Hiszpania: atrakcje i ciekawe miejsca

Hiszpania to kraj, do którego chcieliśmy pojechać od dawna. Już na początku tego roku wiedzieliśmy, że jeśli wszystko dobrze się ułoży, to w listopadzie ruszymy w podróż na Półwysep Iberyjski. Pojechaliśmy do Hiszpanii własnym samochodem, ponieważ chcemy w niej spędzić trochę czasu. Zobacz także ciekawe miejsca i atrakcje Andory.

Opisaliśmy w osobnym tekście 3 regiony Hiszpanii. Pisaliśmy o Aragonii – północnej części kraju, Andaluzji – części południowej oraz o regionie Walencja. Zachęcamy do przeczytania.

Samochodem do Hiszpanii: opłaty drogowe i winiety. Jak dojechać z Polski?

Wyruszyliśmy z domu w niedzielny wieczór o 21. Jechaliśmy przez Czechy, Niemcy i Francję. Podróż podzieliliśmy na 2 etapy: 1853 kilometry z niedzieli na poniedziałek i we wtorek reszta. Nocowaliśmy we Francji. W drugim dniu mieliśmy do przejechania ponad 4 godziny.

W Czechach obowiązują winiety na autostradach. My mamy kupioną na rok. W Niemczech autostrady są bezpłatne. We Francji i w Hiszpanii płaci się na bramkach. Francuskiej autostrady są drogie i przejazd kosztował około nas 370 złotych.

Niemieckie drogi sprawiły nam najwięcej trudności, bo albo zwężenia, albo wypadki. Ogólnie jechało się dobrze. Można powiedzieć, że jak wjechaliśmy na autostradę w Brzesku, to zjechaliśmy dopiero w Hiszpanii. Cały czas były autostrady i drogi ekspresowe. Zobacz najważniejsze informacje dotyczące podróży samochodem do Hiszpanii.

Co warto zobaczyć podczas podróży do Hiszpanii?

Poniżej będziemy przedstawiać miejsca, które odwiedziliśmy podczas naszej podróży. Aktualnie jesteśmy na Półwyspie Iberyjskim, więc codziennie coś nowego będzie się pojawiać.

Zamki

W Hiszpanii odwiedziliśmy kilka ciekawych zamków, jednak powiem Ci, że tam zamki znajdują się na każdym kroku, ale są to przede wszystkim ruiny.

• Quermanco – to było nasze pierwsze miejsce, które odwiedziliśmy. Twierdza położona jest w malowniczym miejscu. Samochodem można podjechać bardzo blisko, a potem już 3 minuty wystarczą, żeby dotrzeć na górę. Niestety obiekt okazał się zamknięty. Na bramie była kłódka. Jednak widoki rozpościerające się spod murów robiły wrażenie. Zamek znajduje się 3 kilometry przed miastem Vilajuiga. Parking nie jest wyznaczony, ale my swój samochód zostawiliśmy przy drodze blisko zamku.
  • Blanes – klasztor oraz zamek świętej Joanny. Klasztor był zamknięty i baszta również. Mogliśmy przespacerować się po zamkowych murach. Wiało jednak tak mocno, że był to szybki spacer. Samochodem można dojechać pod samą bramę. Parking jest bezpłatny i wejście do zamku także. Brama otwarta jest od 8 do 21. Przy zamku jest tablica, z której można dowiedzieć się o historii tego miejsca.
  • Morella – dojechaliśmy także do małego miasta Morella. Tam na szczycie wzgórza znajduje się zamek, który robi wrażenie. Największe wrażenie obiekt robi, gdy patrzy się na niego z daleka. Wtedy mamy zamek na samej górze, a poniżej zabudowania. Obowiązują godziny otwarcia oraz bilety wstępu.
  • Vell – znajduje się na wzgórzu Magdaleny. Jest tam także pustelnia. Wszędzie dokoła rosną mandarynki. Na górę prowadzi przyjemna i krótka ścieżka, na którą warto ruszyć. Aby wejść na teren zamkowych ruin, trzeba dotrzeć w godzinach otwarcia. Obowiązują także bilety wstępu. Mamy stamtąd widoki na Morze Śródziemne.
  • Tornos – znajdował się w strategicznym miejscu dla obrony granic Aragonii. Obecnie pozostała już z niego ruina położona na wzgórzu. Dotarliśmy tam przypadkiem, gdy jechaliśmy w pobliżu. Postanowiliśmy się tam zatrzymać, ponieważ zaciekawiło nas jego położenie i okolica.
  • Zafra – zamek z XII wieku. Znajduje się na „odludziu”. Prowadzi do niego kilkukilometrowa droga polna. Jest w dobrym stanie, dlatego spokojnie można tam dojechać. Do obejrzenia jest tylko z zewnątrz. Podobno jest w rękach prywatnych. Kręcono tam sceny do serialu „Gra o Tron”.
  • Peracense – ciekawy obiekt, który można zwiedzać. Obok niego mieści się piękny punkt widokowy na skałach. Można tam dotrzeć za specjalną ścieżką. Sam zabytek pochodzi z XIII wieku.
  • Xativa – trafiliśmy tam, gdy wracaliśmy ze środkowej Hiszpanii nad morze. Obiekt można zwiedzać i obowiązują bilety wstępu. W tygodniu można dojechać samochodem pod sam zamek. Zwiedzanie zajmuje ponad 60 minut. Przy zakupie biletów otrzymuje się mapę. Zamek podzielony jest na mniejszą i większą część.
  • Calahorra
xativa
Xativa

Najpiękniejsze miejsca

Pięknych miejsc w Hiszpanii było całkiem sporo, ale tutaj wybraliśmy te nasze najpiękniejsze, które zobaczyliśmy.

• Parrisal – to miejsce należące do najpiękniejszych. To wąwóz znajdujący się na rzece Matarrana. Szlak rozpoczyna się za miejscowością Beceite. Parking jest bezpłatny, a bilety wstępu na trasę kosztują po 5 euro. Trasa w jedną stronę mierzy 3,6 km. Wycieczka tam i z powrotem zajęła nam 3 godziny i 30 minut. Na początku trasy dostaje się mapę z zaznaczoną ścieżką i opisem. Na szlaku jest sporo drewnianych pomostów.
  • Canon Rojo Teruel – przypomina Wielki Kanion Kolorado. Znajduje się w pobliżu miasta Teruel. Można tam dojechać samochodem, a potem ruszyć na krótki spacer. Warto zobaczyć to miejsce z dołu, a także z góry. Wygląda spektakularnie. Czytaliśmy, że najlepiej dojechać tam o zachodzie słońca. Wtedy skały będą bardzo pomarańczowe.
  • Monasterio de Piedra – to miejsce mieliśmy zapisane na naszej liście. Monasterio de Piedra, a przede wszystkim niezwykły park historyczny zrobił na nas kolosalne wrażenie. Wszędzie są wodospady, jaskinie, a najpiękniej jest w Gruta Iris. Do groty schodzi się po wąskich schodkach. Trasa mierzy ponad 3 kilometry, a wizyty zajmuje ponad 2 godziny. Do parku obowiązują bilety wstępu. Ten kosztuje 18 euro.
  • Batería de Castillitos – bateria wojskowa znajdująca się wysoko w górach. Położona jest na wysokości około 300 m n.p.m., jednak droga prowadząca na miejsce robi wrażenie, jakbyśmy zmierzali gdzieś wysoko w góry. Na miejsce dotrzesz drogą asfaltową, a potem możesz wybrać się na zwiedzanie. Baza wojskowa przypomina średniowieczny zamek.
  • San Juan de Gaztelugatxe
Parrisal
Canon Rojo Teruel
Monasterio de Piedra
Bateria de Castillitos

Miasta

Staraliśmy się omijać duże miasta. Jak już trafialiśmy, to do tych mniejszych np. Santander. Barcelonę widzieliśmy z punktu widokowego.

• Lloret de Mar – w sezonie jest jednym z najchętniej odwiedzanych kurortów w Hiszpanii. Znajduje się na wybrzeżu Costa Brava. Nocleg mieliśmy w pobliżu, dlatego nie mogliśmy sobie tego miejsca odpuścić. Zatrzymaliśmy się przy głównej plaży przy promenadzie. Był tam parking, który kosztował 2 euro za godzinę. Tuż obok mieliśmy plac zabaw. Wybraliśmy się na spacer do punktu widokowego, gdzie znajduje się pomnik żony marynarza. Dobrze go widać z plaży. Potem wróciliśmy i zobaczyliśmy z bliska ciekawy zameczek.
  • Barcelona – podczas podróży do Hiszpanii można wstąpić do Barcelony i zobaczyć wielkie atrakcje: Sagrada Familia, Park Guell czy stadion Camp Nou. My nie zwiedzaliśmy Barcelony, ponieważ musielibyśmy tam spędzić kilka dni, żeby wszystko zobaczyć. W przyszłości może tam wrócimy.
  • Oropesa del Mar – nocleg mieliśmy tutaj tuż nad Morzem Śródziemnym. Do plaży mieliśmy 300 metrów, więc nie mogliśmy sobie odpuścić wyjścia na plaży. Oprócz nas były jeszcze 4 osoby. Dwie z nich się kąpały. Sprawdziliśmy temperaturę wody i okazało się, że nie jest zła. Jednak nie zdecydowaliśmy się na kąpiel.
  • Albarracin – podobno jedno z najpiękniejszych miast w Hiszpanii. Znajduje się pomiędzy górami. Na wzgórzu mieści się zamek, który połączony jest z miasteczkiem. Mieliśmy w nim nocleg, dlatego od razu po przyjeździe wyruszyliśmy na krótki spacer wąskimi ulicami. Piękne krajobrazy można obejrzeć spod katedry. Byliśmy w Albarracín wieczorem i było bardzo spokojnie.
  • Molina de Aragon – to urokliwe miasteczko u podnóża zamku. I to właśnie on interesował nas najbardziej. Z zewnątrz wygląda pięknie. Są tam baszty oraz mury. Na miejsce można dojechać samochodem.
  • Benidorm – miasto wieżowców. Gdy wjeżdżaliśmy do niego (tutaj mieliśmy nocleg) to byliśmy bardzo zaskoczeni. Co więcej, nocleg mieliśmy na 18 piętrze i do tego balkon. Mogliśmy obejrzeć wszystko z góry. Sporo jest tutaj do zobaczenia.
  • Santiago de Compostela
benidorm
Benidorm

Parki i rezerwaty

W Hiszpanii można natknąć się na liczne parki i rezerwaty. Są parki narodowe, jak np. Picos do Europa. To przepiękny górski teren, ale są także inne parki.

• Parque de la Serralada Litoral – To ciekawy park ze ścieżkami pieszymi, rowerowymi oraz punktami widokowymi. My dojechaliśmy na Mirador de la Cornisa. Tak znajdziesz to miejsce na mapach Google. Już sam przejazd po parku można zaliczyć do ciekawych. Tutaj, gdzie jest punkt widokowy, to jest także tablica z opisanymi panoramami. Rozpościera się stamtąd widok na Barcelonę oraz masyw górski Montserrat. Polecamy zabrać ze sobą lornetki.
  • Park przyrody Cap de Creus – najbardziej na wschód wysunięty punkt Półwyspu Iberyjskiego. Samochodem można dojechać do samej latarni i stamtąd ruszyć na szlak. Znajduje się tam restauracja. W parku wytyczonych jest sporo ścieżek pieszych. My szliśmy trasą w stronę najdalszego punktu. Mieliśmy wspaniałe widoki na Morze Śródziemne. Podczas drogi dojazdowej można się zakochać we wspaniałych krajobrazach.
  • Desert de les Palmes – rezerwat przyrody znajdujący się niedaleko Morza Śródziemnego. Znajduje się tam wiele szlaków. Podczas drogi spotkaliśmy wielu rowerzystów. Co jakiś czas mijaliśmy piękne miejsca. Zwróciliśmy uwagę, że znajduje się tam sporo ruin jakichś obiektów oraz kapliczek. Tereny te od dawna zamieszkali karmelici bosy. Można wspiąć się np. na Mola del Morico.
  • Parc Natural del Penyal d’Ifac – bardzo charakterystyczne miejsce, gdzie ogromna góra wchodzi w morze. Na szczyt można dostać się szlakiem turystycznym. Wejście zajmuje ponad godzinę. Na trasie jest sporo łańcuchów. Warto tam jednak się wdrapać. ponieważ widoki są niesamowite.
  • Park Narodowy Sierra Nevada – nocleg mieliśmy u podnóża najwyższych gór w kontynentalnej Hiszpanii. To pasmo górskie Sierra Nevada. Najwyższe szczyty były pokryte śniegiem, gdy tam jechaliśmy. W tym paśmie górskim znajduje się Mulhacen mierzący 3479 m n.p.m. To szczyt zaliczany do Korony Europy.
  • Park Narodowy Donana
Cap de Creus
Parque de la Serralada Litoral
Desert de les Palmes
Parc Natural del Penyal d'Ifac
Parc Natural del Penyal d’Ifac

Góry

Góry w Hiszpanii można zobaczyć jadąc różnymi drogami i to niemalże na każdym kroku.

• Monte Caro – znajduje się w górach Prelitoral. Mierzy 1441 m n.p.m. i można na niego wjechać samochodem. Polecamy tę opcję, ponieważ widoki są niesamowite. Dzięki łatwej dostępności można tam przyjechać na wschód słońca i właśnie my tak zrobiliśmy. Po drodze zobaczyliśmy kozy, które są mieszkańcami tych gór. Droga do góry jest kręta, dlatego należy uważać przy wjeździe. Gdy dojechaliśmy na górę, to było 0 stopni i miejscami przymrozek.
  • El Garbi – piękny punkt widokowy. Szczyt mierzy 593 m n.p.m. Bardzo wysoko można dojechać samochodem i potem wybrać się na krótki spacer. Parking zmieści kilkanaście samochodów. Trasa jest dobrze oznakowana. Oprócz punktu widokowego na skale znajduje się tam również pustelnia. Byliśmy w niedzielę, dlatego spotkaliśmy wiele osób.
  • Ruta del Cares – to piękny i widokowy szlak w paśmie górskim Picos de Europa. Przeszliśmy część tej malowniczej trasy. Ta trasa uznawana jest za jedną z najpiękniejszych w północnej Hiszpanii.
  • Hoya De La Mora
  • Covadonga
Monte Caro
el garbi
El Garbi
Ruta del Cares

Ciekawe miejsca

Tutaj kilka ciekawych miejsc, na które warto zwrócić uwagę podczas zwiedzania.

• Pustelnia Matki Bożej Anielskiej w Sant Mateu – ciekawym miejscem jest pustelnia Matki Bożej Anielskiej w Sant Mateu (Ermita de la Mare de Déu dels Angels). Można tam dojechać samochodem. Obiekt powstał pod koniec XVI wieku. Znajduje się tam także restauracja. Rozciągają się stamtąd wspaniałe panoramy widokowe.
  • Delta rzeki Ebro – delta rzeka Ebro, najdłuższej rzeki w Hiszpanii. Tereny są tam podmokłe i obecnie wykorzystywane w dużej ilości do uprawy ryżu. Można dotrzeć tam na wiele punktów widokowych. Są stworzone specjalne wieże i platformy obserwacyjne. Tereny ujścia rzeki Ebro są zamieszkiwane przez wiele gatunków ptaków. To ich królestwo. Można tam zobaczyć np. flamingi. Ciekawy jest punkt widokowy Zigurat oraz Migjorn.
  • Sagrada Familia – to miejsce znajduje się nad jaskiniami św. Józefa. Można zawitać do świątyni, a także wejść na punkt widokowy, z którego rozciągają się piękne krajobrazy. Znajduje się tam także stanowisko archeologiczne. Zachowała się tam znaczna część murów. Można to zobaczyć z metalowej platformy.
  • Laguna de Zaida – Podczas drogi warto zatrzymać się na punkcie widokowym przy Laguna de Zaida. Jest to jeziorko okresowe, które zalewane jest wodą przez zakład hydrauliczny. Teraz gdy jest sucho, to można sobie wyobrazić, jak wygląda teren z wodą.
  • Noc na statku – jedną z atrakcji w Hiszpanii była noc na statku. Udało nam się znaleźć taki obiekt noclegowy w północnej części kraju. Nigdy nie spaliśmy na statku, więc to była idealna okazja, żeby to zrobić. Przed wejściem na pokład zostaliśmy poinstruowani przez gospodarza jak wszystkiego używać. Noc na statku była ciekawym przeżyciem i chyba najbardziej zapadnie w pamięci naszej Mai.
  • Tarifa – tam znajduje się najdalej na południe wysunięty punkt Europy. Zawsze chcieliśmy tam pojechać. Można zobaczyć stamtąd Afrykę, a dokładniej góry w Maroko.
  • Salto del Nervion
tarifa
Tarifa

Formacje skalne

Spotkaliśmy różne formacje skalne. Niektóre widzieliśmy z daleko, a do niektórych udało się dotrzeć i przejść pomiędzy nimi szlakiem turystycznym.

• La Ciudad Encantada de Cuenca – zaczarowane miasto La Ciudad Encantada de Cuenca. To coś na podobieństwo naszych Gór Stołowych. Trasa wiedzie pomiędzy skałami, które mają fantazyjne nazwy i kształty. Szlak mierzy 3 kilometry. Przy zakupie biletów otrzymuje się mapę, dzięki której łatwiej rozpoznać poszczególne skały.
  • Pinares de Rodeno – to skalny świat w Hiszpanii. Chociaż takich miejsc jest wiele, to tutaj spotkaliśmy całą masę wspinaczy. Parking był pełny, a wspinacze przy różnych skałkach. Jest tam polana rekreacyjna, piękny punkt widokowy, a także jaskinie, w których można zobaczyć prehistoryczne malowidła. Wygląda to ciekawie.
  • Ventano del Diablo – diabelskie okno, które dobrze widoczne jest już z drogi. Można podejść w ciągu kilku minut z parkingu. Jest to formacja skalna, z której rozciągają się widoki na rzekę Rio Jucar. Przylatuje tam sporo sępów.
  • Mallos de Riglos
  • Mallo de Aguero
  • Abrigo de la Cocinilla del Obispo
Pinares de Rodeno
La Ciudad Encantada de Cuenca
Ventano del Diablo

Wodospady

Widzieliśmy także ciekawe wodospady – mniejsze i większe. Wcześniej już widziałeś je np. w Monasterio de Piedra, a tutaj poniżej jeszcze dwa inne.

• Calomarde – miejsce znajdujące się tuż przy drodze, dlatego już po wyjściu z samochodu słyszeliśmy szum spadającej wody. Można zejść w dół lub zobaczyć wodospad z górnej platformy obserwacyjnej. Na dole jest drewniany mostek, z którego ładnie widać Calomarde.
  • Monumento Natural del Nacimiento del Río Cuervo – Narodziny rzeki Cuervo to piękne i kolejne miejsce z wodospadami. Z parkingu prowadzi ścieżka po drewnianych pomostach, a potem wędruje się pod górę w stronę źródła. Ta krótka wycieczka potrafi przysporzyć zachwytu. Do pierwszych wodospadów została przygotowana ścieżka dla osób poruszających się na wózkach.
calomarde
Calomarde
Monumento Natural del Nacimiento del Río Cuervo

Punkty widokowe

W Hiszpanii wszędzie znajdują się punkty widokowe. Czasem są przygotowane specjalne zatoczki, a czasem można krajobrazy obejrzeć z okien samochodu.

• Mirador Morro de Toix – wysoko można dojechać samochodem, a potem około 300 metrów przejść piechotą. Wycieczkę można sobie przedłużyć i iść dalej. To miejsce zachwyca, ponieważ tak niewiele trzeba, aby zobaczyć piękno hiszpańskiego wybrzeża.
  • Mirador del Far de Santa Pola – punkt widokowy znajdujący się obok latarni morskiej. Wybudowano tam metalową platformę obserwacyjną. Tyle samo widać obok platformy, co i z niej. Jednak widać, że przyciąga uwagę i chce się tam przyjechać. Na miejsce prowadzi miejscami dziurawa droga.
  • Granatilla – znajduje się w otoczeniu gór. Zatrzymaliśmy się tam na zatoczce i oglądaliśmy piękne krajobrazy. Widać było, że niektórzy wchodzą nawet na pobliską skałę, żeby jeszcze lepiej wszystko widzieć.
  • Amatista – dojście na ten punkt widokowy z parkingu zajmuje 3 minuty. Prowadzi do niego wąska ścieżka, a na końcu przygotowano specjalny balkon widokowy.
  • Canjayar – w drodze od punktu do punktu dotarliśmy na Mirador de Canjayar. To miejsce znajduje się przy drodze i oferuje wspaniałe widoki. Polecamy przejechać się drogą z miejscowości Ragol na punkt widokowy.
  • Marquesado
Amatista
Canjayar

Plaże

Hiszpańskie plaże oblegane są głównie w okresie wakacyjnym, gdy woda jest gorąca.

• Llevant – to główna plaża w Benidormie, która nawet poza sezonem była chętnie uczęszczana. Teraz 30 listopada mieliśmy 23 stopnie, więc ludzie wykorzystywali okazję. Widok z plaży na wieżowce wyglądał obłędnie.
  • Calblanque – sama plaża Calblanque jest piękna, ale również jej otoczenie. Przez kilka kilometrów jedzie się ubitą drogą, aż na parking. Potem można wybrać się na krótki spacer za wytyczonymi ścieżkami. Nam się złożyło, że dojechaliśmy tam, gdy wiał mocny wiatr, więc fale były okazałe.
  • Muertos – Wejście na plażę można połączyć z punktem widokowym. Dojście na punkt widokowy zajmuje 7 minut, a na plażę 15. Na parkingu znajdują się oznakowania, więc łatwo tam się dostać.
  • Arco – plaża, na której zatrzymaliśmy się w międzyczasie. Nie mieliśmy jej w planach, ale urzekła nas skała znajdująca się nad wodą. Warto było tam zajechać. Spędziliśmy tam ponad pół godziny i to głównie na zabawie na plaży.
  • Calaceite
Muertos
Arco

Jaskinie

Odkryliśmy również wspaniałe jaskinie. Największe wrażenie zrobiły na nas jaskinie św. Józefa, po których można przepłynąć łodzią.