Nosal
Małopolskie,  Tatry,  Wschody i zachody słońca

Góra Nosal – łatwy szlak z Zakopanego. Opis trasy i mapa

Góra Nosal to szczyt w Tatrach Zachodnich, który jest łatwym i przyjemnym miejscem na początkowe wycieczki po tych górach. Mierzy 1206 m n.p.m. i może pochwalić się wspaniałymi widokami na Tatry. Najłatwiej na szczyt dotrzeć z Zakopanego, szlakiem, który opisaliśmy poniżej.

Opis szlaku z Zakopanego na górę Nosal – wschód słońca

3 dzień w Tatrach. Pogoda miała być o niebo lepsza niż w ostatnich dwóch dniach, dlatego tym razem decydujemy się wyjść na Świnicę. Pokusa wyjechania kolejką na Kasprowy Wierch mija, jak dowiadujemy się, że o godzinie 4:30 pan obsługujący wagoniki jeszcze śpi i otwarta jest ona dopiero od 8. No niestety trzeba udać się zielonym szlakiem przez Myślenickie Turnie na Kasprowy, a potem dalej przez Beskid na Świnicę.

Mapa turystyczna trasy na Nosal z Zakopanego

Zakopane (darmowy parking przy rondzie) – Kuźnice – Przełęcz Nosalowa – góra Nosal – Kuźnicka Polana – Zakopane

Idąc w stronę Kuźnic, jeszcze nie wiemy, że nie dojdziemy tego dnia na Świnicę. Patrzymy w niebo i widzimy, że wcale zapowiadana pogoda może się nie spełnić. Gdzieś w oddali widać coraz więcej wyłaniających się deszczowych chmur. Siadamy na ławce i myślimy chwilę co zrobić. Patrzymy jeszcze na prognozę, przelotne opady deszczu. Co prognoza to gorsza… Masakra.

W ostatniej chwili zmieniamy plan i Świnica musi poczekać na przyszły rok. Idziemy rekreacyjnie na Nosal zielonym szlakiem. Po dwóch ostatnich dniach teraz relaks na Nosalu, bez żadnego stresu. Widok będzie cudowny, bo taki jest z tego niskiego szczytu, a poza tym załapiemy się na wschód słońca. Początkowe zimno przyczyniło się do ubrania polarów, ale już podczas podejścia na Przełęcz Nosalową trzeba było je ściągnąć. Zaczęło się robić nieco jaśniej, dlatego można było wyciągnąć aparat i zacząć robić zdjęcia.

Docieramy na Nosalową Przełęcz. Z niej żółtym szlakiem można wybrać się na Polanę Olczyską, a dalej na Wielki Kopieniec. Trochę wcześniej szedł z nami kolor niebieski, ale skręcił na Boczań. Nim właśnie schodziliśmy w pierwszy dzień z Hali Gąsienicowej.

Wejście po skałach na górę Nosal w Tatrach

Skręciliśmy w stronę Nosala i jak uszliśmy kawałek, to pojawiły nam się pierwsze poważne widoki na Tatry Wysokie i Tatry Zachodnie. Z prawej strony słońce toczyło walkę z chmurami. My czekaliśmy, aż w końcu wyjdzie i oświetli pobliskie wzniesienia. Doczekaliśmy się tego już prawie na samym Nosalu. Tutaj, gdzie zaczynają się skały i mamy do czynienia z mini wspinaczką.

Nosal 1206 m n.p.m. – łatwy do zdobycia szczyt w Tatrach

Wreszcie docieramy na Nosal, nasz główny cel. Mierzy on zaledwie 1206 m n.p.m., czyli jest niższy od niektórych szczytów w Beskidach. To, że jest mały, to nie znaczy, że nieatrakcyjny. Zobaczcie jakie widoki z niego możemy zobaczyć.

Początkowo żałowaliśmy, że nie poszliśmy na Świnicę, jednak zanim się obejrzeliśmy, to była ona okryta szarymi chmurami. Nie zapowiadało to niczego dobrego.

Z Nosala do Zakopanego

Po kilkunastu minutach spędzonych u góry zaczęliśmy schodzić w dół. Tuż przy szlaku zobaczyliśmy reklamówkę ze śmieciami. Komuś nie chciało się jej znieść na dół do kosza, a był w niej nawet zniszczony termos. Przypięliśmy ją do plecaka i szła z nami do Zakopanego. Ze szczytu schodzi się ostro w dół kolorem zielonym.

Kilkadziesiąt minut zejścia i jesteśmy na dole. Zaczyna padać, a my cieszymy się, że zrezygnowaliśmy z wyjścia w wyższe partie gór. Po drodze mijaliśmy busy wiozące bardzo dużo ludzi do Kuźnic. W kwaterze wieczorem oglądaliśmy zdjęcia turystów, którzy byli tego dnia w górach. Okazało się, że u góry było biało…