiona – miałam kurtkę i długie spodnie (podobno kobiety nie mogą wchodzić w spodniach).

Zwiedzanie zajęło nam około 45 minut. Weszliśmy do świątyni, w której nie można było robić zdjęć. Te wykonaliśmy na zewnątrz. Na dziedzińcu była altanka, w której siedzieli turyści. Dotarliśmy także do sklepiku, w którym mogliśmy zakupić pamiątki.

Ciekawostki

• Dawniej do monastyrów nie było schodów i wchodziło się do nich na linach (można to zobaczyć na zdjęciach i pocztówkach).
  • Historia monastyrów sięga XI wieku.
  • Na skałach znajdują się 24 klasztory, ale tylko kilka można zwiedzać. Pozostałe niestety są w coraz gorszym stanie.
  • Najstarszym klasztorem jest Wielki Meteor (klasztor Przemienienia Pańskiego) znajdujący się na najwyższej skale. Klasztor założono około 1340 roku.
  • Są tam dwa klasztory żeńskie oraz cztery męskie.
  • Meteory miały swój udział w filmach np. w filmie „Tylko dla twoich oczu”, czyli przygodach Jamesa Bonda.
Meteory w Grecji

Czy warto odwiedzić Meteory?

Greckie Meteory to jedno z najpiękniejszych miejsc, które zobaczyliśmy na własne oczy. Bardzo polecamy każdemu odwiedzić to miejsce.