Widokowy szlak na Garlejów Groń – Pasmo Pewelskie

Drugi dzień w Beskidzie Makowskim spędziliśmy na szlaku, którego znaliśmy tylko z mapy. Szlak niebieski z Huciska na Gachowiznę i dalej żółty na Bąków (Czeretnik) i Garlejów Groń, to mniej popularna trasa wśród turystów. My lubimy odkrywać takie miejsca, dlatego postanowiliśmy wybrać się na ten kilkukilometrowy odcinek i obejrzeć jego zalety. A te ma na pewno, ponieważ widoki na Babią Górę i Pilsko są tam obłędne. Dzień wcześniej byliśmy na Jałowcu 1111 m n.p.m. w Święto Niepodległości. Tam mieliśmy zimowe krajobrazy, a tutaj zrobiło się niezłe błoto.

Garlejów Groń mynaszlaku

Pasmo Pewelskie

Pasmo Pewelskie to szczyty górskie i wzgórza zaliczane do Beskidu Makowskiego lub Beskidu Żywieckiego. Ma długość około 15 kilometrów. Niegdyś te tereny porastały gęste lasy, jednak z biegiem lat je wycięto i wybudowano wiele domów. Przez to teren stał się bardzo widokowy.

Garlejów Groń - partia szczytowa

Mapa trasy turystycznej na Garlejów Groń z Huciska

Hucisko – Gachowizna – Baków – Garlejów Groń – Baków – Gachowizna – Hucisko

Hucisko – wieś w gminie Stryszawa

O poranku przyjeżdżamy do małej wsi Hucisko znajdującej się w gminie Stryszawa. Jej nazwa pochodzi od huty żelaza, w której wydobywano rudę żelaza. Tam zatrzymujemy samochód na parkingu przy kościele Niepokalanego Serca NMP. Właśnie tuż obok niego przebiega niebieski szlak na szczyt Gachowizna (Gachów Groń) 758 m n.p.m. idący z Przełęczy Hucisko.

Hucisko - kościół

Szlak Hucisko – Gachowizna (Gachów Groń) 758 m n.p.m.

Rozpoczynamy na kościelnym parkingu i ruszamy niebieskim szlakiem. Na szczyt Gachowizna (Gachów Groń) 758 m n.p.m. mamy 1,5 kilometra i 190 metrów w pionie. Przechodzimy obok cmentarza i zaczynamy strome podejście. Prawie cały odcinek biegnie po otwartym terenie, kilka razy między drzewami. Pięknie wyglądają krajobrazy Beskidu Żywieckiego i Beskidu Makowskiego. Już na tym odcinku można się sporo napocić. Po około 40 minutach docieramy na Gachowiznę 758 m n.p.m. Wierzchołek jest zalesiony, natomiast widokowa jest partia szczytowa. Szczyt oznaczony jest tabliczką. Idziemy dalej i witamy się ze szlakiem koloru żółtego.

Garlejów Groń - podejście na Gachowiznę
Garlejów Groń

Gachowizna – Bąków 766 m n.p.m. – Garlejów Groń 730 m n.p.m.

Pod Gachowizną mamy kolejną tabliczkę z oznaczeniem szlaku żółtego, który przyszedł z Jeleśni i szlaku niebieskiego biegnącego dalej do Ślemienia. Chwila przerwy i już większe podejście mamy za sobą. Teraz będziemy szli w miarę po płaskim z małymi podejściami i zejściami. Już na samym początku mamy problemy z przejściem, ponieważ na trasie jest duże błoto i kałuże, które ciężko ominąć. Rozpoczynają się widokowe polany. Najpierw przy szczycie Ubocz 763 m n.p.m., a następnie Bąków (Czeretnik) 766 m n.p.m. Nieco niżej pod szlakiem jest kilka zabudowań i pojawia się droga asfaltowa, którą można tutaj dojechać od strony Huciska.

Bąków mierzący 766 m n.p.m. inaczej nazywany Czeretnikiem to najwyższy szczyt zdobyty podczas tego dnia. Nie jest on jednak najbardziej widokowy. Schodzimy nieco w dół i po lewej stronie mamy charakterystyczny punkt na trasie, czyli kapliczkę. Jest to dobry punkt orientacyjny mówiący, że za nami jest już połowa trasy. Idziemy dalej przez Bigoskę 742 m n.p.m. i Zwaliska 757 m n.p.m., aż wreszcie docieramy na Garlejów Groń 730 m n.p.m. Widoki towarzyszące nam do tej pory na Babią Górę i Pilsko stają się jeszcze bardziej okazałe.

Widok na Pilsko i Romankę

Garlejów Groń – piękny punkt widokowy i drewniana wiata

Garlejów Groń 730 m n.p.m., a dalej przysiółek Madeje, to piękne miejsce, w którym spędzić można dobrą godzinę, patrząc i podziwiając widoki. Stoi tam drewniana wiata, która nie wiadomo czy jest zbudowana na terenie prywatnym, czy do użytku każdego, kto tam przychodzi. Teren widać, że był niegdyś ogrodzony, jednak siatka została zniszczona. We wiacie znajdują się ławki i kilka butelek po alkoholu.

My spędzamy tam trochę czasu, robiąc przerwę na obiad, bo godziny okołopołudniowe. To ostatnie nowe miejsce na naszej trasie podczas tej wycieczki. Pozostaje nam tylko powrót tym samym szlakiem do samochodu pozostawionym w Hucisku. Nad nami zbierają się gęste chmury, jednak deszcz zaczyna padać dopiero wieczorem.