Cieplice Śląskie-Zdrój – atrakcje turystyczne. Wędrówka Głównym Cieplickim Szlakiem Spacerowym

Cieplice Śląskie-Zdrój to obecnie część Jeleniej Góry, a jeszcze kilkadziesiąt lat temu samodzielne miasto. Położone jest w województwie dolnośląskim i dalej jako znane uzdrowisko, cieszy się sporą popularnością wśród kuracjuszy. Nie dziwimy się, ponieważ okolica jest bardzo atrakcyjna – sporo zabytków, wodospady, punkty widokowe, szlaki i ścieżki piesze. Sporo ludzi przyjeżdża tutaj na Termy Cieplickie.

• Cieplice były samodzielnym miastem od 1935 do 1976 roku,
  • Od połowy XIV wieku do 1945 roku miasteczko należało do rodziny Schaffgotschów.

Jak zaplanować zwiedzanie Cieplic Śląskich-Zdroju?

Przyjechaliśmy na Dolny Śląsk, aby zwiedzać Park Krajobrazowy Doliny Bobru. Przy okazji chcieliśmy zobaczyć także tę część Jeleniej Góry. Postanowiliśmy przeznaczyć cały dzień na zwiedzanie. Zdecydowaliśmy, że atrakcje turystyczne Cieplic zobaczymy podczas spaceru Głównym Cieplickim Szlakiem Spacerowym.

• Współrzędne bezpłatnego parkingu w Cieplicach: 50.8659, 15.6845.

Co to jest Główny Cieplicki Szlak Spacerowy?

Główny Cieplicki Szlak Spacerowy to wytyczona trasa turystyczna, która prowadzi po najciekawszych miejscach i punktach, które warto zobaczyć w Cieplicach. Rozpoczyna się na Placu Piastowskim i kończy w tym samym miejscu. Cały szlak mierzy 12 kilometrów, a do jego przejścia potrzebne są 4 godziny, a z dokładnym zwiedzaniem 5-6 godzin. Czas przejścia zależy także od szybkości naszego marszu.

Mapa atrakcji turystycznych Cieplic, części Jeleniej Góry

Poniżej na mapie zaznaczyliśmy atrakcje turystyczne w Cieplicach. Zobacz pozostałe atrakcje turystyczne w Jeleniej Górze.

Plac Piastowski w Cieplicach Śląskich-Zdroju

Plac Piastowski to dla nas największa atrakcja turystyczna Cieplic Śląskich-Zdroju. W tym widoku można się zakochać i był to dla nas najpiękniejszy widok, który obejrzeliśmy na całej trasie. Nie licząc panoram ze skał przy Morskim Oku. Na Placu Piastowskim najlepiej rozpocząć zwiedzanie Cieplic. Warto przespacerować się deptakiem i zobaczyć ciekawe miejsca w pobliżu.

Kościół Ewangelicki Zbawiciela

Jednym z takich ciekawych miejsc przy deptaku jest kościół ewangelicki Zbawiciela. Świątynię obejrzeliśmy z zewnątrz. Została zbudowana na przełomie lat 1774-1779. Na zdjęciach widzieliśmy, że pięknie wyglądają tamtejsze organy, chociaż wyposażenie świątyni jest raczej skromne. Na kościelnej wieży znajduje się zegar.

Wieża widokowa na Sołtysiej Górze w Cieplicach

Szliśmy Głównym Szlakiem Cieplickim przed siebie. Znakowany był biało-czerwonymi kwadratami. Po 2,5 km doszliśmy na Sołtysią Górę, a właściwie wdrapaliśmy się, ponieważ ostatnie podejście było strome. Na Sołtysiej Górze stoi wieża widokowa. Z tego co widzieliśmy, to obecnie wieża jest chyba w remoncie i nie można wejść do środka. Albo po prostu zamknięta jest poza sezonem.

Punkt widokowy Panorama

Za znakami na drzewach zeszliśmy do Rozdroża Panorama 417 m n.p.m. Tam warto poświęcić 5 minut i wejść na punkt widokowy Panorama. Można wejść łagodnie od lewej strony lub stromiej od prawej. Na punkcie widokowym są skały. My niestety mieliśmy widoki ograniczone przez chmury. Zeszliśmy z powrotem na rozdroże i zaczęliśmy tracić wysokość. Szliśmy przez polną dróżkę. Mimo że był styczeń, to śniegu nie uświadczyliśmy. Dołączył do nas na chwilę szlak zielony, ale szybko opuścił i pobiegł w stronę Grobu Nieznanego Kapłana 416 m n.p.m.

Morskie Oko i wspaniały widok na Karkonosze

Doszliśmy do ulicy Krośnieńskiej, a potem w prawo do cmentarza. Tuż za nim znajdowały się ogromne formacje skalne oraz Morskie Oko. To piękny punkt widokowy na Karkonosze oraz Góry Izerskie. To zbiornik wodny, który był trochę zaśmiecony, a skały popisane. Aby obejrzeć widoki, musisz wdrapać się na sam szczyt, ale możesz także obejść skały dokoła. Morskie Oko to jedna z ciekawszych atrakcji turystycznych Cieplic Śląskich-Zdroju.

Źródełko pod Chmielnikiem

Kolejnym miejscem wartym zobaczenia w Cieplicach było źródełko pod Chmielnikiem. Znajduje się kilkanaście minut od Morskiego Oka. Szliśmy cały czas za czerwonymi znakami. Obeszliśmy wzniesienie Chmielnik 422 m n.p.m. i doszliśmy do źródła. Nie jest jakieś okazałe, ale warto tam dotrzeć. Jeśli spojrzysz na mapę, to zobaczysz, że nie trzeba obchodzić Chmielnika, tylko można skrócić sobie trasę ścieżką koloru żółtego.

Winnica 352 m n.p.m.

Weszliśmy później do „cywilizacji”, ponieważ mijaliśmy liczne domy i bloki. Z lewej strony wspaniale prezentowały się Karkonosze. Przed nami był kościół Matki Bożej Miłosierdzia. Dalej przeszliśmy pod Górą Kamienną 362 m n.p.m., na której stoi formacja skalna o nazwie Kamienna Żabka. Minęliśmy pętlę autobusową XX-lecia, przeszliśmy obok terenu bagiennego i doszliśmy na Winnicę 352 m n.p.m. To kolejne wzniesienie, na której jest sporo skałek.

Park Norweski w Cieplicach Śląskich-Zdroju

Zbliżaliśmy się do Parku Norweskiego. To ciekawa atrakcja Cieplic Śląskich-Zdroju. Po wyjściu z lasu przywitały nas widoki na Zamek Chojnik. Później mogliśmy się już zachwycać Cieplickim Parkiem Norweskim. Park założył w XX wieku Eugen Füllner – właściciel fabryki maszyn papierniczych. Mijaliśmy tam sporo spacerujących osób. Ciekawie wyglądał tam Pawilon Norweski położony tuż nad Wrzosówka. Przekroczyliśmy mostek, obejrzeliśmy pamiątkowy kamień, stojący tam dla upamiętnienia spotkania poetów polskich.

Park Zdrojowy w Cieplicach

Przeszliśmy pasami przez ulicę i weszliśmy do Parku Zdrojowego. To kolejne ciekawe miejsce w Cieplicach. Było tam cicho i spokojnie. Nieliczni spacerowali specjalnie przygotowanymi alejkami. Niektórzy siedzieli na ławeczkach i odpoczywali. W Cieplickim Parku Zdrojowym zobaczyliśmy: Pałac i Teatr Zdrojowy, pomnik martyrologii i chwały oręża polskiego, pomnik świętego Michała Archanioła, Amfiteatr, pawilon Edward oraz Pałac Schaffgotschów.

Pałac Schaffgotschów

Pałac Schaffgotschów to okazały budynek znajdujący się na Placu Piastowskim. Byli to właściciela Cieplic od XIV wieku aż do roku 1945 roku. Budowa pałacu rozpoczęła się w 1784 roku, a zakończyła w roku 1788. Rezydencja powstała w miejscu dworu i domu gościnnego. Z zewnątrz wygląda naprawdę pięknie. Obecnie w środku mieści się filia Politechniki Wrocławskiej. Pałac pięknie prezentuje się w otoczeniu deptaku i Parku Zdrojowego.

Zespół pocysterski w Cieplicach

Gdy wyszliśmy z Parku Zdrojowego to skręciliśmy w lewo. Doszliśmy po chwili do zespołu pocysterskiego, którego stanowi okazały kompleks budowli. Związany jest z założeniem miasteczka w XIII wieku oraz przybyciem zakonu cystersów. Warto tam zwrócić uwagę na kościół świętego Jana Chrzciciela, dzwonnicę, kolumnę Świętej Trójcy, świętego Floriana oraz Muzeum Przyrodnicze.

Długi Dom – najstarsza budowla świecka w Cieplicach

Długi Dom to najstarsza budowla świecka w Cieplicach. Został zbudowany przez cystersów w 1537 roku. Znajduje się tuż przy kościele świętego Jana Chrzciciela i należy do całego zespołu pocysterskiego. Był domem gościnnym dla przybywających kuracjuszy. Obecnie to nowoczesny hotel. Warto go zobaczyć z zewnątrz. Gdy zobaczyliśmy Długi Dom, to poszliśmy w kierunku samochodu, który zaparkowany był przy Placu Kombatantów.