Zapora Pilchowice i szlak na Kapitański Mostek – punkt widokowy na skale

Zapora wodna Pilchowice i Kapitański Mostek to kolejne miejsca, które odwiedziliśmy podczas odkrywania Doliny Bobru na Dolnym Śląsku. Sama zapora wygląda bardzo ciekawie, zwłaszcza jak patrzymy, że po jednej stronie jest tyle wody, a po drugiej w dole stoi budynek elektrowni. Natomiast Kapitański Mostek to jeden ze skalnych punktów widokowych znajdujących się nad rzeką Bóbr.

Można się tam dostać szlakiem niebieskim prowadzącym od elektrowni wodnej i zapory. Malownicza trasa prowadzi nad Jeziorem Pilchowickim, w większości lasem, ale także z ciekawymi widokami. Ścieżka nie jest trudna technicznie, ale nie do przejścia z dzieckiem w wózku.

Zapora Pilchowice

Jak dojechać do zapory i elektrowni wodnej Pilchowice?

Do zapory wodnej Pilchowice najlepiej dojechać z Jeleniej Góry. Dojazd zajmuje około 20 minut. Musisz jechać przez Siedlęcin i w Strzyżowcu skręcić w lewo. Po drodze zobaczysz znak kierujący nad Jezioro Pilchowickie i do zapory.

Parking przy zaporze wodnej Pilchowcice

Zwiedzanie zapory Pilchowice i najbliższej okolicy najlepiej rozpocząć z parkingu przy wejściu na zaporę. Tam postój jest płatny, a teraz poza sezonem płaciliśmy się w karczmie.

• Postój przy zaporze kosztuje 5 złotych za dzień,
  • Parking jest prowizoryczny, ponieważ sporo tam dziur i musisz uważać na zawieszenie,
  • Najlepiej stanąć jak najbardziej na poboczu, ponieważ tam prowadzi normalna droga do lasu i mogą jeździć ciężkie sprzęty,
  • Podobno w sezonie stoją tam nawet budki z pamiątkami,

Jeśli będziesz jechać, to po drodze zwróć uwagę na most kolejowy z lewej strony i stację kolejową nieco dalej. Jeśli jest duży ruch, to może być problem z minięciem się, bo droga jest wąska.

Zwiedzanie zapory

Zapora w Pilchowicach powstała od 1902 do 1912 roku. Miała chronić przed powodzią. Poniżej znajduje się budynek elektrowni wodnej. Ciekawe to wszystko wygląda od dołu, ale jeszcze lepiej od góry. Po Solinie, to druga co do wysokości zapora w Polsce. Długość zapory nad Jeziorem Pilchowickim wynosi około 300 metrów. Trudno sobie wyobrazić, że w 1997 roku woda przelała się przez zaporę. Wszyscy nie tylko tam, wspominają powódź sprzed laty.

• Przejście przez zaporę zajęło nam 5 minut.

Szlak od zapory na Kapitański Mostek nad Jeziorem Pilchowickim

Od zapory poszliśmy za niebieskim szlakiem na Kapitański Mostek. Do przejścia mieliśmy 3,8 km. Obliczyliśmy, że z dzieckiem powinniśmy tam być za 2 godziny. Szlak był przyjemny, bo na całej trasie to chwilę podchodziliśmy, to znów schodziliśmy w dół. Szlak nie był trudny. W niektórych miejscach trzeba uważać, ponieważ ścieżka jest wąska.

Na trasie mijaliśmy sporo formacji skalnych, przechodziliśmy przez strumyk i delektowaliśmy się widokami w kierunku Jeziora Pilchowickiego. Szlak w terenie został nieco zmieniony i może nie zgadzać się z niektórymi mapami. To moment w okolicy połowy trasy po ostrzejszym zejściu. Tam, gdzie kiedyś prowadził szlak, to teraz jest pastwisko i wszystko jest ogrodzone pastuchem. Prawdopodobnie pasą się tam byki.

Kapitański Mostek

Kapitański Mostek – formacja skalna z metalowymi schodami

Gdy doszliśmy prawie na miejsce, to pojawił się szlak zielony, a potem razem z niebieskim odbiły w prawo. My szliśmy przed siebie kilka chwil bez szlaków wąską ścieżką. Kapitański Mostek to formacja skalna, na którą wychodzi się po metalowych schodach. Całość wygląda bardzo ciekawie. Punkt widokowy cały czas zarasta, a w lecie widoki są ograniczone przez drzewa. Teraz w zimie mieliśmy trochę lepiej.

Mapa naszej trasy turystycznej na Kapitański Mostek

Kapitański Mostek jest mało znanym miejscem w Dolinie Bobru, chociaż można tam dotrzeć z 3 stron: od zapory tak jak my, od Pokrzywnika szlakiem żółtym i od Wrzeszczyna szlakiem żółtym i niebieskim.

• Najkrócej i najszybciej można dojść z Wrzeszczyna od elektrowni. W jedną stronę to 2,6 km,
  • Porównywalna długość jest z Pokrzywnika.

Zobacz na poniższą mapę szlaku z Zapory Pilchowice na Kapitański Mostek. W połowie drogi, tutaj gdzie zobaczysz drogę za zakazem ruchu, to idąc w przeciwnym kierunku dojdziesz na piękny punkt widokowy.

Co zobaczyć w okolicy?

Jeśli zwiedzisz już Zaporę Pilchowice i Kapitański Mostek to w okolicy warto zobaczyć: Zamek Wleń, wieżę książęcą w Siedlęcinie i Perłę Zachodu. W okolicy jest sporo szlaków pieszych i rowerowych o różnych poziomach trudności. Naszą bazą wypadową była Jelenia Góra.