Twierdza Starigrad w Omiš – opis trasy do fortecy + mapa szlaku

Twierdza Starigrad-Fortica w Omiš to niezwykłe miejsce, które ulokowane jest na szczycie wielkiej góry. Wielkiej, jeśli patrzymy z dołu, bo faktycznie wygląda spektakularnie. Jeśli chodzi o wysokość to już jest inaczej, ponieważ ta góra mierzy zaledwie 260 m n.p.m. Trasa do fortecy nie ma większych trudności technicznych, jednak wejście na górę zajmuje ponad godzinę i trzeba się trochę wysilić, żeby zdobyć Starigrad-Fortica. Nam się udało i Tobie też polecamy tam się wybrać podczas odwiedzin miasteczka Omiš.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Wycieczka do twierdzy Starigrad w Omiš – podstawowe informacje

Aby dojść do twierdzy, możesz wybrać trzy szlaki – łagodniejszy, ostrzejszy i via ferratę Fortica. My wybraliśmy wariant łagodniejszy. Jeśli chodzi o ten drugi, to w zależności, gdzie się o nim czyta. Jedni piszą, że jest łatwo inni, że trudno. Po prostu odcinek jest krótszy i jest większe nachylenie. My wybraliśmy więc łagodniejsze podejście. Za chwilę zobaczysz mapy, na których zaznaczyłem dwa warianty. Via ferrata to trzeci szlak, ale już dla zaawansowanych, więc o nim nie będę się rozpisywał.

Jeśli chodzi o godziny otwarcia i bilety wstępu, to prawdopodobnie w sezonie są sprzedawane wejściówki. Tak można wyczytać z opinii. Byliśmy w lutym i nikogo u góry nie było. Bilet kosztuje około 15 złotych na nasze. Płatność gotówką, więc przygotuj sobie euro.

W zależności od miesiąca, w którym tam jesteś, to trzeba się odpowiednio przygotować. Buty górskie to podstawa, ponieważ na trasie jest sporo małych kamieni, na których można się przejechać. Koniecznie zabierz więcej wody, ponieważ wycieczka jest dość wymagająca. I oczywiście startuj w górę od wczesnych godzin porannych. W sezonie wakacyjnym najlepiej ruszyć już po godzinie 5 rano, żeby ominąć upały.

Twierdza Starigrad w Omiš - opis trasy do fortecy + mapa szlaku

Jak dojechać na parking pod twierdzą Starigrad w Omiš?

Największym miastem w pobliżu jest Split znajdujący się 25 kilometrów od Omiš i my właśnie z niego jechaliśmy. Droga prowadzi przez miejscowość Podstrana oraz Jesenice. W miasteczku możesz zatrzymać się na kilku parkingach. My staliśmy na parkingu oznakowanym na mapach jako Priko. Znajduje się przed mostem nad rzeką Cetiną. Parking jest ogromny i poza sezonem nic nie płaciliśmy.

• Współrzędne parkingu do twierdzy: 43.4456, 16.6892.

Mapa trasy do fortecy Starigrad – dwa warianty szlaku

Tak, jak pisałem, na górę możesz dojść od dwóch stron – wariantem łagodniejszym i ostrzejszym.

Wariant ostrzejszy: długość trasy 740 metrów, czas wejścia 30 minut, podejść do góry 277 metrów. Parking bezpłatny na początku za tunelem po prawej stronie. Poniżej mapa trasy.

Nasz wariant łagodniejszy: długość trasy 2,2 km, czas wejścia 1 godzina i 20 minut, podejść do góry 274 metry. Parking wskazałem powyżej.

Opis trasy do Starigrad-Fortica w Omiš

Z parkingu poszliśmy w prawo na most nad rzekę Cetiną. Przekroczyliśmy go i poszliśmy prosto. Dalej skręciliśmy w ulicę Ante Starčevića, a na jej końcu w prawo. Gdy doszliśmy do głównej drogi, to skręciliśmy w lewo i tam pojawił się już szlak czerwony. Na murze był wskazany kierunek drogi. Szlak w terenie jest bardzo dobrze oznaczony. Widać, jakby był odnowiony.

Wyszliśmy schodkami do góry, później w lewo na duży zakręt i po chwili od razu w lewo. Tam szlak będzie wchodził pomiędzy domy. Po opuszczeniu ostatnich domów weszliśmy na kamienistą ścieżkę, która początkowo trwała 400 metrów. Rozpoczynały się widoki w kierunku Adriatyku. Z lewej strony mieliśmy skały, na których były siatki zabezpieczające przed kamieniami i skałami.

Po kilkunastu minutach doszliśmy do domów i tam od razu szlak odchodził w lewo. Kolejny raz weszliśmy na wąską ścieżkę z kamieniami. Im wyżej byliśmy, tym kamienie stawały się większe. W niektórych momentach musieliśmy sobie pomagać rękami. Na 15 minut przed twierdzą stanęliśmy przy drewnianych tabliczkach. Te wskazywały dalszą drogę. Skręciliśmy w lewo. Mieliśmy jeszcze chwilę podejścia, a później nasza trasa się wypłaszczyła. Już zza drzew widzieliśmy najwyższą wieżę fortecy. Wiatr zaczął wiać mocniej, dlatego szybko weszliśmy do środka i schowaliśmy się za murami.

Twierdza Starigrad w Omiš - opis trasy do fortecy + mapa szlaku
Twierdza znajduje się na samej górze
Chorwacja

Widoki z twierdzy

Widoki z twierdzy były wspaniałe. Największe wrażenie zrobił na nas krajobraz miasteczka, z którego ruszaliśmy. Nie szliśmy już dalej po skałach, ponieważ wiało jeszcze mocniej. Dokoła ciekawie wyglądały piętrzące się góry. W twierdzy jest dwukondygnacyjna wieża, bastion z barbakanem, wewnętrzny dziedziniec, a ściany sięgają 100 cm. Gdy dotarliśmy na górę, to nie było tam nikogo.

Trochę historii – dlaczego wzniesiono twierdzę?

Twierdza Starigrad-Fortica została wzniesiona w XV wieku przez Królestwo Chorwacji. Powodem budowy była obrona tych terenów przed Imperium Osmańskim. Twierdza stanowiła wspaniały punkt obserwacyjny. Co więcej, miała być schronieniem, do której miejscowa ludność mogłaby się wycofać w razie potrzeby. Po wizycie w twierdzy wracaliśmy taką samą drogą w dół.