Korona Beskidu Niskiego: Na Jaworze z Grybowa długim zielonym szlakiem

Minęła wigilijna noc i nadszedł dzień Bożego Narodzenia – 25 grudnia. Świętować postanowiliśmy na górskim szlaku. Wybraliśmy pobliski Beskid Niski i wzniesienie Jaworze ruszając z okolic Grybowa. To kolejny szczyt zaliczany do Korony Beskidu Niskiego.

Zielony szlak rozpoczyna się w centrum Grybowa i początkowo przebiega po drodze asfaltowej, dlatego decydujemy się nie rozpoczynać tutaj tylko przejechać poza ten mozolny odcinek. Zatrzymujemy się w przysiółku Pod Dębiną. Tam na polu zostawiamy samochód, przebieramy się z wyjściowych ciuchów, bo chwilę wcześniej byliśmy w kościele na siódmej. Przed 9 ruszamy przed siebie. Po lewej stronie okazale prezentuje się wzniesienie Chełm (780 m n.p.m.), a po prawej widoczna jest góra Świnka (593 m n.p.m.)

Szlak zielony Grybów – Jaworze
Góra Chełm (780 m n.p.m.)
Przed siebie

Mijamy ostatnie gospodarstwo widoczne na powyższym zdjęciu i wchodzimy do lasu. Na trasie jest spore błoto. Słońce próbuje przebić się przez niskie chmury. Przechodzimy przez szczyt mierzący 526 metrów, który nie ma nazwy. Pomału zdobywamy wysokość. Opuszczamy las i wychodzimy na drogę asfaltową. Pierwsza rzuca się w oczy klimatyczna kapliczka, która oświetlana jest pięknym światłem.

Kapliczka

Idziemy po asfalcie widząc przed sobą wzniesienie Jaworze (882 m n.p.m.). Po prawej dobrze widoczne są szczyty Rosochatka (753 m n.p.m.) i Jodłowa Góra (715 m n.p.m.), a w dolinie miejscowość Ptaszkowa z nowym kościołem. Maszerujemy lekko w cieniu, a pod butami na drodze zalega sporo lodu.

Widok w stronę Ptaszkowej
Jaworze (882 m n.p.m.)
Na Beskid Niski

Trawersujemy zbocza Modynianki (679 m n.p.m.) i siadamy przy kolejnej kapliczce na śniadanie. Dobrze widzimy krzyż znajdujący się na czubku wieży widokowej na Jaworzu (882 m n.p.m.). Droga asfaltowa skręca w lewo i leci do Binczarowej. My wchodzimy wreszcie na leśną ścieżkę. Zaczynamy ostre podejście w kierunku naszego celu. Zostawiamy za sobą ostatnie widoki na okoliczne górki Beskidu Niskiego. Widać między innymi Dział (692 m n.p.m.) i Ubocz (819 m n.p.m.). Są to najbliżej położone wzniesienia.

Ostatnie widoki
Modynianka (679 m n.p.m.)

Wchodzimy do lasu i kierujemy się dość ostro pod górę. Przecinamy drogę rowerową i od razu zdobywamy wysokość. Idziemy cały czas przez Las Zielonka. Nieco wyżej teren łagodnieje i wędruje się już po prostym.

Na szlaku

Po kilkudziesięciu minutach od wejścia do lasu docieramy na Jaworze (882 m n.p.m.). Jest tutaj pusto, bo przed chwilą minął nas przedpołudniowy biegacz. Wychodzimy po schodkach na wieże i delektujemy się przepięknymi widokami. Najlepiej widać miasto Grybów, wzniesienia Rosochatka (753 m n.p.m.) i Jodłowa Góra (715 m n.p.m.), Tatry za chmurami i zachodnie części Beskidu Niskiego.

Wieża widokowa na Jaworzu
Widoki na część północną z Pogórzami i Grybowem na czele
Widok na Górę Chełm
Widok na Beskid Sądecki
Tatry
Jodłowa Góra i Rosochatka
Grybów

Na wieże zaczęli docierać kolejni turyści. Robiło nas się coraz więcej. Zdziwiliśmy się, że w te strony przyciąga ludzi i jest to bardzo fajna wiadomość, bo Beskid Niski bardzo lubimy i zachęcamy wszystkich, żeby tutaj przybywali. Do samochodu schodziliśmy tym samym szlakiem. Po godzinie 14 byliśmy w domu i już w rodzinnym gronie mogliśmy świętować Boże Narodzenie. Więcej zdjęć znajdziecie w poniższej galerii. Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, Twitterze i Google+ i do powracania na www.mynaszlaku.pl.

Grybów (333 m n.p.m.) Szlak zielony Jaworze (882 m n.p.m.) Szlak zielony Grybów (333 m n.p.m.)

* Data wycieczki 25.12.2015
* Punkty GOT 19 punktów
* Mapa – Trasa

Korona Beskidu Niskiego: Wysokie
W Beskidzie Niskim byliśmy dość dawno, bo chyba gdzieś pod koniec sierpnia. Teraz przeleciał wrzesień i początek października, więc żeby Beskid Niski się nie obraził to odwiedziliśmy go, spędzając w...
Wschód słońca w Beskidzie Niskim
Po dłuższej przerwie bez górskich wędrówek wróciliśmy na szlak. Postanowiliśmy więcej czasu poświęcić na odkrywaniu Beskidu Niskiego i zacząć wychodzić na szlak wcześnie rano w celu oglądania wsch...
Korona Beskidu Niskiego: Izby – Przełęcz Beskid – Lackowa – Przełęcz Pułaskiego &#...
Lackowa, ach Lackowa! Można się nią zachwycać już podczas planowania wycieczki w Beskid Niski. A potem wędrówka na najwyższy szczyt Beskidu Niskiego po polskiej stronie jest tylko przyjemnością. Czy d...
Korona Beskidu Niskiego: Burzowy i niespokojny Piotruś z Zawadki Rymanowskiej
17 lipca zawitaliśmy w gościnne progi Beskidu Niskiego. Okazały się one bardzo gościnne pod względem szlakowym, miłych ludzi na trasie i przyjemnej kwatery, w której nocowaliśmy. Cel na ten dzień by...
Korona Beskidu Niskiego: Baranie
Kontynuując wędrówkę po Beskidzie Niskim i po przejechaniu do Huty Polańskiej, ruszamy na żółty szlak. Rano zdobyliśmy wzniesienie Wysokie, więc rozgrzewka już za nami. Na miejscu jesteśmy po godzin...