Półwysep Prevlaka – Przylądek Oštro to najdalej wysunięty punkt na południe Chorwacji

Przylądek Oštro na Półwyspie Prevlaka to najdalej wysunięty punkt na południe Chorwacji. Dojechaliśmy tam podczas naszej podróży po południowej Dalmacji i odwiedzinach Dubrownika. Jest to bardzo malownicze miejsce położone tuż nad Morzem Adriatyckim. Na samym końcu znajduje się twierdza z czasów austro-węgierskich. Akurat obiekt był w remoncie i nie mogliśmy go zwiedzać. Przyjechaliśmy tam o wschodzie słońca. Nagraliśmy również film z tego miejsca i możesz go zobaczyć poniżej.

Półwysep Prevlaka - Przylądek Oštro

Najważniejsza informacja – pamiętaj o trybie samolotowym

Już na samym początku musimy Cię przestrzec, żebyś nie stracił pieniędzy. My na szczęście mamy telefony na kartę. Gorzej mają Ci, co posiadają abonament. Na tych terenach chwyta zasięg z Czarnogóry, a tam koszty są bardzo duże. Nie wyłączyliśmy sobie danych komórkowych i z 28 złotych na koncie zrobiło się mniej niż 1 zł. Od razu dostaliśmy SMS o kosztach.

• Wysłanie SMS 1,97 zł,
  • Dzwonienie nawet do 16 zł na minutę,
  • Za każde rozpoczęcie 100 kB to 4,03 zł.

Musisz na to bardzo uważać i najlepiej włączyć tryb samolotowy na czas pobytu. W pobliżu znajduje się przejście graniczne z Czarnogórą – Granični prijelaz Vitaljina.

Półwysep Prevlaka - Przylądek Oštro

Jak dojechać na Półwysep Prevlaka – Przylądek Oštro?

Jeśli jedziesz z północy Chorwacji, to kieruj się na Split, a później na Dubrownik. Z tego miasta na najdalej na południe wysunięte miejsce Chorwacji jest 58 minut. Z Dubronika kierunek na Čilipi, czyli tutaj, gdzie znajduje się lotnisko. Najlepiej wyznacz sobie dojazd w nawigacji, żebyś nie trafił do Czarnogóry. Parking znajduje się na samym końcu przy twierdzy Punta Oštro. Postój jest bezpłatny. Obecnie trwają tam prace (luty 2023).

• Współrzędne parkingu przy twierdzy Punta Oštro: 42.3934, 18.5324.
Półwysep Prevlaka - Przylądek Oštro

Najdalej wysunięty punkt na południe Chorwacji – Jak dojść na punkt widokowy?

Nas interesowało wejście na punkt widokowy, który znajduje się nad twierdzą. Nie było nigdzie oznaczeń, więc musieliśmy korzystać z mapy.cz. Gdy dojedziesz do twierdzy, to zatrzymaj tam samochód. Później idź szeroką drogą betonową do góry. Najpierw będzie droga w lewo, ale w nią nie skręcaj. Gdy z prawej strony będzie opuszczony budynek, to skręć w lewo na schodki. Idź nimi na samą górę, do różnych obiektów. Trzymaj się lewej strony, a dojdziesz na miejsce.

Półwysep Prevlaka - Przylądek Oštro
najdalej wysunięty punkt na południe Chorwacji

Co widać z południowego krańca Chorwacji?

Zobaczysz Morze Adriatyckie, góry w Czarnogórze, góry w Albanii, a także małą i samotną wyspę Mamula. Dawniej znajdował się na niej obóz koncentracyjny, a podobno ma powstać tam ośrodek wypoczynkowy. Jeśli chodzi o góry w Czarnogórze, to najpiękniej wygląda Lovćen 1749 m n.p.m w Parku Narodowym Lovćen. W Albanii widać góry w okolicach Tirany (stolica Albanii) – tereny szczytu Micekut te Shemerise 1642 m n.p.m. oraz Maja e Dajtit 1613 m n.p.m. Wiele osób spędza tam czas na eksploracji całego terenu i odkrywaniu innych obiektów wojskowych.