Buljma i Alancić – widokowy i łatwy szlak od schroniska górskiego Alan

Buljma i Alančić to dwa kolejne szczyty, które zdobyliśmy podczas naszej wędrówki po Parku Narodowym Północnego Welebitu na Chorwacji. Była to bardzo widokowa wędrówka, a rozpoczęliśmy ją przy schronisku górskim Alan – Planinarska kuća Alan poniżej Przełęczy Veliki Alan. To miejsca położone na terenie parku narodowego.

• Sprawdź nasze najpiękniejsze miejsca, które odwiedziliśmy w Chorwacji,
  • Zobacz także opis szlaku na najwyższy szczyt Chorwacji – Dinara,
  • Poznaj małą znaną atrakcję – skalne miasto Chorwacji.
Buljma i Alancić

Mapa naszej wycieczki – podstawowe informacje

• Trasa nie była trudna i nie było żadnych trudności technicznych,
  • Wycieczka zajęła nam 4 godziny,
  • Trasa mierzyła 7 kilometrów,
  • Na szlaku mieliśmy 340 metrów podejścia,
  • Przy planowaniu tras po chorwackich górach, polecamy mapy.cz.

Jak dojechać na Przełęcz Veliki Alan?

W okolice Przełęczy Veliki Alan możesz dojechać możesz dojechać od strony Morza Adriatyckiego, od drogi E65 Senj – Karlobag. Zjazd jest kilkadziesiąt metrów na północ od stacji benzynowej. Później przez 17 kilometrów trzeba jechać wąską i krętą drogą bardzo wysoko.

Dojazd zajmuje 30 minut, a nawet więcej, bo możesz zatrzymać się po drodze na punktach widokowych, których jest sporo po drodze. Na przełęczy znajduje się obszerny parking, a powyżej schronisko górskie Alan.

• Współrzędne parkingu poniżej Przełęczy Veliki Alan: 44.7209, 14.9670.
Buljma i Alancić

Gdzie iść z przełęczy?

Z parkingu poniżej przełęczy można iść w różnych kierunkach, np. na: Goljak 1605 m n.p.m., Veliki Golić 1570 m n.p.m., Veliki Kozjak 1620 m n.p.m., Zecjak 1622 m n.p.m., Gromovača 1676 m n.p.m., Crikvena 1641 m n.p.m., Alancic 1611 m n.p.m., Buljma 1451 m n.p.m.

My zdecydowaliśmy się iść na te dwa ostatnie.

Przełęczy Veliki Alan

Szlak na szczyt Buljma 1451 m n.p.m.

Najpierw zdecydowaliśmy się iść na szczyt Buljma mierzący 1451 m n.p.m. Z parkingu szliśmy w kierunku południowym, chwilę za ścieżką bez oznakowania, a później już za czerwoną kropką (tutaj wszystkie szlaki w Chorwacji są oznaczone czerwoną kropką).

Wejście na górę zajmuje około 30 minut. To zaledwie 700 metrów i 112 metrów w pionie. Widoki są cały czas na wody Morza Adriatyckiego, przełęcz oraz szczyt Alancic.

Gdy byliśmy na górze, to była godzina 5 rano. Było bardzo spokojnie, ale już ciepło, mimo że był dopiero maj. Oznaczenie szczytu było na kamieniach. Krajobrazy mieliśmy wspaniałe.

Gdzie iść dalej?

Z Buljmy nie wracaliśmy tym samym szlakiem, ale szliśmy dalej grzbietem. Maszerowaliśmy tak prawie 800 metrów po kamieniach. Dotarliśmy wreszcie do szlaków przychodzących z przełęczy z lewej strony. Wiodła tam Premužićeva staza oraz Via Adriatica – piękne szlaki prowadzące przez góry w Chorwacji.

Tam na rozejściu skręciliśmy w lewo i wracaliśmy na przełęcz. Mogliśmy iść dalej np. na Visibabę 1448 m n.p.m. lub Zecjak 1622 m n.p.m.

Szliśmy na przełęcz z widokami po prawej stronie, a później przez las. Trawersowaliśmy zbocza szczytu Buljma. Maszerowaliśmy przez 1 kilometr, aż wyszliśmy na szeroką drogę. Tam również był jakiś pomnik.

Szlak na szczyt Alančić 1611 m n.p.m.

Na Alančić od szerokiej drogi mieliśmy 2,2 km, 60 minut marszu i 230 metrów w pionie. Na 1,5 km weszliśmy na dobre do lasu. Cały czas podchodziliśmy pod górę, ale nie było jakoś trudno. Wszędzie były skały oraz kamienie.

Po kilkunastu minutach zobaczyliśmy odejście w lewo do schroniska górskiego Alan. Mieliśmy tam trafić, ale dopiero później, gdy będziemy wracać. Pod koniec wędrówki po lesie było lekkie wypłaszczenie, a za nim skręt w lewo. Musisz uważać, żeby nie ominąć odejścia. Nie ma tam żadnego oznaczenia. Najlepiej mieć nawigację w telefonie, np. mapy.cz.

Skręciliśmy w lewo i szliśmy wąziutką ścieżką, a później już pod górę w prawo. Tam już droga prowadziła otwartym terenem. Było wspaniale! Na szlaku nie spotkaliśmy nikogo. Skorzystaliśmy z podpowiedzi, co do szlaku z oficjalnej strony internetowej Parku Narodowego Północnego Welebitu.

Szlak na szczyt Alančić 1611 m n.p.m.

Co widać ze szczytu?

Widoki są bardzo okazałe. Oprócz Morza Adriatyckiego, widać dziesiątki szczytów. Można zobaczyć np. szczyt, które już znamy, czyli Veliki Zavizan. Oprócz tego: Veliki Rajinac, Babin Vrh – jeden z najwyższych szczytów w paśmie Welebitu.

Z góry widać Włochy!

Ze szczytu rozpościerają się wspaniałe widoki na góry we Włoszech. Najdalszy widoczny punkt jest oddalony o 300 kilometrów w linii prostej! To najbliższa okolica schroniska „Iaccio della Madonna”. Widać Apeniny, a tam szczyt Corno Grande mierzący 2912 m n.p.m., Monte Camicia 2564 n.p.m. czy Monte Gorzano 2458 m n.p.m. (to najwyższy szczyt w paśmie górskim Monti della Laga w Apeninach).

Widać również Alpy, szczyty na granicy włosko-słoweńskiej, a nawet Triglav 2864 m n.p.m. – najwyższy szczyt całej Słowenii. Przy dobrej pogodzie widać również Dolomity – szczyt Monte Antelao 3263 m n.p.m.

Schronisko górskie Alan – Planinarska kuća Alan

Po obejrzeniu pięknego górskiego spektaklu ruszyliśmy z powrotem tym samym szlakiem w kierunku schroniska górskiego Alan. Jest to obiekt położony na wysokości 1340 m n.p.m. W środku znajduje się prawie 50 łóżek w kilku pokojach.

Można skorzystać z kuchni i przygotować jedzenie. Nie ma tam światła, a z wody trzeba korzystać bardzo oszczędnie. Warto mieć swój śpiwór, gdy wybieramy się na nocleg, jednak jest tam sporo koców do przykrycia. Obiektem zajmuje się Klub Górski i Orienteeringu Sljeme.

Przy obiekcie były 3 osoby. Wszystkie spały i ruszały na trasę po godzinie 8. My od schroniska poszliśmy do samochodu. Trasa nie była trudna, a obejrzeliśmy sporo widoków.