Gruszka na Pogórzu Bukowskim – szlak z Przełęczy pod Gruszką

Gruszka to wzniesienie górujące nad Leskiem niedaleko Sanoka i Zagórza. To jeden ze szczytów należących do Korony Ziemi Sanockiej i miejsce mniej znane na Pogórzu Bukowskim. Czasami Gruszka zaliczana jest do pasma Bieszczadów lub Gór Sanocko-Turczańskich. Można dojść na nią z przełęczy, Weremienia lub Leska. Za chwilę zobaczysz to miejsce na mapie turystycznej. My zdecydowaliśmy się iść z Przełęczy pod Gruszką za zielonym szlakiem.

Opis szlaku na Gruszkę z Przełęczy pod Gruszką

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy na Przełęczy pod Gruszką. Niestety nie ma tam żadnego wytyczonego parkingu. My zatrzymaliśmy się na poboczu, przed znakiem kierującym do pomnika ofiar hitleryzmu. Współrzędne naszego postoju: 49.4579, 22.2855.

Na górę mieliśmy zaledwie 30 minut drogi. Do przejścia było 1200 metrów. Szybka trasa, chociaż z ostrzejszym podejściem. Później okazało się, że to nie był największy problem, ponieważ trudności sprawiła nam rozjeżdżona droga. Miejscami ciężko było przejść z powodu wielkiego błota i podmokłego terenu. Dokoła wiele szlaków turystycznych miało zakaz wejścia ze względu na ścinkę i zrywkę drewna. Tutaj zakazu nie było, ale w pobliżu ciężkie sprzęty działały.

Góra Gruszka na Pogórzu Bukowskim

Po wyjściu z samochodu od razu weszliśmy na zielony szlak. Skręciliśmy w lewo i rozpoczęliśmy podejście. Słońce grzało już mocno i robiło się coraz cieplej. Trasa była dobrze oznaczona. Dopiero gdzieś w połowie trasy, szeroka droga pobiegła w prawo, a my weszliśmy na węższą ścieżkę. Cały czas szliśmy lasem i doszliśmy do rozejścia się szlaków. Na szczyt prowadziła 5-minutowa dróżka bez szlaku. Gdy wyszliśmy na wypłaszczenie, to wiedzieliśmy, że znajdujemy się na Gruszce.

Dodatkowo na jednym z drzew wisiała żółta tabliczka z oznaczeniem. Nie znajduje się ona w najwyższym punkcie, tylko nieco niżej.

Pogórze Bukowskie

Jak wejść na szczyt? Mapa trasy turystycznej na Gruszkę

• Na Gruszkę można dojść także zielonym szlakiem od strony Leska – 3,7 km, 1:25 h,
  • Z Leska prowadzi również ścieżka czarna, ale można sobie skrócić drogę startując w Weremieniu przy szybowisku – 2 km, 50 minut. U góry jest punkt widokowy.

Góra Gruszka jest dobrym pomysłem na wycieczkę, jeśli szukasz miejsca rzadko uczęszczanego i spokojnego. Nie obejrzysz tam widoków, ale odkryjesz nowe i ciekawe miejsce. Pogórza Karpackie również są warte odwiedzenia. Aby obejrzeć jakieś krajobrazy, to musisz iść ze szczytu ścieżką bez szlaku w kierunku Olchowej i szczytu Krążek 478 m n.p.m. Na koniec jeszcze mapa trasy turystycznej.