San Juan de Gaztelugatxe w Kraju Basków

San Juan de Gaztelugatxe to niezwykłe miejsce znajdujące się w Kraju Basków w północnej Hiszpanii. To skalista wyspa na Zatoce Biskajskiej. Wyspa połączona jest z lądem kamiennymi schodami. Podobno jest ich tam 237. Na skałach stoi kaplica św. Jana Chrzciciela wzniesiona przez zakon templariuszy. Zakon Ubogich Rycerzy Chrystusa i Świątyni Salomona wybudował tam świątynię w IX lub X wieku. Przez lata obiekt był niszczony. Pożar doszczętnie spalił kaplicę w 1978 roku. Później została odnowiona. Tak jak w różnych częściach Hiszpanii, tak i tutaj kręcono sceny do serialu Gra o Tron.

Podczas podróży do Hiszpanii warto odwiedzić jeszcze Santiago de Compostela – bardzo polecamy.

San Juan de Gaztelugatxe

Jak dojść do San Juan de Gaztelugatxe?

Można tam dotrzeć pieszo, a wejście z parkingu zajmuje około 25 minut. Cały czas trzeba schodzić w dół. Długość trasy to 1,4 km. Parking mieści się u góry przy restauracji, albo jeszcze wcześniej przy drodze głównej. Gdy tam przyjechaliśmy, to postój był bezpłatny. Nie wiem, jak jest w sezonie.

• Współrzędne parkingu: 43.4408, -2.7838.

Zwiedzanie

Obiekt można zwiedzać. Niestety, gdy tam dojechaliśmy, to wszystko było zamknięte. Wiedzieliśmy o tym, ponieważ czytaliśmy wcześniej opinie, że jest jakiś remont. Gdy szliśmy w dół, to spotkaliśmy 2 osoby, które wracały i mówiły, że wszystko jest zamknięte.

Punkty widokowe

W okolicy parkingu znajduje się kilka punktów widokowych, z których świetnie widać skałę.

1. Punkt widokowy w drodze do skały: 43.4430, 2.7836.
  2. Kastillo 175 m n.p.m.: 43.4430, 2.7836.
  3. Punkt widokowy: 43.4428, 2.7869.
  4. Mirador de San Juan de Gaztelugatxe: 43.4408, 2.7788.
  5. Punkt widokowy: 43.4440, 2.7733.

Na punkt widokowy dotarliśmy o wschodzie słońca. Wschodziło z prawej strony za skałami. Niebo było delikatnie pomarańczowe, a woda obijała się o skalny brzeg. Spędziliśmy tam około 30 minut. To było nasze ostatnie spotkanie z morzem podczas podróży dookoła Półwyspu Iberyjskiego. Następnie kierowaliśmy się w ponownie w głąb Hiszpanii i odwiedziliśmy jedno z najbardziej niezwykłych miejsc – pustynię Las Bardenas. Bardzo polecamy Ci zobaczyć to miejsce.

hiszpania

Co zobaczyć w okolicy?

Kraina Basków była bardzo ciekawym regionem w Hiszpanii. Przyjeżdżając tutaj, warto zobaczyć w okolicy: punkt widokowy Begiratokia, Zamek Butron i miasto Bilbao.