Larnaka – przewodnik. Lotnisko, atrakcje, zabytki i jedzenie

Larnaka to miasto na Cyprze tuż nad Morzem Śródziemnym i pierwsze miejsce, które poznaliśmy po przylocie na wyspę. Lotnisko w Larnace i lotnisko w Pafos to dwa międzynarodowe lotniska, do których można przylecieć z Polski. My lecieliśmy z Katowic do Larnaki. Polecamy zwiedzanie Pafos, które słynie z licznych zabytków.

Przygotowaliśmy osobny tekst o ponad 60 miejscach, które odwiedziliśmy podczas naszej podróży – sprawdź atrakcje Cypru.

Lotnisko w Larnace

Lotnisko jest małe i bardzo łatwo się na nim odnaleźć. Gdy przylecieliśmy, to pod samolot podstawiono autobus, który przywiózł nas do wejścia. Przeszliśmy kontrolę dokumentów – wystarczył dowód osobisty. Poszło szybko, ponieważ są automaty, które skanują dowód osobisty, a później robią zdjęcie. Potem wystarczy dać dokument przy okienku i można opuścić lotnisko.

Wyszliśmy z lotniska i udaliśmy się na przystanek autobusowy. Jeśli nie masz wypożyczonego samochodu, to najlepiej skorzystać z autobusu miejskiego.

Przy lotnisku jest sporo wypożyczalni samochodowych. My wypożyczaliśmy w taki sposób, że na drugi dzień umówiliśmy się z osobą, która przywiozła samochód tutaj, gdzie znajduje się przystanek. Tam go odebraliśmy, ale w pierwszym dniu do Larnaki dostaliśmy się komunikacją miejską.

Autobus na trasie lotnisko – Larnaka

Na trasie z lotniska do Larnaki kursuje co 20 minut autobus numer 425. Nie ma żadnego problemu z dostaniem się do miasta. Ostatnia stacja znajduje się przy promenadzie.

• Współrzędne ostatniego przystanku w mieście: 34.9154, 33.6380.

Za bilet płaciliśmy 2,40 euro. Bilet kupuje się u kierowcy. Wysiadaliśmy na różnych przystankach. Rozkłady jazdy znajdziesz na stronie www.publictransport.com.cy. Taka sama sytuacja jest z jazdą w kierunku lotniska. O te połączenia nie musisz się martwić.

Larnaka - przewodnik. Lotnisko, atrakcje, zabytki i jedzenie

Co warto zobaczyć w Larnace?

Zwiedzanie Larnaki podzieliliśmy na dwa dni. Coś zobaczyliśmy w pierwszy dzień po przylocie i coś w ostatnich dniach, gdy mieliśmy zaplanowany wylot. Ogólnie to Larnaka nie ma zbyt wielu atrakcji i zabytków, więc jeden dzień spokojnie wystarczy, żeby zwiedzić miasto, a np. w drugim można wybrać się na zwiedzanie okolicy.

Promenada i plaża Finikoudes

Spacer promenadą to pozycja obowiązkowa przy zwiedzaniu Larnaki. Mieliśmy stamtąd piękne widoki na Morze Śródziemne. Niektóre osoby kąpały się w morzu, a inni odpoczywali na plaży. Wiele osób puszczało latawce. Są tam także place zabaw oraz stoiska z pamiątki. Po drugiej stronie ulicy zlokalizowane są restauracje i sklepy. Na końcu plaży znajduje się molo, które polecamy przejść.

Co chwilę widzieliśmy latające samoloty. Po drugiej stronie plaży znajduje się marina. Zobaczyliśmy ogromny statek, który przez kilka dni stał kilkaset metrów od portu.

Larnaka - przewodnik. Lotnisko, atrakcje, zabytki i jedzenie

Twierdza i muzeum

Weszliśmy sobie do twierdzy, która jest jednym z najważniejszych zabytków w Larnace. Została wzniesiona przez Turków w 1625 roku, ale służyła także za więzienie. Mieście się tam małe muzeum, ale najciekawszy jest punkt widokowy na murach, z którego mogliśmy obejrzeć promenadę.

Wejście do twierdzy kosztuje 2,5 euro. Obowiązują także godziny otwarcia. Zwiedzanie tego obiektu zajęło nam około 30 minut. Tuż obok znajduje się meczet – Djami Kebir Mosque. Twierdzę można obejść z każdej strony.

Cerkiew św. Łazarza w Larnace

Cerkiew św. Łazarza to chyba najpiękniejszy zabytek w Larnace. Bardzo duże wrażenie świątynia robi z zewnątrz, ale można również wejść do środka. Wejście jest bezpłatne. Przed wejściem na wieszaku wiszą chusty, którymi należy się zasłonić. Łazarz został wskrzeszony przez Jezusa.

Cypryjski Kościół Prawosławny uznaje, że świątynia wzniesiona została na miejscu grobu Łazarza. Zwiedzanie cerkwi zajęło nam około 15 minut.

Muzeum Archeologiczne

W Larnace mieści się ciekawe Muzeum Archeologiczne. Znajduje się kilka minut od promenady. Wejście do niego mieliśmy bezpłatne. Muzeum nie jest duże, znajdują się tam starożytne artefakty, ceramika i rzeźby.

Wystawa obejmuje różne epoki od kamienia łupanego do czasów rzymskich. W tym miejscu spędziliśmy ponad 60 minut. Później można jeszcze przejść i zobaczyć małą wystawę na zewnątrz. Mogliśmy obejrzeć także krótki film, na którym pokazywano jak odkopywano różne rzeczy podczas np. budowy drogi.

Słone jezioro i flamingi

Jedną z głównych atrakcji w Larnace jest słone jezioro. Znajduje się poza centrum miasta i gdy jedzie się autobusem z lotniska, to świetnie je widać. Mieszkańcami jeziora są flamingi i mieliśmy okazję je zobaczyć, chociaż podobno miały już odlecieć.

Jezioro to sieć czterech słonych jezior o różnej wielkości – największe z nich to Aliki. Jezioro to jeden z najważniejszych terenów podmokłych na Cyprze. Podobno woda przenika przez porowatą skałę łączącą jezioro z morzem i dlatego woda jest słona.

Meczet Hala Sultan Tekke

Tuż nad słonym jeziorem znajduje się słynny meczet – Hala Sultan Tekke. To jedno z najważniejszych miejsc świętych dla wyznawców islamu osmańskiego. Świątynię można zwiedzać. Tutaj znajduje się grób ciotki Mahometa, która upadła z muła i zmarła. Zwiedzanie obiektu zajmuje około 20 minut. Całość można zobaczyć z zewnątrz, jeśli ktoś nie chce wchodzić do środka. Do meczetu przyjeżdżają wycieczki z różnych części świata. Nawet słyszeliśmy polską wycieczkę.

Gdzie zjeść w Larnace?

O jedzeniu na Cyprze już pisaliśmy w osobnym wpisie, dlatego od razu do niego odsyłamy. W Larnace jedliśmy w dwóch restauracjach i obie polecamy, bo było bardzo smacznie.