Syri i Kalter w Albanii – trasa do Niebieskiego Oka

Syri i Kalter to Niebieskie Oko znajdujące się w Albanii niedaleko Sarandy i granicy z Grecją. Było to nasze pierwsze miejsce, które zobaczyliśmy po wjeździe do Albanii. Jest to bardzo popularna atrakcja i podczas wakacji można tam spotkać wielu turystów. To niezwykłe naturalne miejsce na mapie Europy, a także Świata.

My przyjechaliśmy w lutym, więc nikogo tam nie spotkaliśmy. Był tylko pracownik, który sprzedawał bilety. Dotarliśmy tam wczesnym rankiem. Na parkingu stał jakiś kamper, a wokół kręciło się kilka psów. Jeden z nich szedł z nami całą trasę. Wjeżdżając do Albanii zmieniliśmy godzinę na zegarze.

• Na zwiedzanie Niebieskiego Oka z przejściem trasy warto przeznaczyć około 2 godziny.

Parking

Przyjechaliśmy na szeroki parking, który teraz poza sezonem było bezpłatny. Wjechaliśmy i zajęliśmy miejsce. Później okazało się, że można zaparkować również przed samym szlabanem i budce z biletami. Ten, na którym staliśmy to w sezonie jest chyba płatny, ponieważ jest budka i cennik.

Bilety wstępu

Z parkingu przeszliśmy w ciągu 5 minut do budki z biletami. Ta znajdowała się tuż przy zaporze i dużym budynku. Zapłaciliśmy 1,50 euro za 2 osoby dorosłe i 6-letnie dziecko. Nie mieliśmy przy sobie jeszcze leków albańskich, ale nie było problemu z płatnością w euro.

• 1,50 euro to 156 leków albańskich.
  • 156 leków albańskich to około 7 złotych.
Syri i Kalter

Jak dojść do Syri i Kalter?

Po zakupie biletów trasa prowadzi po zaporze, a następnie w prawo i cały czas chodnikiem. Trasa od kasy biletowej do Niebieskiego Oka zajmuje około 30 minut. Do przejścia jest 1,5 km, więc to dobry pomysł na krótką wycieczkę. Na końcu znajduje się również restauracja.

Gdy już ścieżka będzie zbliżała się do końca, to zobaczysz kierunkowskaz w prawo na mostek. Będzie tam kierunek na Syri i Kalter.

Syri i Kalter – Niebieskie Oko

Po drodze widzieliśmy, że woda ma zielono-niebieski kolor, ale gdy dotarliśmy do źródła wody, to zobaczyliśmy Niebieskie Oko. Woda wypływa z ziemi. Specjalnie wybudowano taras widokowy, żeby lepiej wszystko zobaczyć. Patrząc na wodę, trudno sobie wyobrazić, że Syri i Kalter jest głębokie na ponad 50 metrów, a może być jeszcze głębsze. Nurkowie zeszli do około 50 metrów. Prędkość wypływu wody to 18400 l/s.

Na miejscu można przejść w różne miejsca i zobaczyć całość z kilku punktów widokowych. Niebieskie Oko uznawane jest także jako źródło rzeki Bistrica, która wpływa do Morza Jońskiego. Całe otoczenie to soczysta zieleń i wszystko wygląda jak z baśni. Na miejscu rośnie bujna roślinność.

Są tam zakazy wejście do wody i kąpieli. W Internecie można znaleźć zdjęcia i filmy z ludźmi skaczącymi do źródła. Obszar Syri i Kalter uznano za pomnik przyrody.

Podczas podróży do Albanii, polecamy odwiedzić Góry Przeklęte – one znajdują się na północy kraju.