Muzeum Grodu Santok – zwiedzanie. Prom, grodzisko i wieża widokowa

Muzeum Grodu Santok to jeden z oddziałów Muzeum Lubuskiego, który swoją siedzibę ma w Gorzowie Wielkopolskim. To jedna z atrakcji województwa lubuskiego. Znajduje się 10 kilometrów od centrum miasta nad rzeką Wartą i w pobliżu grodu Santok. Dlaczego warto odwiedzić to miejsce? Ponieważ można zapoznać się z historią Santoka, a także obejrzeć nowoczesne ekspozycje.

Obiekt otwarto po renowacji w 2020 roku, dlatego jeszcze niewiele osób o tym wie. W pobliżu znajduje się prom, który działa w sezonie turystycznym i przewozi ludzi do grodziska. Na małym wzgórzu stoi kamienna wieża widokowa, spod której można obejrzeć widoki na okolicę. Na pewno, gdy dojedziesz pod muzeum, to zobaczysz tura, z którym związana jest pewna legenda. Zapoznasz się z nią oglądając film na kanale muzeum na YouTube.

Już na samym początku muszę napisać o wspaniałej obsłudze w każdym oddziale Muzeum Lubuskiego, bo byliśmy jeszcze w spichlerzu oraz willi. Panie prezentowały bardzo wysoki poziom i od razu chciało się tam być. Do Muzeum Grodu Santok przyjechaliśmy przed godziną 10, czyli idealnie z otwarciem drzwi. Tuż obok był bezpłatny parking przy drodze. Znajduje się przy dwóch nosorożcach. Tak trafiliśmy, że zwiedzanie ekspozycji w piątki było bezpłatne, dlatego skorzystaliśmy z okazji.

• Współrzędne postoju: 52.7341, 15.3966.
Muzeum Grodu Santok - zwiedzanie. Prom, grodzisko i wieża widokowa

Zwiedzanie Muzeum Grodu Santok – wystawa „Gród Santok. Strażnica i klucz królestwa

Zwiedzanie Muzeum Grodu Santok rozpoczęliśmy od obejrzenia 8-minutowego filmu dotyczącego grodu i okolicy. Według mnie każde muzeum powinno mieć przygotowany taki film, podczas którego odwiedzający może lepiej poznać miejsce, w którym się znajduje. Później mogliśmy przejść już do właściwego zwiedzania z czytaniem informacji i oglądaniem ekspozycji.

Zobaczyliśmy eksponaty pozyskane podczas badań wykopaliskowych. W środku panował specyficzny klimat, jakbyśmy poruszali się w jakiejś historycznej scenerii. Były animacje, dzięki którym mogliśmy bliżej poznać życie codzienne mieszkańców. Ciekawie wyglądały zaaranżowane wykopy archeologiczne. Oprócz wystawy stałej „Gród Santok. Strażnica i klucz królestwa” była również wystawa czasowa.

Zwiedzanie całego obiektu zajęło nam około 50 minut. Ty możesz spędzić tam jeszcze więcej czasu. Na wystawie czasowej nie skupialiśmy się tak bardzo. Na samym końcu Maja dostała od Pani zakładkę, na której widniał kod QR. Dzięki niemu można wysłuchać legendy o turze, który stoi przez muzeum. Jeśli nie masz aplikacji na kody, to możesz znaleźć legendę tutaj.

• Bilet normalny kosztuje 14 złotych, a ulgowy 8,
  • Muzeum jest otwarte od środy do niedzieli w godzinach 10:00 – 17:00,
  • Jeśli chcesz zwiedzić pozostałe oddziały, to polecamy Ci kupić karnet,
  • Pamiętaj, że w piątki jest wejście darmowe,
  • Oficjalna strona www muzeum dostępna tutaj.
Muzeum Grodu Santok - zwiedzanie. Prom, grodzisko i wieża widokowa

Prom i zwiedzanie grodziska

Dowiedzieliśmy się, że prom działa w sezonie turystycznym od kwietnia. My byliśmy w styczniu i niestety nie mogliśmy obejrzeć grodziska z bliska. A to można zwiedzać z przewodnikiem i to jest ciekawa opcja, żeby poznać jeszcze bliżej historię i różne ciekawostki. Przewodnik opowiada o roli grodu w tworzeniu się państwa polskiego, historię grodziska, badaniach archeologicznych. Koszt zwiedzania z przewodnikiem to 180 złotych, a czas trwania to około 80 minut. Najlepiej stworzyć sobie jakąś grupę.

Pierwszy gród powstał w Santoku na przełomie VII i VIII wieku. Później jednak został zniszczony podczas wojny Mieszka I z Pomorzanami. W X wieku wzniesiono nowe obwarowania, umocniono podgrodzie. Był pod panowaniem Branderburgii, Krzyżaków, a nawet włączony jako lenno do Królestwa Polskiego za czasów Kazimierza Wielkiego. Od 1454 roku Santok stracił na znaczeniu. W 1820 roku następuje wielki pożar, a w 1854 roku powódź niszczy cześć wioski.

Wieża widokowa na wzgórzu

Na pobliskim wzgórzu, które widać spod muzeum znajduje się kamienna wieża widokowa. Jest ona w rękach prywatnych i tylko niekiedy otwierana. Można natomiast podejść do niej i zobaczyć krajobrazy. To teren prywatny, dlatego widnieje informacja, żeby o tym pamiętać, nie niszczyć i nie śmiecić. Wieża pochodzi z 1936 roku. W XI wieku znajdował się tam gródek pomorski, a w XV mały zamek rycerski. W pobliżu zlokalizowane są resztki umocnień Wału Pomorskiego.