Korona Beskidu Niskiego: Wysokie

Wysokie to szczyt w Beskidzie Niskim mierzący 657 m n.p.m. Znajduje się w Magurskim Parku Narodowym niedaleko Krempnej. Stamtąd także prowadzi zielony szlak turystyczny.

Relacja z naszej wycieczki

W Beskidzie Niskim byliśmy dość dawno, bo chyba gdzieś pod koniec sierpnia. Teraz przeleciał wrzesień i początek października, więc żeby Beskid Niski się nie obraził, to odwiedziliśmy go, spędzając w jego obrębie dwa dni.

Na początek wybraliśmy się na szczyt Wysokie. Niezbyt wysoki, bo mierzący 657 m n.p.m. Coś w nim jednak jest. Może jego położenie, gdzieś z dala od centrum miejscowości, a może klimatu dodaje ta polana na szczycie.

Mapa trasy z Krempnej Żydowskie na Wysokie

• Nasza trasa góra-dół mierzyła 3,8 km,
  • Na szlaku mieliśmy 200 metrów podejścia,
  • Wycieczka z przerwami zajęła nam 2 godziny.
Mapa Wysokie Beskid Niski

Dojazd i parking

Najpierw na miejsce trzeba dojechać i to jest największy problem. Można zacząć wędrówkę w Krempnej, jednak tego nie polecamy, bo stracimy godzinę na mozolnym marszu drogą asfaltową.

Polecamy podjechać 5 kilometrów za zielonym szlakiem i zatrzymać się tutaj gdzie szlak odchodzi w prawo, na drogę leśną. To jest najlepsza opcja, jednak droga dojazdowa to prawie same dziury, więc trzeba jechać bardzo pomału. Zatrzymamy się mniej więcej w tym miejscu.

Tutaj zostawiamy samochód

Opis szlaku na Wysokie w Beskidzie Niskim

Jakbyśmy udali się dalej za asfaltem, to byśmy dotarli do dawnej tętniącej życiem wsi Żydowskie, w której znajdują się dwa cerkwiska i wyciąg orczykowy Czurmak. Ruszamy leśną drogą na Wysokie. Mieliśmy oglądać wschód słońca, jednak pogoda na to nie pozwoliła.

Na początku szlaku mijamy wiatę turystyczną i potok Krempna, którego pokonujemy, idąc po drewnianym mostku. Szlak zaczyna się powoli piąć do góry. Widzimy wyłaniające się zza góry słońce, ale nie ma już takiego efektu, bo powinno się ono pojawić jakieś 20 minut wcześniej.

Bądź co bądź widoki mamy bardzo ładne. Cała lewa strona otoczona jest masywem Żydowskiej Góry. Widzimy szczyty: Kamień, Niedźwiedzie, Żydowską i Przykry Horb.

Wiata na początku szlaku
Szlak zielony na Wysokie

Wysokie 657 m n.p.m. – szczyt

Pomału docieramy na Wysokie. Widzimy już wierzchołek i znajdujące się na nim szlakowskaz wraz z ławkami. Przy ławkach są także tablice z opisanymi panoramami. Ze szczytu zobaczymy Magurę Małastowską, Kozie Żebro, Busov – najwyższy szczyt Beskidu Niskiego, a nawet Tatry. Wysokie przecina zielony szlak z Krempnej do Ożennej.

Rozsiadamy się na szczycie. Opracowujemy również plan na dalszą część dnia. Może Grzywacka Góra, może Kamień, Radocyna, Baranie. Baranie! O tak, tam jest wieża widokowa, więc może być ciekawie.

Dodatkowo szczyt należy do Korony Beskidu Niskiego, także można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Słońce jest coraz wyżej i robi się cieplej. Idealna pogoda na góry. Widoki się raczej nie zmienią, Tatry się nam w oddali nie pokażą. Po 30 minutach lecimy w dół tym samym szlakiem.