Lovcen – park narodowy, mauzoleum i najwyższy szczyt Stirovnik

Lovcen to park narodowy oraz pasmo górskie w Czarnogórze. Znajduje się nad Zatoką Kotorską i widoczne jest z bardzo daleka. W ubiegłym roku dotarliśmy na Półwysep Prevlaka, gdzie znajduje się najdalej na południe wysunięty punkt Chorwacji. Wtedy bardzo dobrze widzieliśmy właśnie najwyższe szczyty w parku narodowym: Stirovnik oraz Jezerski. Na szczycie Jezerski mierzącym 1657 m n.p.m. znajduje się Mauzoleum Piotra II Petrowicia-Niegosza. To miejsce jest głównym celem wycieczek, a na sąsiedni szczyt Stirovnik już wędruje bardzo mało ludzi.

• Zobacz nasze zwiedzanie Kotoru.
Lovcen - park narodowy

Jak dojechać do Lovcen?

Bazę wypadową na zwiedzanie najlepiej mieć w okolicach Kotoru, ponieważ wtedy będzie najbliżej. Dojazd z południowej Polski zajmuje ponad 15 godzin. Lot samolotem z Warszawy do Podgoricy (stolica Czarnogóry) zajmuje około 2 godziny. Potem najlepiej wypożyczyć samochód i dojechać do Lovcen. My dotarliśmy do Czarnogóry podczas swojej podróży na Bałkany. Drogi w okolicach parku i w samym parku są kręte, więc warto sprawdzić hamulce. Osoby początkujące mogą mieć miejscami problemy.

Mauzoleum Piotra II Petrowicia-Niegosza i szczyt Jezerski

Zacznę na początek od tego miejsca. Wjechaliśmy do Parku Narodowego Lovcen i jechaliśmy w kierunku Mauzoleum Piotra II Petrowicia-Niegosza. Dotarliśmy tam o wschodzie słońca, więc liczyliśmy się z tym, że wejście na górę będzie zamknięte poza oficjalnymi godzinami otwarcia. Faktycznie tak było i musieliśmy nacieszyć się widokami z wysokości restauracji Vladika. Tam znajduje się małe rondo, na którym ludzie zostawiają samochód. Tak samo wszyscy stoją wzdłuż drogi dojazdowej.

• Zwiedzanie mauzoleum oraz wejście na szczyt Jezerski kosztuje 8 euro. Godziny otwarcia od 9:00 do 17:00 w lutym. W innych miesiącach należy sobie wcześniej sprawdzić.

Spędziliśmy tam około 20 minut i potem ruszyliśmy dalej w kierunku najwyżej góry Parku Narodowego Lovcen.

Lovcen - park narodowy

Szczyt Stirovnik – najwyższa góra w Parku Narodowym Lovcen

Stirovnik mierzy 1748 m n.p.m. i jest bardzo charakterystycznym szczytem z masztem telekomunikacyjnym. Widoczny jest z bardzo daleka. Można wjechać na niego samochodem, jednak szkoda samochodu, ponieważ droga jest miejscami kiepska. Lepiej wybrać wariant pieszy. Samochód można zostawić przy głównej drodze R-25 lub ujechać kawałek w kierunku szczytu. My tak zrobiliśmy i przejechaliśmy około 400 metrów – zatrzymaliśmy się na zatoczce przy drodze. Resztę trasy przeszliśmy pieszo.

• Współrzędne naszego parkingu: 42.4010, 18.8019.
Szczyt Stirovnik

Szlak na Stirovnik – droga dojazdowa

Trasa na Stirovnik mierzyła 3,9 km. Planowo mieliśmy tam dotrzeć w przeciągu 1:45h i mniej więcej tak było. Droga była szeroka i szło się bardzo przyjemnie. Co jakiś czas widzieliśmy nasz cel. Przed sobą mieliśmy 350 metrów w pionie, ale szerokimi zakosami, więc nawet tego nie odczuliśmy. Wspinaliśmy się pod górę i podziwialiśmy wspaniałe krajobrazy na Zatokę Kotorską. Co jakiś czas chmury przysłaniały szczyt. Prawie na samej górze na drodze leżał jeszcze śnieg. Pomimo wiatru było ciepło i przyjemnie. Podczas tej wycieczki nie spotkaliśmy nikogo. Potem samochodem w drodze powrotnej mijaliśmy innych turystów, którzy jechali na zwiedzanie parku.

Punkt widokowy na Zatokę Kotorską

Po drodze mieliśmy wiele punktów widokowych, ale chyba najlepszy oznaczony jest na Google Maps jako Stone Viewpoint Over Kotor. Tam warto się zatrzymać, ponieważ jest duża zatoczka i specjalny punkt. My zatrzymaliśmy się tam, żeby obejrzeć pas startowy lotniska w Tivat. Sprawdziliśmy na rozkładach lotów i czekaliśmy na przylot samolotu ze Stambułu. Polecamy zabrać ze sobą lornetki, żeby wszystko lepiej widzieć.

Widokowa droga P1

Bardzo polecamy przejechać się widokową drogą P1. Droga jest kręta i miejscami bardzo wąska. Teraz jechaliśmy w lutym i mijaliśmy się z kilkoma samochodami. Rozmawialiśmy o tym, jak to może wszystko wyglądać w szczycie sezonu. Jak tam można się mijać z tyloma samochodami? Polecamy tam jechać wcześnie rano. My widzieliśmy tam Zatokę Kotorską w ciemnościach z oświetlonymi ulicami i domami. Wszystko to robiło duże wrażenie.

Bilety wstępu do Parku Narodowego Lovcen

Bilet wstępu do Parku Narodowego Lovcen kosztuje 3 euro. Wejściówki można zakupić online lub tradycyjnie w budce biletowej. Ta znajduje się przy skręcie z drogi P1 na wysokości Konoba Krstac. Dzień wcześniej chcieliśmy kupić bilety online, ale okazało się, że oficjalna strona pokazywała błąd, więc zostawiliśmy opłatę, gdy będziemy jechać. Rano budka była zamknięta, a potem po południu również. Sprzedaż online dalej nie działała. Być może poza sezonem nikt nie pobiera opłat.