Szeroka w Górach Kamiennych – szlak z Przełęczy Lubawskiej

Szeroka 842 m n.p.m., to szczyt w Górach Kamiennych. Znajduje się w województwie dolnośląskim na granicy z Czechami niedaleko Lubawki. Wzniesienie zaliczane jest do Diademu Polskich Gór, dlatego zależało nam, aby je zdobyć. Przez Szeroką przebiega szlak zielony i my wędrowaliśmy od strony Przełęczy Lubawskiej. Trasa wiodła raz do góry, a raz na dół. Takie są uroki Gór Kamiennych.

Przełęcz Lubawska – parking

Przełęcz Lubawska znajduje się na granicy polsko-czeskiej pod Lubawką. Mieści się tam parking i jest również kantor. Parking jest płatny. My płaciliśmy 5 złotych za kilka godzin postoju – płatne z góry w kantorze.

• Współrzędne parkingu na Przełęczy Lubawskiej: 50.6868, 15.9844.
Szeroka

Mapa trasy i podstawowe informacje

• Długość szlaku góra-dół: 6,1 km.
  • Czas naszej wycieczki: 4 godziny i 20 minut.
  • Suma podejść: 375 metrów.

Opis szlaku na Szeroką

Z parkingu weszliśmy od razu na zielony szlak, który prowadził nas początkowo przez pole uprawne i łąkę. Przeszliśmy też przez tory kolejowe. Przez 700 metrów szliśmy lekko pod górę, a później weszliśmy do lasu i rozpoczęło się podejście przez las. W nocy spadło trochę deszczu, dlatego w niektórych miejscach pod nogami mieliśmy płynący strumień wody.

W połowie góry zrobiliśmy sobie krótką przerwę. Szlak na chwilę się wypłaszczył, gdy weszliśmy na szerszą drogę, ale po chwili maszerowaliśmy już wzdłuż słupków granicznych do góry. Znaki zielone były dobrze oznaczone na drzewach. Miejscami mieliśmy widoki ograniczone przez drzewa. Przeszliśmy obok szczytu Mravenci vrch 831 m n.p.m. Szlak na górę mierzył 2,2 km. Pod koniec mieliśmy chwilę po prostym.

Szczyt Szeroka i punkt widokowy

Szeroka jest zalesiona, a na drzewie zawieszona jest drewniana tabliczka z oznaczeniem (zobacz u góry pierwsze zdjęcie). To był nasz 78. szczyt do Diademu Polskich Gór. Poszliśmy jednak dalej, ponieważ chcieliśmy dotrzeć na punkt widokowy. On był oddalony o jakieś 900 metrów – cały czas za szlakiem zielonym. Warto było tam jednak pójść, ponieważ rozciągające się stamtąd krajobrazy były piękne. Po sąsiedzku widzieliśmy Kralovecky Spicak 881 m n.p.m., a dalej za chmurami Karkonosze. Później wracaliśmy tym samym szlakiem. Dalej trasa prowadzi na Przełęcz Wiązowną i można iść np. na Kruczą Skałę.