Zamek Wleń (Lenno) – zwiedzanie, informacje, opis szlaku do warowni

Zamek Wleń (Zamek Lenno) to średniowieczna budowla położona na Dolnym Śląsku. Uważana jest za najstarszy zamek na Śląsku. Pierwsza budowla powstała po 1160 roku. Pomysłodawcą wzniesienia warowni i pierwszym właścicielem był Bolesław I Wysoki – książę śląski z dynastii Piastów, syn Władysława II Wygnańca i Agnieszki Babenberg. Kolejnymi właścicielami byli między innymi: Henryk I Brodaty, Bolko II Mały czy rodzina Haugwitz.

Jak dojechać do Wlenia?

Do Wlenia najlepiej dojechać z Jeleniej Góry. To około 25 minut drogą przez: Siedlęcin, Strzyżowiec i Nielestno. Dojazd z Wrocławia zajmuje 1 godzinę i 40 minut – najpierw A4 na Legnicę, a potem drogą 364 na Złotoryję i przez miejscowości: Proboszczów i Bystrzyca.

Gdzie zaparkować przy szlaku?

Nie ma możliwości zaparkowania pod samym zamkiem, dlatego turyści dojeżdżają pod Wleński Gródek od wsi Łupki tyle, ile się da, zostawiają samochód na dziko przy drogach i ruszają na zamek. Jest to kłopotliwe głównie dla mieszkańców i rolników, którzy mają tam swoje pola. My polecamy zatrzymać się w Rynku we Wleniu i stamtąd ruszyć na krótką pieszą wycieczkę.

• Współrzędne parkingu do Zamku Wleń: 51.0167, 15.6738,
  • Postój jest bezpłatny.

Jak dojść do Zamku Lenno we Wleniu?

Z Rynku do wleńskiego zamku prowadzą dwa znakowane szlaki turystyczne: żółty i zielony. W części się pokrywają, a rozdzielają się dopiero przy lesie pod zamkiem.

1. Szlak żółty: mierzy 900 metrów, czas przejścia 25 minut, 130 metrów podejścia, wejście ostrzejsze leśną ścieżką,
  2. Szlak zielony: mierzy 1000 metrów, czas przejścia 25 minut, 130 metrów podejścia, wariant delikatnie łagodniejszy leśną ścieżką. Polecamy z dziećmi lub do zejścia.

Opis szlaku do zamku

Wycieczkę rozpoczęliśmy na Rynku we Wleniu. Tam szybko znaleźliśmy parking. Na początek szliśmy za szlakiem żółtym i zielonym w kierunku południowym (ulica Dworcowa, obok sklepu spożywczego). W Rynku są także tabliczki, które wskazują kierunek.

Po 200 metrach minęliśmy kościół świętego Mikołaja we Wleniu, a dalej krzyż pokutny. Na skrzyżowaniu skręciliśmy w lewo w ulicę Lipową, a potem od razu w prawo w Stefana Batorego i Piastowską. Szlaki są tam dobrze oznaczone. My wchodziliśmy na Górę Zamkową szlakiem żółtym. Ścieżka po lesie mierzy 350 metrów, więc to krótki odcinek, ale trochę stromy. Lepiej tędy nie schodzić, zwłaszcza gdy jest ślisko. To podejście zajęło nam jakieś 20 minut z dzieckiem (może nieco szybciej). Ścieżka cały czas biegła lasem.

• Schodziliśmy później szlakiem zielonym. Wejście na niego jest od północnej strony kościoła świętej Jadwigi na szczycie.

Cennik i godziny otwarcia – stan na 14.01.2022

Zamek Wleń (Lenno) czynny jest codziennie.

• maj – październik od 10 do 18,
  • listopad – kwiecień od 10 do 16.

My trafiliśmy tam na godzinę 11 i nie było jeszcze nikogo.

• Bilet normalny – 7 złotych,
  • Bilet ulgowy – 5 złotych.

Zwiedzanie Zamku Wleń (Lenno)

Zamek Wleń musimy pochwalić za bardzo miłą obsługę w kasie biletowej. Pani wszystko wytłumaczyła, dała kartę z opisami pomieszczeń zamkowych oraz poleciła zwiedzanie sąsiedniej wieży książęcej w Siedlęcinie. Dodatkowo Maja dostała medal za dotarcie do zamku. Podobno rozdają medale dzieciakom, żeby zmotywować je do zwiedzania. Brawo!

• Zwiedzanie Wleńskiego Gródka zajęło nam 30 minut.

Wleński Gródek to ruiny, dlatego zbyt wiele do zwiedzania tam nie ma. Zobaczyliśmy każde pomieszczenie, przeczytaliśmy opisy i wdrapaliśmy się na basztę widokową. Na otrzymanej mapce widniało 11 punktów:

1. Dom Romański,
  8. Dawna sześcioboczna wieża obronna,
  9. Budynek dawnej kuchni,
  10. Budynek Kinderstube.

W X wieku w tym miejscu stał gród otoczony wałem. Tutaj, gdzie jest teraz kościółek świętej Jadwigi stał kościół Najświętszej Marii Panny. Około 1160 roku Bolesław Wysoki rozpoczął budowę murowanego zamczyska. Zamek zniszczono w 1646 roku podczas wojny trzydziestoletniej. Bardzo ciekawie wygląda wizualizacja Śląskiego Studia Architektury dostępna na YouTube. Przedstawia zmiany w wyglądzie wleńskiego zamku. Polecamy.