Ścieżka przyrodnicza Perehod w Poleskim Parku Narodowym

Cały dzień spacerów po ścieżkach przyrodniczych Poleskiego Parku Narodowego. Do tej pory od samego rana zdążyliśmy odwiedzić ścieżki: „Dąb Dominik” i „Obóz Powstańczy„. Teraz spokojnie podjeżdżamy na część północną parku do miejscowości Pieszowola, gdzie parkujemy na dużym parkingu. W tym miejscu zrobiona jest wiata oraz miejsce na ognisko. Tutaj jest nasze miejsce startowe, ale i również meta. Przed nami do zrobienia pętla mierząca sześć kilometrów.

Ścieżka ornitologiczna Perehod – mapa, długość trasy, czas przejścia

Rozpoczynamy naszą wędrówkę ścieżką Perehod przed południem, bo o 10:30, ale czym dłużej spacerujemy, tym robi się cieplej. Na trasie będziemy mogli spotkać aż 9 tablic informacyjnych. Pierwsza już jest na samym początku, zanim przejdziemy przez drewniane ogrodzenie. Informuje nas, jak wygląda szlak i co zobaczymy. To miejsce wydaje się bardzo ciekawe. Ta trasa należy do jednej z najdłuższych, jakimi przez te dni wędrowaliśmy i posiada ciekawe przystanki. Z mapy wynika, że będziemy musieli przejść między jeziorami. Oj to musi być wyzwanie i na pewno jest to coś pięknego. Nie ma na co czekać, ruszamy!

Ścieżka Perehod – długość trasy: ok. 5 km, czas przejścia: 1,5 h – 2,0 h

Wędrówka ścieżką przez Poleski Park Narodowy

Najpierw idziemy za drogą po piasku przez las. Spotykamy tutaj pełno mrówek. Przez jakiś pierwsze pół kilometra za bardzo widoków nie mamy, ale po tym od razu zbliżamy się do brzegu Stawu Granicznego. Od wody dzieli nas wiele roślinności wodnych, ale pięknie prezentują się tutaj oraz w oddali po drugiej stronie.

Słyszymy w pobliżu odgłosy łabędzi, wiemy, że za chwilkę będziemy mogli je obserwować z wieży widokowej oraz schronu do obserwacji ptaków. I tak też się dzieje. Po przejściu dokładnie dwóch kilometrów trasy znajduje się odejście w lewo, a nim dochodzimy do obiektów, które pozwalają nam na obserwacje. Dość blisko znajduje się kilka sztuk. Są piękne. Nic tylko siedzieć w tym zaciszu i je podziwiać. Tam też chwilę odpoczywamy we wiacie.

Perehod to ścieżka do oglądania ptaków

Dalej maszerując, przechodzimy obok Stawu Dzikiego, a następnie czeka na nas kolejny o nazwie Staw Duża Zośka. Na nim to jest dopiero skupisko białych łabędzi. Możemy je podziwiać, jednak one są od nas o dość spory kawałek oddalone. Najlepiej jest je obserwować z drogi w lesie przy brzegu Stawu Mała Zośka.

Jedne spokojnie pływają, inne „fruwają” po tafli wody. Widok przepiękny. Jeszcze nigdy nam się nie zdarzyło, aby widzieć ich tyle w jednej chwili. Dalej kierując się za znakami ścieżki, oddalamy się od stawów, aby później skręcić w lewo i przeciąć te stawy tak po prostu dochodząc prawie do początku wycieczki. Spacer lasem dobrze nam zrobi, ale nie jest to jakiś znaczący odcinek, może tak 700 metrów.

Dochodzimy do przejścia między stawami i okazuje się, że jest tutaj tak po prostu droga taka, że nawet samochód mógłby spokojnie przejechać. Kto się boi wody i stwierdził już na samym początku, po przeglądnięciu mapy, że nie da rady przejść to powiemy każdemu, że na pewno da. Nam też wydawało się dziwne to przejście. Jak się okazuje jest całkiem bezpieczne, a roślinność wodna przy brzegu sprawia wrażenie, że stawy są od nas oddalone o jakiś spory kawałek.

Ścieżka Perehod – wieża obserwacyjna

Zaraz przy Stawie Pyrchów znajduje się wieża obserwacyjna. Nie należy do wysokich, ale całe szczęście platforma górna znajduje się nad roślinnością przybrzeżną. Widoki są ciekawe 🙂 dokoła mamy Stawy Pieszowolskie. Dalej przechodzimy do Stawu Podgrusze i dochodzimy do przystanku dziewiątego znajdującego się przy niewielkim Stawie Żabim. Ostatni to Staw o nazwie Piskornik. Obchodzimy go i docieramy do szlaku, gdzie już byliśmy. Udało nam się przejść. Zostało nam tylko jeszcze wrócić na parking. To przecież mniej niż pół kilometra drogi.

Po dotarciu do samochodu pakujemy się i ruszamy w kierunku Białowieskiego Parku Narodowego oraz Puszczy Białowieskiej. Podróż zajmuje nam blisko 3,5 godzinki, bo do przejechania wyznaczyliśmy sobie ponad 200 kilometrów. Chcieliśmy typowo dotrzeć do noclegu, bo od rana planowaliśmy startować z bazy. Zameldowaliśmy się w Gawrze coś koło 16:00, a za jakieś pół godzinki bardzo mocno się rozpadało i nawet dość strasznie pogrzmiało. Także zdążyliśmy przed tymi anomaliami pogodowymi

Cennik i godziny otwarcia poboru opłat za wstęp na ścieżki w Poleskim Parku Narodowym

Turyści, którzy chcą skorzystać z atrakcji Poleskiego Parku Narodowego, jakimi są ścieżki przyrodnicze: „Spławy”, „Dąb Dominik” oraz „Perehod”, a także ścieżkę przyrodniczo-historyczną „Obóz Powstańczy” muszą uiścić opłatę za każdą z nich lub opłatę całodniową. Możemy to zrobić tylko w dwóch miejscach: Ośrodku Dydaktyczno-Administracyjnym w Urszulinie oraz w Ośrodku Dydaktyczno-Muzealnym w Starym Załuczu. W tym pierwszym można się zgłosić przez cały rok, w drugim tylko przez kilka miesięcy.