Ze Stryszawy Górnej na Jałowiec w Beskidzie Makowskim

Jałowiec

Po minionej wycieczce na Halę Krupową i Policę udaliśmy się w Beskid Makowski na Jałowiec. Zrobiliśmy trasę ze Stryszawy Górnej, a później po raz pierwszy w naszej karierze użyliśmy GPS i zeszliśmy na przełaj z powrotem na miejsce rozpoczęcia wycieczki.

Drugi dzień wolnego weekendu rozpoczęliśmy od wizyty w kościele w Zubrzycy Górnej na porannej Mszy Świętej. Zaraz po niej przejechaliśmy do Stryszawy Górnej, do przysiółka Roztoki. Tam obok szlabanu, kilkaset metrów przed szlakowskazem jest darmowy parking.

Parking w Stryszawie Górnej

Skręcamy w lewo i idziemy na początku bez szlaku. Trwa to jakieś 10 minut, a po tym odcinku dochodzimy do szlaku żółtego i obelisku ku czci Prymasa 1000-lecia.

Obelisk ku czci Prymasa 1000-lecia

Ruszamy dalej bo błotnistej drodze, już szlakiem żółtym. Błoto już nie ma gdzie się przylepiać, a buty ważą o kilka kilo więcej. Najgorsze, że nie ma tego jak ominąć. Coraz wyżej jest już lepiej – czasem zdarzy się śnieg, gdzie można je wytrzeć. Ale ten sam pomysł mieli inni wędrowcy, bo śnieg już nie miał koloru białego, tylko brązowy. Po połączeniu się ze szlakiem niebieskim ukażą nam się piękne widoki na Beskid Śląski i Żywiecki. Na poniższym zdjęciu możecie zobaczyć najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego – Skrzyczne (1257 m), z charakterystycznym przekaźnikiem.

Skrzyczne na środku

Teraz przed nami najtrudniejsza część wyprawy i wymagające podejście, już na sam Jałowiec (1111 m). Jesteśmy na miejscu. Na najwyższym szczycie Pasma Jałowieckiego, można podziwiać piękne widoki na Babią Górę, Pilsko, Baranią Górę i Skrzyczne. Znajdują się tam ławki dla turystów, szlakowskaz, wiata turystyczna, fotografia opisująca szczyty widoczne z Jałowca i krzyż upamiętniający pobyt w tym miejscu kardynała Wyszyńskiego i kardynała Karola Wojtyły, postawiony przez mieszkańców Stryszawy w 2000 roku.

Jałowiec

Odpoczywamy we wiacie, bo chociaż tutaj nie wieje.

Wiata
Pilsko i Rysianka
Babia Góra
Angelika 🙂
Mateusz ‚-‚

Robimy sesję, kręcimy filmik i idziemy żółtym szlakiem na Przełęcz Opaczne.

Przyjemny odcinek po prostym, razem ze szlakiem niebieskim.

Zima vs Jesień

Docieramy na Przełęcz Opaczne i widzimy piękne widoki na Masyw Babiej Góry i chowające się Tatry.

Przełęcz Opaczne

Na przełęczy znajduje się schronisko prywatne czynne cały rok. Tutaj zmieniamy naszą drogę. Już nie będziemy szli razem ze szlakiem, a na przełaj. Włączamy GPS na telefonie i ustawiamy nasz cel. Staramy się iść po leśnych drogach, chociaż niektórych – zaznaczonych na mapach już nie ma. Idzie się bardzo przyjemnie i szybko. Czasem zdarzą się większe krzaki. Po kilkudziesięciu minutach szczęśliwie dochodzimy z powrotem na parking. To było pierwsze takie nasze zejście z pomocą elektroniki i trzeba przyznać, że czasem może się przydać, jednak wolimy mapy papierowe. Na poniższej mapie, czerwonym kolorem zaznaczyłem nasze zejście.

Mapka poglądowa

Stryszawa Górna - Jałowiec - Przełęcz Opaczne - Stryszawa Górna
Stryszawa Górna – Jałowiec – Przełęcz Opaczne – Stryszawa Górna

Punkty do książeczki GOT PTTK – 12 punktów
Stryszawa Roztoki – Jałowiec 8 punktów