skiełek beskid wyspowy
Beskid Wyspowy,  Małopolskie,  Podróże z dzieckiem

Skiełek nad Łukowicą – tam niedługo ma powstać wieża widokowa

Skiełek jest szczytem Beskidu Wyspowego o wysokości 750 m n.p.m. Znajduje się nad miejscowością Łukowica niedaleko Limanowej i Nowego Sącza. Zaliczany jest do Korony Beskidu Wyspowego, a niedługo na Skiełku ma stanąć wieża widokowa. Przez górę prowadzi tylko jeden znakowany szlak turystyczny o kolorze zielonym, który pośrednio prowadzi zza Przełęczy pod Ostrą w kierunku Limanowej.

Najlepiej, gdy sobie go sprawdzisz na mapie. Muszę powiedzieć, że gdy powstanie na Skiełku platforma widokowa, to będzie rozciągał się z niej jeden z najlepszych widoków na Tatry. O tym mogliśmy się przekonać z polany widokowej pod szczytem po stronie południowej. Zaraz to zobaczysz.

Tatry
Polana pod Skiełkiem

Góra Skiełek w Beskidzie Wyspowym

Początkowo planowaliśmy wejść na Skiełek z Łukowicy za szlakiem zielonym. Na miejscu okazało się, że od centrum niemalże na samą górę prowadzi droga asfaltowa, dlatego postanowiliśmy wyjechać samochodem ile się da. Chcieliśmy ominąć ten asfaltowy odcinek. Gdy jest ślisko, to koniecznie musisz tam założyć łańcuchy, bo nie ma możliwości wyjechania. Jechaliśmy kilka minut.

Miejsce, w którym zostawiliśmy samochód

Po drodze szlak zielony skręcił w prawo, a my szukaliśmy miejsca, żeby zatrzymać samochód. Z tym był mały problem, ponieważ droga była wąska i dopiero w jednym miejscu znaleźliśmy zatoczkę taką, żeby nikomu nie przeszkadzać. Tam spokojnie mogły wyminąć się dwa samochody, a my z tego miejsca na Skiełek mieliśmy 15 minut. To bodajże najszybsza droga, żeby wejść na szczyt. Tak się zastanawiam, gdzie będzie parking, gdy zbudują wieżę?

Tuż przed miejscem na pozostawienie samochodu była widokowa polanka, o której już pisałem. Współrzędne postoju: 49.6084, 20.4666.

Skiełek parking

Jak dojść na Skiełek?

Z samochodu była widoczna droga, którą poszliśmy. Ona znajdowała się 20 metrów dalej. Gdy już tam skręciliśmy w lewo, to szliśmy cały czas pod górę. Prowadziła tam wąska ścieżka i doprowadziła nas już po 250 metrach do koloru zielonego. A tam już na Skiełek mieliśmy 150 metrów.

Skiełek
las
mama z dzieckiem
szlak zielony
droga przez las
las dziecko rodzic

Bardzo szybko można dostać się na szczyt zaliczany do Korony Beskidu Wyspowego. My akurat nie mieliśmy wtedy zbyt wiele czasu, dlatego po drodze zdobyliśmy tę niewielką górę. Już nie możemy się doczekać, gdy powstanie tam wieża. Dla orientacji wrzucam jeszcze mapę tego terenu.

Szczyt, na którym ma powstać wieża widokowa

Na samym Skiełku obecnie znajduje się krzyż upamiętniający wizytę Jana Pawła II, jest oznakowanie szczytu, miejsce na ognisko oraz kamienny słupek triangulacyjny. Obecnie widoki są tylko w kierunku wschodnim i to też bardzo ograniczone przez drzewa. Natomiast w sąsiedztwie jest wiele polan, do których warto dotrzeć, żeby obejrzeć wspaniałe panoramy. Polecamy, żeby zajrzeć na Jeżową Wodę, która jest mniej popularna, a bardzo ciekawa.

Jeśli znalazłeś u nas potrzebną wiedzę, wskazówki, inspiracje do podróży, to będziemy wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do blogowej skarbonki.

Skomentuj wpis

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *