Sarnia Skała i Wodospad Siklawica przez Dolinę Strążyską – szlak z dzieckiem

Sarnia Skała to niezwykle ciekawe i popularne miejsce na mapie polskich Tatr. Góra mierzy zaledwie 1377 m n.p.m., a to nisko jeśli chodzi o najwyższe pasmo górskie w Polsce. Patrząc na mapę Tatr, Sarnia Skała znajduje się bardzo blisko Zakopanego i właśnie z tego miasta, z Doliny Strążyskiej najszybszym i najkrótszym szlakiem można dostać się na szczyt.

• Sarnia Skała to szczyt, który warto zdobyć na początku wędrówek po Tatrach,
  • Szlak jest dobry na wycieczkę z dzieckiem,
  • To teren Tatrzańskiego Parku Narodowego, więc pamiętaj o bilecie wstępu,
  • Cała trasa pętla mierzyła 9 kilometrów,
  • Zarezerwuj sobie 5 godzin na trasę z przerwami,
  • Dawniej górę nazywano Małą Świnicą,
  • Pod szczytem znajduje się Wodospad Siklawica,
  • Opis naszego szlaku poniżej.

Opis szlaku na Sarnią Skałę w Tatrach – mapa trasy turystycznej z Doliny Strążyskiej

W tym wpisie poznasz trzy ciekawe miejsca, które można zobaczyć podczas jednej wycieczki, a są to:

1. Dolina Strążyska,
  2. Wodospad Siklawica,
  3. Sarnia Skała.

Poniżej zobacz na mapie turystycznej trasę, którą szliśmy. Wpis został zaktualizowany w 2020 roku, podczas naszej wycieczki po Tatrach z dzieckiem.

Jak dojechać do Doliny Strążyskiej z Zakopanego i gdzie znaleźć parking?

Pod wejście do doliny prowadzi ulica Strążyska. Z centrum Zakopanego dojazd zajmuje kilka minut. Kursują także busy, dlatego bez problemu można dojechać nawet bez samochodu.

My swój samochód zostawiliśmy na parkingu przy Dolinie Strążyskiej. Najlepiej zaparkować przed samym szlabanem z lewej strony. Tam parking kosztuje 10 złotych za dzień.

Zabraliśmy do plecaka co potrzeba i podeszliśmy do kasy biletowej. Pan wydrukował bilecik. Dodatkowo podbiliśmy tradycyjnie książeczki. Słońce tyle, co się obudziło i toczyło walkę z chmurami.

Parking w Dolinie Strążyskiej

Trasa turystyczna przez Dolinę Strążyską do Wodospadu Siklawica

W późniejszym czasie okazało się, że musiała być to cenna wygrana, bo dzięki temu mieliśmy przepiękne widoki. Szlakiem koloru czerwonego przez około czterdzieści minut spacerowaliśmy wspomnianą wyżej doliną. Jest piękna jak każda inna, które poznaliśmy w ostatnim czasie dopiero po raz pierwszy. Przez cały czas mieliśmy widoki na Giewont 1894 m n.p.m.

Czas przejścia Doliny Strążyskiej to 40 minut bez większych trudności. Polecamy ją na wycieczkę z dzieckiem. Czerwona trasa turystyczna doprowadza prosto na Polanę Strążyską, na której jest drewniana bacówka przypominająca schronisko. Nazywa się Herbaciarnia Parzenica.

Tam przyszedł czarny szlak z Doliny Małej Łąki. Szlak z Zakopanego przez doliną, to jedna z popularniejszych tras turystycznych na Giewont.

Dolina Strążyska
Dolina Strążyska z dzieckiem

Wodospad Siklawica w Tatrach w Dolinie Strążyskiej

Podczas wizyty w dolinie nie mogliśmy sobie odpuścić kolejnego ciekawego miejsca, dlatego poszliśmy kawałek do popularnego Wodospadu Siklawica. Prowadzi tam ułożona z kamieni wąska ścieżka, na której można się wywalić, bo jest strasznie ślisko, zwłaszcza rano.

Oznakowana jest żółtym szlakiem przez około 10 minut od polany. Całkowite dojście z Zakopanego do Wodospadu Siklawica zajmuje 50 minut. Nie jest to długo, a warto się wybrać.

Przy wodospadzie spędziliśmy kilkanaście minut, ponieważ jedliśmy tam śniadanie. Co jakiś czas przychodziły nowe osoby. Wodospad ten mierzy 23 metry i jest złożony z dwóch ścian – dolna 13 metrów i górna 10 metrów.

Pomiędzy górną i dolną ścianą istnieje skalna półka, która powstała poprzez siłę uderzenia wody i naniesionych przez nią odłamków skalnych. Nazwa tego wodospadu pochodzi od jego większego brata, czyli Siklawy znajdującego się w Dolinie Pięciu Stawów.

Wodospad Siklawica

Szlak na Sarnią Skałę z dzieckiem z Doliny Strążyskiej

Po dłuższej przerwie wróciliśmy na szlak czarny i udaliśmy się zdobyć Sarnią Skałę, która ma wysokość 1376 m n.p.m. Warunki były idealne. Sama droga była przyjemna, trwała krótko, bo zaledwie 40 minut. Szybko zdobywaliśmy się wysokość, ponieważ dziecko mieliśmy w nosidełku. Od początku dnia spotkaliśmy wielu turystów, aż dziwne, żeby w Tatrach tak było w środku tygodnia.

Od czasu do czasu widzimy szczyt, na który się udajemy, a tak to w większości idziemy pomiędzy drzewami. Zbliżając się do Czerwonej Przełęczy 1301 m n.p.m, słyszymy dźwięk samolotu albo helikoptera. Czy jest to helikopter TOPR-u?

Szlak na Sarnią Skałę z dzieckiem
Sarnia Skała z dzieckiem

Szczyt Sarnia Skała w Tatrach

Po skałach wychodzimy na szczyt. Jest tam kilka osób, ale w niczym to nam nie przeszkadza. Dawniej Sarnią Skałę nazywano Małą Świnicą, Świniczką albo Świnią Skałą i była ona intensywnie penetrowana przez poszukiwaczy skarbów. Zbudowana jest z wapieni dolomitowych. Pod jej skalistymi ścianami znajduje się zarastająca kosodrzewiną polanka.

Od południa Czerwona Przełęcz oddziela ją od Suchego Wierchu, a północy odbiegają od niej dwa grzbiety tworzące obramowanie dla dolin reglowych.

Ze szczytu w kierunku zachodnim można zobaczyć Łysanki i dalej odległy Kominiarski Wierch. Na wschód otwiera się panorama na Krokiew, grań Koszystej, Kopę Magury, Żółtą Turnię i Granaty, a na horyzoncie są Tatry Bielskie.

Sarnia Skała Tatry

Na północ znajduje się niezapomniany widok na Zakopane. Natomiast przed nami, w kierunku południowym, wyrastają ściany Giewontu opadające w kierunku doliny. Ze skalnego grzebienia tworzącego szczyt Sarniej Skały (377 m n.p.m. widać w dole podejście od Czerwonej Przełęczy.

Na Sarniej Skale występuje wielu gatunków roślin. Można tam ujrzeć storzan bezlistny oraz sosnę drzewokosa, ostrożeń głowacz, jarząb nieszpułkowy, irgę kutnerowatą.

Ponadto na gołych skałach pięknie zakwitają dębik ośmiopłatkowy i dzwonek jednostronny. Rośnie tam także wierzba alpejska, jaskier alpejski, różeniec górski oraz wiele innych.

Czas przejścia szlakiem z Zakopanego przez Dolinę Strążyską na Sarnią Skałę to 90 minut.

Widok na Giewont z Sarniej Skały

Jak dojść na Sarnią Skałę? – podsumowanie

Trasa na szczyt nie jest wymagająca technicznie. Na Sarnią Skałę można wejść od strony Doliny Strążyskiej czerwonym szlakiem albo szlakiem żółtym z Doliny Białego Potoku. Obie piękne doliny wychodzą z Zakopanego. Dodatkowym atutem tego miejsca jest możliwość zrobienia pętli.

Pętlę warto rozpocząć przed wejściem do doliny. Jest możliwość dojechania w to miejsce samochodem lub komunikacją zakopiańską.

Nie wchodzimy do doliny, lecz Drogą pod Reglami tj. czarny szlak kierujemy się na wschód w kierunku wejścia do Doliny Białego. Droga pod reglami prowadzi cały czas skrajem lasu. Po drodze mijamy wejście do krótkiej Dolinki ku Dziurze i po krótkim spacerze docieramy przed kasę Tatrzańskiego Parku Narodowego w Dolinie Białego.

Żółty szlak prowadzi dnem dolinki wzdłuż potoku, który przekraczamy wieloma drewnianymi mostkami. Po drodze mijamy wejście do sztolni, w której prowadzone były poszukiwania rudy uranu. Dalej szlak prowadzi w górę.

Następnie odnogą czarnego szlaku wchodzimy na szczyt Sarniej Skały. Ze szczytu schodzimy na Czerwoną Przełęcz i dalej dróżką przez las do doliny. Z doliny warto szlakiem żółtym podejść do Wodospadu Siklawica.

Następnie wracamy do rozwidlenia szlaków na Polanie Strążyskiej. Znajdują się na niej zabytkowe szałasy oraz bufet. Z polany możemy podziwiać ściany Giewontu oraz otoczenie doliny. W niecałe pół godziny drogą koło leśniczówki wracamy na parking u wylotu doliny. Sarnia Skała to jedno z łatwiejszych wejść na szczyt w Tatrach, dlatego tam wejść.

Sarnia Skała szczyt
Zejście z Sarniej Skały po kamieniach

Z Sarniej Skały wracamy do Zakopanego Doliną Białego

Do Zakopanego wracaliśmy z Sarniej Skały żółtym szlakiem Doliną Białego. Zachwyciła nas ona bardzo. Ten malowniczy krajobraz widzieliśmy po raz pierwszy. Dodatkowo przy zejściu towarzyszył nam Biały Potok. Więcej informacji znajdziesz w osobnym wpisie na naszym blogu o Dolinie Białego.