Nadwiślański Park Etnograficzny w Wygiełzowie – informacje praktyczne

22.01.2019 | Nadwiślański Park Etnograficzny – Skansen Wygiełzów znajduje się w niedalekiej odległości od Krakowa w miejscowości Wygiełzów w gminie Babice. Jest to miejsce, które od pierwszego kroku bardzo nas urzekło. Pojechaliśmy tam tuż po wizycie przy Zamku Tenczyn w Rudnie. Odległość między dwoma obiektami to 14 kilometrów, dlatego będąc w jednym miejscu, warto odwiedzić drugie.

Parking, godziny otwarcia i ceny biletów

Do Wygiełzowa przyjechaliśmy przed godziną 10. Przed obiektem jest darmowy parking na kilkanaście samochodów. Skansen otwarty jest w sezonie letnim od godziny 8:00 do 18:00, natomiast w zimowym, czyli tak jak my byliśmy od godziny 8:00 do 15:00. Bilet normalny kosztuje 12, ulgowy 6, a rodzinny 30 złotych. Można skorzystać także z usługi przewodnika za 35 złotych. Szczegółowy cennik można zobaczyć na stronie internetowej muzeum.

Skansen w Wygiełzowie

Do skansenu wchodzimy po zakupie biletów. Minusem jest to, że bilet ma formę zwykłego rachunku, a plusem, że otrzymuje się ulotkę, na której zaznaczone są wszystkie obiekty występujące w skansenie. Który to już obiekt, gdzie otrzymujemy zwykły wydruk z kasy. W innej formie bilet mógłby być fajną pamiątką. W budce z biletami mamy możliwość ubrania Mai w chustę, ponieważ na polu jest kilka stopni mrozu, a jeśli jest taka okazja, to należy z tego korzystać.

Skansen udostępniono dla turystów do zwiedzania 15 października 1973 roku. Do obejrzenia były zaledwie 3 budowle. Obecnie na terenie skansenu do zobaczenia jest 25 cennych, drewnianych obiektów. Najstarszym obiektem jest kościół z Ryczowa pochodzący z 1623 roku, natomiast najbardziej okazałym obiektem Dwór z Drogini z 1730 roku.

Ruszyliśmy obok domu z Alwerni, który obecnie jest punktem z pamiątkami. Dalej mieliśmy dom z Chrzanowa, karczmę, studnię czy spichlerz dworski. Bardzo nas zaskoczyło, że tyle obiektów jest otwartych i można wejść do środka. Przejście całości zajmuje planowo 60 minut i tak też nam wyszło. Udało nam się, że byliśmy sami, a pogoda była idealna. Zobacz poniżej na plan Skansenu w Wygiełzowie.

Na samym końcu mamy możliwość wejścia do dworu i obejrzenia mieszkania zamożnej rodziny szlacheckiej. Jest to także miejsce, w którym znajdują się wystawy czasowe. Warto prześledzić na ścianach jednej z sal jak zmieniał się przez lata skansen i jego otoczenie. Po zwiedzeniu całości proponujemy udać się do Zamku Lipowiec, który góruje nad skansenem. My tak właśnie robimy i idziemy dalej.