Skiełek – wieża widokowa w Łukowicy. Parking, szlak, mapa i opis trasy

Skiełek jest szczytem Beskidu Wyspowego o wysokości 750 m n.p.m. Znajduje się nad miejscowością Łukowica niedaleko Limanowej i Nowego Sącza. Zaliczany jest do Korony Beskidu Wyspowego. Przez górę prowadzi tylko jeden znakowany szlak turystyczny o kolorze zielonym, który pośrednio prowadzi zza Przełęczy pod Ostrą w kierunku Limanowej.

Na Skiełku znajduje się wieża widokowa i rozciąga się z niej jeden z najlepszych widoków na Tatry. O tym mogliśmy się przekonać już z polany widokowej pod szczytem po stronie południowej. Oprócz tego zobaczysz między innymi: Gorce, Beskid Sądecki czy Pogórze Ciężkowickie.

Góra Skiełek w Beskidzie Wyspowym

Początkowo planowaliśmy wejść na Skiełek z Łukowicy za szlakiem zielonym. Na miejscu okazało się, że od centrum niemalże na samą górę prowadzi droga asfaltowa, dlatego postanowiliśmy wyjechać samochodem ile się da. Chcieliśmy ominąć ten asfaltowy odcinek. Gdy jest śnieg, to koniecznie musisz tam założyć łańcuchy, ponieważ do góry może być ślisko. Jechaliśmy na parking kilka chwil.

Parking – wieża widokowa Skiełek. Miejsce, w którym zostawiliśmy samochód

Do góry za drogą asfaltową prowadził nas szlak zielony, a my szukaliśmy miejsca, żeby zatrzymać samochód. Z tym nie było problemu, ponieważ został wytyczony parking dla odwiedzających. Przy drodze z lewej strony będzie informacja o miejscu postoju. Spokojnie zmieści się tam kilkadziesiąt samochodów. W weekendy w późniejszych godzinach może nie być miejsca. Najlepiej przyjechać około 7, 8 rano.

• Współrzędne parkingu do wieży: 49.60397, 20.47772.

Jak dojść na Skiełek? – Mapa szlaku z parkingu

Z samochodu szliśmy około 300 metrów asfaltem szlakiem zielonym. Przywitały nas znaki z kierunkiem do wieży widokowej na Skiełku w Beskidzie Wyspowym. Była też ławeczka i zakaz wjazdu. Tam skręciliśmy w prawo i szliśmy cały czas pod górę. Droga przez 500 metrów prowadziła na górę przez las. Bardzo szybko można dostać się na szczyt zaliczany do Korony Beskidu Wyspowego. My akurat nie mieliśmy wtedy zbyt wiele czasu, dlatego po drodze zdobyliśmy tę niewielką górę.

Skiełek

Skiełek – wieża widokowa

Na samym Skiełku obecnie znajduje się wieża widokowa, krzyż upamiętniający wizytę Jana Pawła II, jest oznakowanie szczytu, miejsce na ognisko oraz kamienny słupek triangulacyjny. Z wieży widokowej rozciągają się wspaniałe krajobrazy. Dawniej widoki ograniczone były tylko w kierunku wschodnim. Po sąsiedzku polecamy, żeby zajrzeć na Jeżową Wodę, która jest mniej popularna, a bardzo ciekawa.

• Wejście na wieżę widokową jest bezpłatne
  • Można wejść całą dobę
  • Gdy jest burza to jest zakaz wejścia
  • Obok wieży są ławeczki do odpoczynku
  • Konstrukcja jest stabilna i mogą sobie poradzić na niej osoby z lękiem wysokości
Beskid Wyspowy

Co widać z wieży? Opis panoram

Z wieży widokowej na Skiełku zobaczysz: Beskid Wyspowy, Pogórze Ciężkowickie, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Góry Czerchowskie, Magurę Spiską, Gorce oraz Tatry. Oraz inne platformy widokowe na: Jaworzu, Brzance, Liwoczu, Ferdelu, Jaworzu (nad Grybowem), Radziejowej, Koziarzu, Lubaniu, Gorcu, Modyni oraz Mogielicy.