Ostredok – najwyższy szczyt Wielkiej Fatry | szlak przez Krížna z Turecká

Ostredok to najwyższy szczyt Wielkiej Fatry na Słowacji. Góra mierzy 1596 m n.p.m., a wejście na szczyt zajmuje minimum 3 godziny. W pobliżu znajdują się inne dwa najwyższe szczyty pasma: Kriżna (Krížna) 1574 m n.p.m. oraz Frčkov 1585 m n.p.m. My zdecydowaliśmy się wejść na górę z miejscowości Turecká.

• Szlak żółty, którym szliśmy był najkrótszym szlakiem na szczyt, chociaż podejście było strome,
  • Na górę szliśmy z dzieckiem,
  • Na szczycie Kriżna znajduje się baza wojskowa, radary i maszty antenowe – nie wolno tam robić zdjęć,
  • Odcinek Kriżna – Ostredok to jeden z najpiękniejszych momentów w słowackich górach,
  • Wielka Fatra przypominała nam trochę bieszczadzkie połoniny – wędruje się w większości grzbietem,
  • Trasa nie jest trudna, jednak potrzebna jest w miarę dobra kondycja,
  • Wejście na najwyższy szczyt Wielkiej Fatry z parkingu zajęło nam 3 godziny i 40 minut,
  • Szczyt należy do Korony Gór Słowacji,
  • Popularny szlak pętla prowadzi z miejscowości Liptovské Revúce przez Ploskę.

Parking na początku szlaku – miejscowość Turecká

Na miejsce mieliśmy 40 minut drogi. Przyjechaliśmy do miejscowości Turecká i zatrzymaliśmy się tuż przy żółtym szlaku. Przy drodze znajduje się obszerny, monitorowany parking, na którym bezpiecznie można zostawić samochód.

• Postój jest płatny i płaci się w parkomacie – 3 euro,
  • Współrzędne parkingu przy szlaku: 48.8473, 19.0890.
Ostredok - najwyższy szczyt Wielkiej Fatry | szlak przez Krížna z Turecká

Mapa trasy naszej wycieczki – podstawowe informacje

Zobacz poniżej na mapę naszej trasy po szlakach Wielkiej Fatry na Słowacji. Zaznaczyłem tam trasę naszej wycieczki – najkrótszy kilometrażowo i czasowo szlak na Ostredok.

• Długość naszej trasy to 15 kilometrów,
  • Na trasie mieliśmy 1174 metry podejścia,
  • Szlak przeszliśmy z dzieckiem,
  • Cała wycieczka zajęła nam 9 godzin z przerwami.

Turecká, Salášky, Líška 1445 m n.p.m. – ostre podejście szlakiem żółtym

Rozpoczęliśmy wycieczkę o godzinie 3:30, ponieważ chcieliśmy uniknąć upałów, które sięgały ponad 30 stopni. 100 metrów przy parkingu znaleźliśmy tabliczki i nasz szlak żółty. Startowaliśmy z doliny delikatnie pod górę za drogą asfaltową. Po 100 metrach minęliśmy wszystkie domy i przez las dotarliśmy pod dolną stację wyciągu narciarskiego.

Rozpoczęło się ostre podejście szlakiem żółtym. Szliśmy otwartym stokiem, dlatego nachylenie było spore. Na samym początku musieliśmy dojść na Salášky, czyli tutaj, gdzie znajdował się zbiornik wodny oraz mały parking – okazało się, że to 30 minut, więc można sobie skrócić szlak. Niestety dowiedzieliśmy się o tym dopiero na trasie. W to miejsce możesz dojechać, jadąc w miejscowości jeszcze dalej – kierunek Chata Salašky.

• Współrzędne postoju przy zbiorniku wodnym: 48.8525, 19.0906.

Tam także pojawił się szlak zielony biegnący do Doliny Ramžiná. My maszerowaliśmy chwilę delikatnie pod górę. Przeszliśmy obok domów i weszliśmy znowu do gęstego lasu. Szybko zaczęliśmy zdobywać wysokość, a w terenie robiło się coraz stromiej. Przeszliśmy przez małą polankę, a później lekkie wypłaszczenie.

Następnie mieliśmy już przysłowiowy „pion”. Tak to chyba jeszcze nigdy nie podchodziliśmy pod górę. Przez około 500 metrów musieliśmy zrobić ponad 200 metrów w pionie. Szliśmy bardzo pomału, ale wiedzieliśmy, że później będziemy tędy schodzić. I tak chyba lepiej iść pod górę. Szliśmy w towarzystwie wyciągu. U góry dotarliśmy do starej górnej stacji kolejki.

Szczyt Líška 1445 m n.p.m. w paśmie Wielkiej Fatry

Maszerowaliśmy już grzbietem bez drzew. Cały czas mieliśmy piękne widoki. Słońce wspinało się coraz wyżej po niebie. Kolejnym celem była Krížna, którą już dobrze widzieliśmy. Widzieliśmy również Ostredok – najwyższy szczyt pasma Wielkiej Fatry. Według mapy na Kriżnej mieliśmy być za około 40 minut. Faktycznie tak było.

Dotarliśmy na szczyt Liska mierzący 1445 m n.p.m. Tam przyszedł jakiś szlak rowerowy. My maszerowaliśmy dalej drogą w kierunku najwyższym szczytom pasma. Baza wojskowa na Kriżnej była coraz bliżej. Patrzyliśmy, jak stoki opadają ostro ku dolinom. Chyba każde podejście tutaj na górę jest takie strome. Później jednak wędrówka po grzbiecie sprawią wielką przyjemność.

• W drugą stronę szlak prowadził na Majerova skala 1283 m n.p.m.
Szczyt Líška 1445 m n.p.m. w paśmie Wielkiej Fatry

Szczyt Kriżna 1574 m n.p.m. – trzeci najwyższy szczyt pasma Wielkiej Fatry na Słowacji

Doszliśmy na Kriżną mierzącą 1574 m n.p.m. To trzecia najwyższa góra tutaj w okolicy. To charakterystyczne wzniesienie, ponieważ u góry jest baza wojskowa z radarami oraz antenami. Na siatkach wiszą znaki, żeby nie robić zdjęć. Wszędzie są kamery.

Dla turystów przygotowano tablice z opisanymi widokami. Jest tam, co oglądać, ponieważ krajobrazy sięgają naszej Babiej Góry w Beskidzie Żywieckim. Oprócz tego widać: Małą Fatrę, Wielką Fatrę, Tatry Niżne, Tatry oraz wiele pasm górskich Słowacji.

Nie robiliśmy tam większej przerwy, tylko ruszyliśmy dalej. Przed nami było jeszcze 60 minut, aby dotrzeć do naszego celu. Była godzina 6:25, gdy rozpoczęliśmy ostatnie kilometry na Ostredok. Szliśmy cały czas grzbietem, a wokoło mieliśmy cudowny górski krajobraz.

Szczyt Kriżna 1574 m n.p.m. - trzeci najwyższy szczyt pasma Wielkiej Fatry na Słowacji

Ostredok 1596 m n.p.m. – najwyższy szczyt Wielkiej Fatry

Szliśmy wyobrażając sobie, że jesteśmy w Bieszczadach. Te tereny bardzo je przypominają. Wielka Fatra jest dzika. Nie przyjeżdża tam zbyt wielu turystów. Szlaki są  długie i wymagające kondycyjnie. Przed nami było teraz lekkie podejście na Frčkov, później zejście i już ostatnie metry na Ostredok. Tam stawiliśmy się na godzinę 7:10.

Po drodze nie spotkaliśmy nikogo. Usiedliśmy przy tabliczce i podziwialiśmy piękne krajobrazy. Kolejny szczyt do Korony Gór Słowacji został zdobyty.

Na górę przychodzą szlaki z różnych stron.

• Bardzo popularny jest szlak z Liptovské Revúce przez szczyt Ploská 1532 m n.p.m.

Angelika jeszcze poleciała na kolejny punkt widokowy, który był widoczny ze szczytu. Tam były opisane tablice z widokami. Na górze zrobiliśmy ponad godzinę przerwy. W oddali widzieliśmy jak dwójka turystów wspinała się w kierunku Kriżnej. Jedna osoba szła całkowicie bez szlaku i kierowała się w stronę Ploski.

Ostredok 1592 m n.p.m. - najwyższy szczyt Wielkiej Fatry

Wracamy tym samym szlakiem

Po przerwie ruszyliśmy w drogę powrotną. Wracaliśmy tym samym szlakiem. Najpierw musieliśmy wrócić na Kriżną, a później w doliny do wsi Turecka. Na całej trasie minęliśmy tylko 2 osoby, także przekonaliśmy się, że faktycznie te góry nie są tak popularne. Byliśmy wcześniej na Wielkim Krywaniu w Małej Fatrze oraz w Tatrach Niżnych na najwyższym szczycie – Dumbier. Tam po drodze mijaliśmy o wiele więcej osób.

Cała wycieczka zajęła nam prawie 9 godzin. Na trasie mieliśmy jedną dłuższą przerwie i 2 krótkie po 10 minut. Maja siedziała w nosidełku na samą górę. Potem w dół szła już sama. Wziąłem ją dopiero pod koniec trasy. Wróciliśmy na parking i ruszyliśmy w drogę powrotną do kwatery.