Góra Żar – szlak z Międzybrodzia Żywieckiego

Góra Żar to szczyt w Beskidzie Małym niedaleko Żywca i Bielska-Białej, słynący z licznych atrakcji, anomalii i elektrowni szczytowo-pompowej (drugiej w Polsce). Z Międzybrodzia Żywieckiego wjechać można kolejką Polskich Kolei Linowych. Na górze znajdują się: restauracja, kramy z pamiątkami, bike park, a także jest możliwość lotu paralotnią. W zimie to miejsce jest mekką narciarzy ze względy na wyciągi, trasy i dobre warunki narciarskie. Przy dolnej stacji kolejki znajduje się płatny parking, na którym można zostawić samochód.

W tym wpisie znajdziesz opis szlaku turystycznego z Międzybrodzia Żywieckiego i dalej na Jaworzynę oraz Kościelec. Będzie także wiele informacji praktycznych dla osób, które pierwszy raz wybierają się na jeden z najpopularniejszych szczytów Beskidu Małego. Ich nie znajdziesz na Wikipedii. 🙂

Mapa trasy turystycznej na Górę Żar i dalej na Jaworzynę i Kościelec

• Długość trasy 15 kilometrów
  • Czas przejścia – 7 godzin z przerwami
  • Ilość podejść – 771 metrów
Góra Żar mapa

Góra Żar – opis szlaku z Międzybrodzia Żywieckiego

Pod górę dojechaliśmy od strony miasta Żywiec. Dojazd nikomu nie powinien sprawić problemu, ponieważ trzeba się kierować drogą numer 946, a potem 948 na Kęty. Po przejechaniu przez Czernichów, gdy zacznie się Jezioro Międzybrodzkie, to należy skręcić w prawo na Międzybrodzie Żywieckie. Będą także kierunkowskazy na Górę Żar. My postanowiliśmy się zatrzymać przy budynku OSP, ponieważ tam kończył się nasz szlak, którym chcieliśmy wrócić.

• Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na bezpłatny parking: 49.766799, 19.213669.

W sklepie kupiliśmy chleb i ruszyliśmy kilometr po chodniku w kierunku czarnego szlaku, którym mieliśmy iść na górę. On pojawił się niedaleko dolnej stacji kolejki. Tam także można zostawić samochód.

Parking w Międzybrodziu Żywieckim

Parking, cennik i godziny otwarcia kolejki na Górę Żar

Najbliższy parking pod Górą Żar znajduje się bezpośrednio przy dolnej stacji kolejki. Wystarczy tylko przejść przez drogę. Jest to parking z automatycznym szlabanem. Przy wjeździe znajduje się tablica z regulaminem, cenami i automatyczna kasa biletowa.

Parking jest czynny całą dobę od poniedziałku do piątku. Jest koszt to 7 złotych za pierwszą godzinę, a następne 4 godziny – 2 złote. Pozostałe są darmowe.

• Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 49.774977, 19.222997.
Parking pod Górą Żar

Godziny otwarcia Kolei Linowo-Terenowej – w sierpniu kolejka otwarta jest od godziny 9:00 do 20:00. Ceny biletów normalnych – 19 złotych góra-dół i 15 złotych w jedną stronę. Cennik biletów ulgowych – 15 i 12 złotych. Więcej informacji możesz znaleźć na stronie internetowej PKL. Tam także można zobaczyć obraz z kamery online.

Na górę można zabrać psa w kagańcu na smyczy i przewieźć rower. Koszt 5 złotych góra-dół i 3 złote w jedną stronę. Wypożyczalnia rowerów znajduje się pod parkingiem tutaj, gdzie restauracja.

Dolna stacja kolejki na Górę Żar
Dolna stacja kolejki
Taras widokowy w Międzybrodziu Żywieckim

Trasa narciarska wzdłuż kolejki

Stanęliśmy przy dolnej stacji i szukaliśmy czarnego szlaku. Ktoś z obsługi powiedział nam, że lepiej wybrać na wejście trasę narciarską, biegnącą po drugiej stronie torów kolejki. Faktycznie, to była dobra podpowiedź, ponieważ cały czas szliśmy z widokami.

Trzeba przejść przez taras widokowy obok kasy biletowej. Na dole jest również Park Linowy Trollandia, do którego można się wybrać z dzieciakami. Na szczyt wdrapaliśmy się po ponad godzinie, cały czas mając w tyle widoki na Międzybrodzie Żywieckie i sąsiednie góry. Podejście nie było zbyt trudne.

Trasa narciarska na Górę Żar
Trasa narciarska
Widok z podejścia na Górę Żar
Wejście na Żar z dzieckiem
Szlak z dzieckiem na Górę Żar
Górna stacja kolejki na Górze Żar
Górna stacja kolejki

Elektrownia Porąbka-Żar na szczycie góry

Szlak czerwony na Górze Żar (wysokość 761 m n.p.m.) przypomniał nam przejście Małego Szlaku Beskidzkiego kilka lat temu. Wtedy w tym miejscu byliśmy już podczas pierwszego dnia, a spaliśmy chwilę dalej na Kiczerze we wiacie. Teraz przed godziną 9 przy zbiorniku wodnym było jeszcze spokojnie, ponieważ dopiero pierwsze osoby wjeżdżały na górę. Ciekawe wygląda zbiornik wodny na szczycie góry.

Zbiornik wodny na Górze Żar
Zbiornik

Atrakcje dla dorosłych i dla dzieci na Górze Żar

Co warto zobaczyć, będąc na Górze Żar? Na pewno chwilę temu wspomniany zbiornik wodny Elektrowni Porąbka-Żar. Jest restauracja z pięknymi widokami, tor saneczkowy, lunety widokowe, trasy rowerowe, budka z goframi i lodami, loty paralotnią, a także szybowcem.

Lot szybowcem w Górskiej Szkole Szybowcowej kosztuje 400 złotych za 20 minut. Pamiętaj, że na górę nie można dojechać samochodem. Sporo atrakcji powoduje to, że w Międzybrodziu Żywieckim można znaleźć wiele noclegów – domków, hoteli czy pensjonatów.

Restauracja na Górze Żar
Widoki z Góry Żar
Góra Żar - dziecko
Pieczątka z Góry Żar
Góra Żar - widok na północ

Jak wejść na Górę Żar? Różne szlaki turystyczne

Oprócz szlaku czarnego i trasy narciarskiej prowadzącej obok kolejki oraz drogi asfaltowej, na Górę Żar można dotrzeć także z:

• Porąbki szlakiem czerwonym. Jest to odcinek Małego Szlaku Beskidzkiego,
  • Kozubnika szlakiem czarnym i czerwonym,
  • Międzybrodzia Żywieckiego szlakiem zielonym,
  • Porąbki szlakiem żółtym i czerwonym,
  • Wielkiej Puszczy szlakiem żółtym i czerwonym,
  • Przełęczy Kocierskiej szlakiem czerwonym.
Kolejka linowo-terenowa na Górę Żar

Przełęcz Isepnicka, Wielka Cisowa Grapa i Przełęcz Cisowy Dział

Dalej poszliśmy z kolorem zielonym na Przełęcz Isepnicką 698 m n.p.m. Szybko przeszliśmy ten odcinek, bo nie był zbyt ciekawy. Lepiej zrobiło się dalej pod Wielką Cisową Grapą 853 m n.p.m. Tam co jakiś czas można było między drzewami zobaczyć okazały krajobraz. Po drodze co jakiś czas spotykaliśmy innych turystów.

Nasz szlak zielony skręcił do Międzybrodzia Żywieckiego, a my kontynuowaliśmy za znakami czerwonymi, podchodząc cały czas pod górę. Od Przełęczy Przysłop Cisowy dopiero szlak się nieco wypłaszczył.

Szlak z Góry Żar na Przełęcz Isepnicką
Przełęcz Isepnicka
Przełęcz Przysłop Cisowy
Widoki ze szlaku na Jaworzynę

Przełęcz Cisowa, Jaworzyna i Kościelec

Szliśmy dalej, żeby zdobyć Jaworzynę 861 m n.p.m. i Kościelec. Oba szczyty są zalesione, a na pierwszym można odpocząć na ławkach. Na obu jest oznaczenie szczytu. Trasa prowadziła nas szlakiem niebieskim, prawie cały czas przez las. Co jakiś czas mogliśmy oglądać widoki.

Do Międzybrodzia Żywieckiego schodziliśmy ostro w dół szlakiem żółtym, podziwiając Jezioro Żywieckie i rzekę Sołę. Końcówka była już między domami w pełnym słońcu z widokami na Górę Żar. Po ponad 7 godzinach dotarliśmy z powrotem pod budynek OSP i jechaliśmy do naszego noclegu.