Jelenia Góra i okolice. Plan na kilkudniowy pobyt i zwiedzanie

Jelenia Góra to miasto znajdujące się na Dolnym Śląsku, u stóp Karkonoszy i niedaleko od Legnicy oraz Wrocławia. Gdy jechaliśmy ostatnio w Sudety, to właśnie miasteczko położone nad rzeką Bóbr, było naszą bazą wypadową na zwiedzanie. Spędziliśmy tam 6 dni, więc mieliśmy sporo czasu, żeby poznać atrakcje turystyczne Jeleniej Góry i okolicy. Zwiedzanie podzieliliśmy w taki sposób.

DOLNY ŚLĄSK – ATRAKCJE TURYSTYCZNE

Jelenia Góra - atrakcje turystyczne

Kilkudniowy pobyt w Jeleniej Górze i okolicy – pomysł na zwiedzanie atrakcji turystycznych z dzieckiem

Jeśli poszukujesz noclegu w Jeleniej Górze, to jest ich sporo. Nawet w pobliżu Rynku jest kilka fajnych miejsc w dobrych cenach. Jeśli szukasz restauracji w Jeleniej Górze, to my zamawialiśmy pizzę z: Piri Piri Trattoria i Molto Bene. I tutaj i tutaj pizza była bardzo dobra.

WROCŁAW – ATRAKCJE TURYSTYCZNE

Mapa atrakcji turystycznych Jeleniej Góry i okolicy

Na poniższej mapie zaznaczyłem atrakcje turystyczne w Jeleniej Górze, które udało nam się odwiedzić podczas wizyty na Dolnym Śląsku. Ten 6-dniowy plan możesz wykorzystać podczas swojej podróży w tamte strony. Wyjazd warto połączyć z wyjazdem w Karkonosze lub Góry Izerskie, np. na: Szrenicę, Wysoki Kamień czy Śnieżne Kotły.

Wieża widokowa Grzybek na Wzgórzu Krzywoustego w Jeleniej Górze

Pierwsza atrakcja turystyczna, którą polecamy w Jeleniej Górze to wieża widokowa na Wzgórzu Krzywoustego. Przez mieszkańców miasta zwana jest Grzybkiem. To najbardziej znany punkt widokowy w Jeleniej Górze. Krajobrazy są wspaniałe, ponieważ świetnie widać miasto, Góry Kaczawskie, a także najwyższe szczyty w Karkonoszach. Wzgórze Krzywoustego mierzy 375 m n.p.m. Najlepiej tam dotrzeć od alei Bolesława Krzywoustego.

• Parking blisko wieży: 50.9074, 15.7248,
  • Dojście do wieży widokowej zajmuje kilka minut,
  • Grzybek jest otwarty od 1 kwietnia do 31 października w godzinach 8:00 – 20:00, a od 1 listopada do 31 marca w godzinach 8:00 – 16:00.

Borowy Jar

My dalej poszliśmy do Borowego Jaru. Wędrowaliśmy szlakiem zielonym, a później żółtym. Tam spokojnie można wybrać się z dzieckiem w wózku. Po drodze warto zobaczyć: wiadukt kolejowy nad Bobrem, Cudowne Źródełko, Źródło Hipokrene. Dalej szlak turystyczny prowadzi do Perły Zachodu, kolejnego magicznego miejsca, ale znajdującego się już po sąsiedzku w Siedlęcinie.

• Parking do Borowego Jaru jest taki sam, jak do Grzybka: 50.9074, 15.7248.

Punkt widokowy Trafalgar

A jeśli już idziesz w kierunku Perły Zachodu, to warto odbić na zielony szlak i wejść na punkt widokowy Trafalgar. Najlepiej dostać się tam od wysokości elektrowni wodnej Bobrowice IV. Punkt widokowy jest na skale, ogrodzony barierką. Krajobrazy są w kierunku wschodnim, północnym i zachodnim. Wejście jest wąską dróżką od południa. Na początku wejścia jest tabliczka wskazująca kierunek.

Wzgórze Gapy – punkt widokowy w Jeleniej Górze

Wzgórze Gapy to kolejny punkt widokowy w Jeleniej Górze. Wzgórze mierzy 485 m n.p.m. Rozciągają się stamtąd piękne widoki na Kotlinę Jeleniogórską oraz Karkonosze. Można tam dotrzeć przyjemną ścieżką od ulicy Podchorążych. Na Wzgórzu Gapy znajdują się trzy charakterystyczne punkty: Progi, Sośnik i Czyżynki. Jest sporo formacji skalnych, więc dzieciaki mogą poszaleć.

• Cała wycieczka zajmie Ci około 2 godzin,
  • Prowizoryczny parking znajduje się w pobliżu Domu Studenta: 50.9156, 15.7288.

Bazylika św. Erazma i św. Pankracego w Jeleniej Górze

Wszystkie cztery powyższe miejsca zobaczyliśmy podczas jednego dnia. Nasze niedzielne zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w bazylice świętego Erazma i świętego Pankracego w Jeleniej Górze. Byliśmy tam na Mszy Świętej o godzinie 7:30. Po zakończonym nabożeństwie zostaliśmy chwilę w środku, żeby obejrzeć wnętrze bliżej. Byliśmy tam jeszcze jakieś 10 minut, a potem wyszliśmy na zewnątrz. Na Placu Kościelnym warto zwrócić uwagę na tablicę upamiętniająca zbudowanie szkoły w 1566 roku.

Ulica 1 maja w Jeleniej Górze

Jeśli szukasz ciekawych atrakcji turystycznych w Jeleniej Górze, to koniecznie musisz przespacerować się ulicą 1 maja. Sporo tam można zobaczyć. Są zabytki, restauracje i sklepy. Nawet na jednym z murów możesz bliżej poznać osobę Liczyrzepy, czyli Ducha Gór. My szliśmy tamtędy po godzinie 8 rano w niedzielny poranek. Było cicho i pusto. W normalny dzień tygodnia ruch tamtędy jest już od wczesnych godzin porannych. My mogliśmy obejrzeć tylko, przygotowujących się do otwarcia pracowników pączkarni.

Baszta i Brama Wojanowska

Tutaj, gdzie kończy się ulica Konopnickiej, a zaczyna ulica 1 Maja, to stoi Baszta i Brama Wojanowska. Dawniej w średniowieczu obie budowle stanowiły system obronny, w miejscu, gdzie wiodła droga do Wojanowa. Przed obiektem znajduje się tablica informacyjna, dzięki której możesz bliżej poznać historię Baszty i Bramy Wojanowskiej. Brama to kawał historii i jeden z najważniejszych zabytków Jeleniej Góry.

Kaplica świętej Anny

Tuż przy Baszcie i Bramie Wojanowskiej znajduje się kaplica świętej Anny (baszta, brama i kaplica stanowią całość). Dawniej stanowiła część kompleksu obronnego. Teraz to kolejny zabytek i atrakcja miasta. Potwierdzeniem obronnego charakteru kaplicy świętej Anny są otwory strzelnicze.

Pomnik Porwanie Europy

Szliśmy dalej ulicą 1 Maja. Z prawej strony dostrzegliśmy rzeźbę byka. Przeczytaliśmy, że rzeźba zwana jest „Porwanie Europy”. Przedstawia Europę na byku. Jej autorem jest rzeźbiarz – Vahan Bego. Pomnik powstał na okrągłą rocznicę przystąpienia Polski do UE.

Cerkiew Świętych Apostołów Piotra i Pawła

Nieco dalej była prawosławna cerkiew Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Kościół był wzmiankowany w 1453 roku, a później zniszczony podczas wojny trzydziestoletniej. Obecna świątynia powstała w miejscu pierwotnej budowli. Cerkiew warto obejrzeć z zewnątrz, ale także i wewnątrz. Przed wejściem jest ciekawy portal, a na jednej ze ścian krzyże pokutne.

Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Jeleniej Górze

Dawniej kościół ewangelicki, a obecnie kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Jeleniej Górze. To ostatnie miejsce, które zobaczyliśmy na ulicy 1 Maja. Znajduje się tam cmentarz ewangelicki z przełomu 1709-1945 roku. Architektem świątyni był architekt Martin Frantz. Niestety nie mogliśmy wejść do środka, ponieważ akurat trwała Msza Święta.

Aleja Wojska Polskiego – budynek Urzędu Miasta i Teatru imienia C.K. Norwida

Szliśmy dalej w kierunku południowym. Chcieliśmy dojść na Aleją Wojska Polskiego. Skręciliśmy w prawo, ponieważ tam znajdowały się ciekawie budynki. Jeśli tam będziesz, to zwróć uwagę na budynek Urzędu Miasta, a dalej budynek Teatru imienia Cypriana Kamila Norwida. Obie budowli znajdują się tuż obok siebie.

Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze

Akurat wybijała godzina 9:00, gdy dotarliśmy na spokojną ulicę Muzealną. Właśnie od godziny 9 otwierali Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze. To była świetna okazja, żeby się ogrzać, ponieważ słońce było jeszcze bardzo nisko i dopiero przebijało się przez bloki. Przed wejściem znajdował się bezpłatny parking dla gości muzeum, ale nie musieliśmy z niego korzystać.

Kupiliśmy bilety i rozpoczęliśmy zwiedzanie. Spędziliśmy tam prawie godzinę czasu. Było to muzeum tradycyjne połączone z elementami multimedialnymi. Eksponaty znajdują się na dwóch piętrach. Bardzo fajnie wygląda drewniana chałupa, którą oglądaliśmy już na samym początku. U góry ciekawie prezentuje się wystawa szkła.

• Bilet normalny kosztuje 12, a ulgowy 6 złotych,
  • Od 1 października do 30 marca muzeum jest czynne od wtorku do niedzieli od 9:00 do 16:00,
  • Od 1 kwietnia do 30 września muzeum jest czynne od wtorku do niedzieli od 9:00 do 17:00,
  • W środę wstęp jest bezpłatny,
  • Więcej informacji znajdziesz na stronie internetowej Muzeum Karkonoskiego – tutaj.

Park Wzgórze Kościuszki

Tuż przy Muzeum Karkonoskim znajdował się Park Wzgórze Kościuszki. Warto się tam wybrać na ścieżkę przyrodniczo-historyczną. Trudno to sobie wyobrazić, ale w XVI wieku na szczycie wzgórze stała szubienica, która była dobrze widoczna już z daleka. Teraz rosną tam drzewa, ale kiedyś szczyt był bezleśny. Co ciekawe, skazańcy wisieli tam tak długo, aż sami nie spadli. Miała być to przestroga dla innych chcących złamać prawo.

Na ścieżce przyrodniczo-historycznej znajduje się 11 przystanków. Niektóre z nich to: ptaki parku, aleja modrzewiowa, przekrój geologiczny przez Sudety Zachodnie, szubienica czy ssaki parku na Wzgórzu Kościuszki.

Jelenia Góra - atrakcje turystyczne

Bramy Czasu – Time Gates – podziemia Jeleniej Góry i atrakcja turystyczna dla dzieci

Mieliśmy jeszcze chwilę czasu, gdy z parku dotarliśmy przed Bramy Czasu – Time Gates. To jedna z nowszych atrakcji turystycznych w Jeleniej Górze. Tam można dotknąć podziemi miasteczka. Mogliśmy odbyć podróż w czasie i przestrzeni. Po godzinie 10 weszliśmy po bilety, a o 10:30 zwiedzaliśmy Time Gates z przewodnikiem. Byliśmy sami. Jeszcze nikt o takiej porze nie zdecydował się na zwiedzanie.

Szliśmy w półmroku i słuchaliśmy przewodnika. Poznaliśmy różne nowe historie, ale także wysłuchaliśmy takie, które już znaliśmy. Mogliśmy nawet usłyszeć „głos” Liczyrzepy.

Podróżowaliśmy w czasie i przestrzeni, a także poznawaliśmy historię miasta i legendy karkonoskie. Podczas zwiedzania znaleźliśmy złoty pociąg, przeżyliśmy bombardowanie, ucieczkę do schronu i przejście do Narni, gdzie trafiliśmy do podziemnego królestwa Ducha Gór Liczyrzepy, ale nie tylko.

Co to jest Time Gates – Bramy Czasu?

Time Gates – Bramy Czasu w Jeleniej Górze to miejsce dla rodzin z dziećmi, ale także dorosłych, którzy chcą poznać historię w połączeniu z zabawą. Towarzyszy nam przewodnik animator, który z pasją i zaangażowaniem opowiada i oprowadza po zakątkach podziemnego świata. W pewnych momentach zwiedzania potrafi wprowadzić elementy gry, filmu lub brania udziału w jakiejś realnej przygodzie.

Cała podróż w podziemnym świecie odbywa się w tunelach pogrążonych w półmroku, dzięki temu towarzyszy nam niepowtarzalny klimat. Podróż połączona jest z nauką, zabawą, legendami i przede wszystkim przygodą.

Warto to miejsce traktować z przymrużeniem oka. Wraz z przewodnikiem i innymi uczestnikami wybierasz się w 300-letnią podróż w przeszłość jak i przyszłość Karkonoszy i Dolnego Śląska. Podczas zwiedzania niestety nie mogliśmy zobaczyć pokazu Cewki Tesli, bo z przyczyn technicznych jest wstrzymany do odwołania.

Jak dojechać do Time Gates – Bramy Czasu?

Time Gates – Bramy Czasu znajduje się przy ulicy Chełmońskiego 3 w Jeleniej Górze. My zwiedzaliśmy to miejsce w niedzielę podczas spaceru po mieście i zwiedzaniu kilku innych atrakcji turystycznych w Jeleniej Górze. Samochód zostawiliśmy przy noclegu blisko Rynku.

Gdzie zaparkować?

Najlepiej zatrzymać się przy sąsiednich ulicach. W tygodniu parkowanie jest płatne i zależy od obowiązującego cennika. Natomiast w weekendy jest darmowe. Przykładowy parking znajduje się przy ulicy Muzealnej. Jest oddalony o 160 metrów od atrakcji.

• Współrzędne parkingu przy Time Gates – Bramy Czasu: 50.8981, 15.7390.

Zwiedzanie Time Gates – Bramy Czasu

Czas zwiedzania Time Gates – Bramy Czasu to około 50 minut. Dzieci poniżej 3 roku życia lub starsze, ale bardziej wrażliwe, mogą się troszkę bać migoczących świateł, dźwięków w niewielkiej części podziemi.

Podczas naszej wizyty przewodnik miał dobre podejście do dzieci. W czasie zwiedzania przeszliśmy 1200 metrów podziemnym światem tuneli i korytarzy.

Jednak podczas zwiedzania w ogóle nie odczuwa się tej odległości. My zwiedzaliśmy to miejsce w niedzielę wraz z pierwszym wejściem, czyli o 10:30. Byliśmy tylko my i zostaliśmy oprowadzeni. To miejsce zasługuje na dużego plusa w tej kwestii.

Time Gates - Bramy Czasu w Jeleniej Górze

Godziny otwarcia podziemnego świata

Time Gates jest otwarte od poniedziałku do niedzieli od 10:00 do 17:00. Kasa otwierana jest przed każdą godziną zwiedzania. Jeśli drzwi są zamknięte, to znaczy, że trwa jeszcze oprowadzanie wcześniejszej grupy.

Zwiedzanie odbywa się co godzinę.

• 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30, 15:30, 16:30

Warto pamiętać:

• Pokaz Szalonego Naukowca odbywa się w każdy weekend o godzinie 12:30 i 14:30, jeśli uczestniczy minimum 10 osób.
  • W podziemiach jest około 7 stopni przez cały rok i jest tutaj wysoka wilgotność powietrza. Pamiętając o tym, warto zabrać ze sobą odpowiednie ubranie, Toalety są bezpłatne we wnątrz budynku.

Ceny biletów trasy podziemnej w Time Gates – Bramy Czasu

Za dwa bilety dla nas zapłaciliśmy 50 złotych. Maja miała wejście darmowe.

Ceny biletów w Time Gates – Bramy czasu wyglądały tak w styczniu 2022:

• Bilet normalny – 25 złotych,
  • Bilet ulgowy – 20 złotych.
jelenia Góra - podziemia

Dlaczego warto tam trafić?

Może być to odskocznia od górskiego szlaku, których dookoła mamy wiele lub propozycja na deszczowe dni, ale też gorące w środku lata. W podziemnym świecie jest stała temperatura – 7 stopni Celsjusza, a także duża wilgotność.

W lecie będzie to na pewno miejsce, gdzie poczujemy przyjemny chłód w gorące dni, a w zimie jeśli temperatura jest znacząca na minusie, to tutaj się ocieplimy. W plecaku zawsze miej coś ciepłego. Jeśli temperatura jest za niska dla Ciebie, to wówczas masz możliwość coś założyć cieplejszego.

Rynek – Ratusz, Kamieniczki, Neptun i jeleń

Zwiedzanie Bram Czasu zajęło nam około 45 minut. Wyszliśmy z podziemi i udaliśmy się w kierunku Rynku, czyli serca miasta. Rano, gdy szliśmy z noclegu do kościoła, to tylko tamtędy przechodziliśmy. Teraz już mogliśmy na spokojnie obejrzeć jeleniogórską Starówkę. Tam na środku znajdował się okazały Ratusz. Obok niego był symbol miasta, czyli jeleń, fontanna Neptuna, ale nam najbardziej podobały się kamieniczki. Wybudowano je w stylu barokowym i rokokowym w XVII wieku. Na miejscu stoją trzy tablice informujące o tym miejscu.

Na końcu Rynku mieści się Centrum Informacji Turystycznej, więc można tam na chwilę wstąpić i zabrać bezpłatne materiały promocyjne o Jeleniej Górze i atrakcjach turystycznych okolicy.

Baszta Zamkowa i Baszta Grodzka

Kolejnym zabytkiem i atrakcją turystyczną Jeleniej Góry była Baszta Zamkowa, a tuż obok Baszta Grodzka. Tę drugą można obejrzeć tylko z zewnątrz, natomiast Baszta Zamkowa to piękny punkt widokowy na miasto oraz Karkonosze. Wejście do baszty jest bezpłatne i w określonych godzinach. Z dołu wygląda ciekawie, ponieważ wyróżnia się wśród nowszych budynków.

• Baszta Zamkowa otwarta jest od godziny 10:00.

Cieplice Śląskie-Zdrój

Przyjeżdżając do Jeleniej Góry, nie mogliśmy sobie odmówić zwiedzania Cieplic Śląskich-Zdroju. Obecnie jest to część Jeleniej Góry, natomiast od 1935 do 1976 roku Cieplice były samodzielnym miastem. Do uzdrowiska pojechaliśmy samochodem. Postanowiliśmy, że zwiedzimy je za szlakiem „Głównym Cieplickim Szlakiem Spacerowym”. Mieliśmy tam sporo do zobaczenia. Była wieża widokowa, Park Zdrojowy i Park Norwerski, Pałac Schaffgotschów czy piękny Plac Piastowski. O Cieplicach będziemy pisać w osobnym tekście.

Co warto zobaczyć w okolicach Jeleniej Góry? Gdzie jeszcze warto pojechać?

Okolice Jeleniej Góry to turystyczna perełka Dolnego Śląska. To fascynująca kraina zamków i pałaców. Mieliśmy okazję zwiedzić np. Zamek Wleń, kiedyś Zamek Chojnik. Bardzo ciekawa jest Zapora Pilchowice, wieża książęca w Siedlęcinie, Rudawy Janowickie, czy wreszcie, Góra Szybowcowa, Karkonosze i Góry Izerskie.

Jeśli planujesz wypad w Karkonosze to zwróć uwagę na: Szrenicę, Śnieżne Kotły, Skalny Stół i Śnieżkę. Śnieżka to przecież najwyższy szczyt pasma, najwyższy szczyt województwa dolnośląskiego i najwyższa góra w całych Czechach. Nie mogę zapominać także o Hucie Szkła kryształowe Julia w Pilchowicach oraz punktach widokowych, np. Złoty Widok w Szklarskiej Porębie, oraz Złoty Widok w Michałowicach.

Polecam Ci także zatrzymać się i pospacerować po Szklarskiej Porębie i Karpaczu. Tam możesz obejrzeć wodospady: Kamieńczyka, Szklarki czy Dziki Wodospad na Łomnicy. W okolicy Jeleniej Góry jest także cała masa atrakcji turystycznych dla dzieciaków.