Muzeum Wsi Kieleckiej – Park Etnograficzny w Tokarni. Skansen niedaleko Kielc

Muzeum Wsi Kieleckiej – Park Etnograficzny w Tokarni zwiedzaliśmy po drodze z Warszawy do domu. Park etnograficzny znajduje się niedaleko Kielc. W tym odwiedziliśmy już Kielce, gdzie zwiedzaliśmy atrakcje w stolicy województwa świętokrzyskiego. Kilka lat temu przygotowaliśmy obszerny artykuł o 30 nieoczywistych miejscach w okolicy Kielc.

Przyjechaliśmy do skansenu w poniedziałek i bilety wstępu mieliśmy bezpłatne. Wiązało się to jednak z tym, że nie mogliśmy wejść do środka, ponieważ obiekty były zamknięte. Zwiedzanie Parku Etnograficznego w Tokarni zajmuje około 2 godziny spokojnym tempem. Jeśli wybierasz się na zwiedzanie, to pamiętaj, że obowiązują godziny otwarcia.

• Skansen w Tokarni zwiedzaliśmy z dzieckiem. Widzieliśmy również dzieci na wycieczce szkolnej, więc to może być ciekawe miejsce na lekcję w plenerze.
Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni - skansen niedaleko Kielc

Jak dojechać do Muzeum Wsi Kieleckiej – skansenu w Tokarni? Gdzie zaparkować?

Dojazd do muzeum z Kielc zajmuje ponad 20 minut – to około 20 kilometrów. Musisz kierować się na Chęciny. Przy atrakcji znajduje się duży i bezpłatny parking, na którym możesz się zatrzymać. Wjazd na parking będzie oznaczony.

Godziny otwarcia i cennik biletów wstępu

Park Etnograficzny w Tokarni otwarty się przez cały rok (z kilkoma wyjątkami). Jak już wspomniałem, wejście w poniedziałki jest bezpłatne. Bilet normalny w sezonie letnim od 1 kwietnia do 31 października kosztuje 20 złotych, a w sezonie zimowym 13 złotych.

• Listopad i marzec: 9 – 15
  • Kwiecień i październik: 9 – 17
  • Maj-wrzesień: 10 – 18

Zwiedzanie Parku Etnograficznego w Tokarni niedaleko Kielc

Skansen Tokarni zwiedzaliśmy z dzieckiem, dlatego spacerowaliśmy spokojnym tempem. Żałowaliśmy trochę, że wnętrza obiektów były zamknięte. Przejście zajęło nam dokładnie 2 godziny. W kilku miejscach na trasie była mapa z zaznaczonymi obiektami i punktem, w którym się aktualnie znajdowaliśmy. W parku można oglądać budownictwo wiejskie, dworskie i małomiasteczkowe.

W skansenie są również żywe zwierzęta, do których można podejść, ale nie wolno ich dotykać. Są np. konie i kocyki. Skansen w Tokarni podzielony jest na kilka części. Spacerując w terenie pomiędzy obiektami, zagrodami, zabytkami sakralnymi można poczuć się jak w dawnej wsi. Jeśli ktoś gra czy grał w gry komputerowy np. w Wiedźmina, to park etnograficzny będzie mu przypominał świat Geralta z Rivii.

Bardzo nam się podobał kościół z Rogowa pw. Matki Bożej Pocieszenia, dwór z Suchedniowa i wiatrak z Grzmucina. Muzeum Wsi Kieleckiej (Park Etnograficzny w Tokarni) to jedna z ciekawszych atrakcji województwa świętokrzyskiego. Teren jest bardzo rozległy, sporo tam jest obiektów do zobaczenia. Gdy wszystko jest otwarte to zwiedzanie może zająć nawet kilka godzin. Odbywają się tam różne wydarzenia i imprezy.

Podczas wędrówki czuliśmy, jakby część skansenu była poddana jakiemuś remontowi. Może to przez te zamknięte obiekty.