Veľká Knola – najwyższy szczyt Słowackiego Raju

Veľká Knola (Wielka Knola) 1266 m n.p.m. to najwyższy szczyt Słowackiego Raju do Korony Gór Słowacji. Wcześniej w tym paśmie górskim odwiedziliśmy już: wąwóz Sucha Bela oraz Przełom Hornadu.

Teraz chcieliśmy wykorzystać kilka godzin dobrej pogody i zrobić szybką i krótką wycieczkę w góry. Padło na Wielką Knolę, do której dojście z parkingu na Sedlo Grajnár zajmuje 1 godzinę i 20 minut.

Veľká Knola - najwyższy szczyt Słowackiego Raju

Jak dojechać na Sedlo Grajnár?

Wyjechaliśmy z noclegu wcześnie rano, aby dojechać na parking już po godzinie 7. Dojazd z Polski – granica w Mniszku koło Piwnicznej-Zdroju zajmuje 1 godzinę i 40 minut. To 93 kilometry. Musisz jechać na Kieżmark, Spiski Czwartek oraz Nową Wieś Spiską. Na samą przełęcz dojedziesz krętą drogą pod górę.

• Współrzędne parkingu na Sedlo Grajnár: 48.8575, 20.5150,
  • Postój jest bezpłatny,
  • Na miejscu jest drewniana wiata i pomnik doc. inż. Arnošta Guldana.

Mapa trasy na Velką Knolę – podstawowe informacje

• Długość szlaku turystycznego: 7,2 km,
  • Czas wycieczki: 3 godziny,
  • Podejść na szlaku: 235 metrów.

Szczyt Veľká Knola – opis szlaku

Z parkingu na szczyt w jedną stronę to 3,6 km. Trasa nie jest zbytnio wymagająca. Przez pierwsze 1,4 km szliśmy prawie cały czas po prostej drodze za szlakiem niebieskim. Na trasie nie spotkaliśmy nikogo. Widoki były ograniczone, chociaż z biegiem czasu się poprawiały.

Nad nami wisiał deszcz. W każdej chwili mogliśmy spodziewać się opadów. W plecaku w gotowości mieliśmy parasole. I faktycznie po pewnym czasie się przydały. Minęliśmy ambonę myśliwską, później zniszczoną drewnianą wiatę i stanęliśmy przy tabliczkach na szczycie Malá Knola.

Już z tego miejsca mogliśmy obejrzeć lepsze krajobrazy, chociaż i tak były zasłonięte trochę przez chmury.

Veľká Knola - najwyższy szczyt Słowackiego Raju

Malá Knola i zmiana szlaku na żółty

Na Małej Knoli zmieniliśmy szlak na żółty. Kolor niebieski pobiegł Pod Muráňom i dalej do Novoveská Huta. My teraz na krótkim odcinku mieliśmy trochę podejścia za wąską ścieżką. Na górę mieliśmy jeszcze 1,2 km. Po chwili weszliśmy na obszar chroniony i już maszerowaliśmy lasem. Na rozejściu Pod Veľkou Knolou skręciliśmy w lewo. Tam były tabliczki wskazujące drogę na szczyt.

Veľká Knola – najwyższy szczyt Słowackiego Raju

Na szczyt mieliśmy jeszcze 5 minut. Nie było tam typowego szlaku, ale prowadziły biało-żółte trójkąty. Deszcz nieco ustąpił, ale zaczęło mocniej wiać. Dotarliśmy na szczyt, który był zalesiony. Tylko w jedną stronę były widoki, ale przy takiej pogodzie bardzo ograniczone. 200 metrów dalej znajdowały się formacje skalne.

Na szczycie stał również metalowy talerz z opisanymi widokami. Były także drewniane ławeczki. Nie robiliśmy tam przerwy, tylko od razu wracaliśmy na parking. Szliśmy już w pełnym deszczu, ale cieszyliśmy się, że zdobyliśmy kolejny szczyt do Korony Gór Słowacji. Na parking wracaliśmy tym samym szlakiem przez Małą Knolę.