Santiago de Compostela – Katedra św. Jakuba i grób w podziemiach

Santiago de Compostela to miasto w Hiszpanii znane wszystkim pieszym wędrowcom i miłośnikom gór. Znajduje się tam katedra św. Jakuba, do której pielgrzymują ludzie z całego świata. Jeśli kojarzysz żółte strzałki, a przede wszystkim charakterystyczne muszle, to są one związane ze Szlakiem św. Jakuba. Te muszelki można spotkać także w polskich górach.

Chcieliśmy dotrzeć w naszych podróżach do słynnego Santiago. Jadąc dookoła Półwyspu Iberyjskiego zaplanowaliśmy zwiedzanie miasta. Innym ciekawym miejscem, które zobaczyliśmy w Hiszpanii jest San Juan de Gaztelugatxe w Kraju Basków.

Santiago de Compostela

Parking

Do Santiago de Compostela wjechaliśmy wczesnym rankiem. Nie wiedzieliśmy dokładnie, jak będzie z parkingiem. Blisko katedry nie było miejsc przy ulicy. Był natomiast garaż podziemny, jednak mieliśmy na dachu boks i nie zmieścilibyśmy się, ponieważ ograniczenie było do dwóch metrów. Musieliśmy poszukać czegoś dalej i znaleźliśmy bardzo szybko, bo wystarczyło, że wyjechaliśmy z centrum i dostrzegliśmy wolne miejsca.

Parking znajdował się 1,2 km od katedry św. Jakuba, więc niedaleko i był bezpłatny. Inne parkingi bliżej centrum już były płatne. Spakowaliśmy się i poszliśmy na wycieczkę do miasta.

• Współrzędne: 42.8856, -8.5529.

Plaza del Obradoiro

Kierowaliśmy się na główny plac starego miasta – Plaza del Obradoiro. To właśnie na nim stoi słynna katedra. Plac otoczony jest czterema budynkami: wspomnianą katedrą, hotelem Parador, pałacem – Pazo de Raxoi i szkołą wyższą – Colexio de San Xerome. Mieliśmy bardzo zmienną pogodę, ponieważ raz padało, a raz było słońce, a ulice były tak mokre, że ciężko było przejść. Przechodziły duże fale deszczu. Czasem nawet parasol nie pomagał i lepiej było chować się pod budynkami. Obecnie plac wyłączony jest z ruchu samochodowego. Mogą tam wjeżdżać taksówki, uprawnione samochody i specjalna kolejka. Jeśli zobaczysz plac z lotu ptaka, to przekonasz się, że zdobi go osiem promieni. Plac w Santiago de Compostela to jeden z najpiękniejszych placów w Hiszpanii.

Katedra św. Jakuba w Santiago de Compostela

Podeszliśmy do bramy katedry od strony placu. Była zamknięta i wisiały na niej różne informacje o cenach biletów i godzinach otwarcia. Widzieliśmy informację o zwiedzaniu muzeum i wejściu do katedry od bocznej strony. Mieliśmy chwilę czasu, więc obeszliśmy dookoła. Faktycznie było boczne wejście, dlatego weszliśmy do środka. Znaleźliśmy się w świątyni i mogliśmy zobaczyć, jak wygląda w środku.

Weszliśmy także w podziemia, gdzie znajduje się grób św. Jakuba. Specjalne strzałki wskazywały do niego drogę. Święty Jakub Większy był jednym z apostołów Jezusa. Apostoł zginął jako męczennik w Jerozolimie, jednak jego ciało przeniesiono do Hiszpanii.

Katedra została zbudowana w stylu romańsko-gotyckim i miała swoje korzenie w IX wieku. Jednak obecny kształt katedra uzyskała w późniejszych wiekach, przede wszystkim w XII i XIII wieku. Katedra w Santiago de Compostela jest ważnym celem pielgrzymek. Jednym z najpopularniejszych szlaków pielgrzymkowych prowadzących do Santiago de Compostela jest Camino de Santiago, który przyciąga pielgrzymów z całego świata.

Fasada jest jednym z najbardziej imponujących elementów. Katedra łączy elementy różnych stylów architektonicznych, takich jak romański, gotycki i barokowy. Jej wnętrze jest bogato ozdobione rzeźbami, freskami i innymi dziełami sztuki. Katedra w Santiago de Compostela została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 1985 roku. Dla wielu chrześcijan katedra ta jest symbolicznym miejscem, a pielgrzymki do Santiago de Compostela stanowią ważny element duchowego życia. Zwiedzanie zajęło nam około 45 minut. Weszliśmy bezpłatnie. Bilety obowiązują do muzeum.

Pamiątki

Sklepy z pamiątkami znajdziesz na każdym kroku. Weszliśmy do kilku i za każdym razem było coś ciekawego. Ostatecznie kupiliśmy: kubek z muszlą, ołówki, odznaki, zakładkę do książki, opaski i strzałki.