Marťácky vrch w Jawornikach – wieża widokowa Zákopčie

Marťácky vrch to wzniesienie w paśmie górskim Jaworniki na Słowacji. Znajduje się tam wieża widokowa Zákopčie, do której dziś się wybraliśmy. Wzniesiono ją w 2011 roku. Ten szczyt okazał się bardzo dobrym wyborem, ponieważ widoki mieliśmy kapitalne. Widzieliśmy między innymi Małą Fatrę, ale nie tylko. Jak tam dotrzeć? My wybraliśmy trasę od strony miejscowości Ochodnica. Chociaż można tam dotrzeć z także z innych stron.

Marťácky vrch w Jawornikach - wieża widokowa Zákopčie

Ochodnica – miejsce, gdzie zatrzymaliśmy samochód

Jechaliśmy od strony miasta Krasno nad Kysucou i skręciliśmy z drogi numer 11 w kierunku miejscowości Ochodnica. Przejechaliśmy ją całą i minęliśmy ostatnie domy. Nie było żadnego zakazu wjazdu, więc jechaliśmy dalej. Po jakimś czasie skończył się asfalt i wjechaliśmy na drogę kamienistą. Nią kierowaliśmy się dalej pod górę. Dojechaliśmy w końcu do miejsca, gdzie były ławki i stół. Tam już musieliśmy zatrzymać samochód, ponieważ dalej była zrywka drzewa i droga bardzo zniszczona. Pojechał tam przed nami samochód z napędem na cztery koła.

• Współrzędne miejsca, gdzie zostawiliśmy samochód: 49.3765, 18.7486.

Trasa do wieży widokowej

Tutaj najlepiej mieć w telefonie aplikację z mapami – mapy.cz lub Locus Map. Do przejścia mieliśmy 1,5 km w jedną stronę więc niezbyt dużo. Według mapy, na miejsce mieliśmy dotrzeć po około 40 minutach i faktycznie tak było. Poniżej mapa naszej trasy.

Martacky Vrch mapa
mapy.cz

Od samochodu pokierowaliśmy się od razu w prawo pod górę. Sprzęt właśnie zwoził ucięte drzewa. Podchodziliśmy do góry po zniszczonej drodze. Ten odcinek mierzył 400 metrów. Potem droga ponownie zrobiła się kamienista i doprowadziła nas do gospodarstw. Za plecami mieliśmy wspaniałe krajobrazy na pasmo Małej Fatry.

Minęliśmy dwóch mieszkańców. Stało tam kilka domów. Wyszliśmy na górę do szerszej drogi i skręciliśmy w lewo. Tam przyszedł już szlak czerwony. Na górze widzieliśmy już wieżę widokową. Zobaczyliśmy, że ubita droga na górę prowadzi od strony Zákopčie – U Rolcov. Być może stamtąd można dojechać tutaj samochodem. Wtedy do wieży mielibyśmy tylko minut. Teraz właśnie się do niej kierowaliśmy. Szliśmy polną drogą po szerokiej łące. Cały czas widzieliśmy nasz cel.

Marťácky vrch w Jawornikach - wieża widokowa Zákopčie
Słowacja

Wieża widokowa Zákopčie

Po około 40 minutach dotarliśmy na Marťácky vrch mierzący 854 m n.p.m. Najpierw weszliśmy na wieżę widokową, a potem zabraliśmy się za palenie ogniska. Czytaliśmy wcześniej opinie, że jest miejsce na ognisko i wiata, więc przygotowaliśmy się na tą wycieczkę. Rano kupiliśmy kiełbaski. Gdy doszliśmy na górę, to były nawet dwa miejsca na ognisko, a do tego gazety i drzewa, a za wiatą kosze na śmieci. Bardzo fajnie ktoś to wszystko przygotował.

Marťácky vrch – co widać?

Widoki z wieży widokowej są niesamowite. Góra mierzy zaledwie 854 m n.p.m., a rozciągają się z niej wspaniałe krajobrazy. Widać:

1. Skrzyczne, Wielką Czantorię, Klimczok, Trzy Kopce Wiślańskie w Beskidzie Śląskim.
  2. Pilsko, Wielką Raczę, Muńcuł w Beskidzie Żywieckim.
  3. Krywań i Gerlach w Tatrach (tutaj to są tylko wierzchołki).
  4. Wielki i Mały Rozsutec, Wielki Krywań, Stoh, Chleb w Małej Fatrze.
  5. Kriżną i Ostredok w Wielkiej Fatrze. Polecamy wędrówkę na Ostredok.
  6. Strazov w Górach Strażowskich.
  7. Łysą Górę, Smrk, Radegast w Beskidzie Śląsko-Morawskim.

Po ognisku i obejrzeniu widoków wracaliśmy drogą w dół, ale nie przez szeroką łąkę, tylko dalej do czerwonego szlaku. Gdy on się pojawił, to skręciliśmy w lewo. Po drodze mieliśmy jeszcze kaplicę, a nawet budkę telefoniczną oraz dystrybutor paliwa!