Sulowskie Skały w Górach Strażowskich na Słowacji – trasa po rezerwacie: Gotycka Brama i Zamek Súľov

Sulowskie Skały (Súľovské skaly, Sulowskie Wierchy, Súľovské vrchy) w Górach Strażowskich (Strážovské vrchy), to przepiękne miejsce na Słowacji przypominające skalny świat. Znajduje się ono w lasach w pobliżu rzeki Wag. Jest to miejsce popularne wśród miłośników turystyki. Rezerwat powstał w 1973 roku.

Na terenie rezerwatu przyrody znajduje się kilka ścieżek prowadzących po skałach. Formacje te są bardzo popularne wśród turystów ze względu na swoje unikatowe kształty oraz panoramę rozciągającą się z punktów widokowych.

• Przy wejściu na ścieżkę znajduje się płatny parking,
  • Wstęp do rezerwatu jest bezpłatny,
  • Najkrótszy szlak, na którym zobaczysz prawdopodobnie najpiękniejsze miejsca mierzy 4 kilometry – OPIS PONIŻEJ,
  • Na trasie są drabinki, które ułatwiają zejścia i wejścia,
  • Najpiękniejsze miejsca w rezerwacie to: Gotycka Brama oraz zamek – Hrad Súľov,
  • Czas wędrówki przez skalne miasto będzie uzależniony od tego, którą trasę wybierzesz,
  • Oprócz tego warto jeszcze zobaczyć: jaskinię – Šarkania diera, szczyt Roháč oraz unikatową formację skalną Stratený Budzogáň,
  • Dzieci będą zachwycone wędrówką po sulowskim skalnym mieście. Myślę, że Ty również!
  • Warto zakupić wcześniej ubezpieczenie w słowackie góry.
Sulowskie Skały w Górach Strażowskich

Jak dojechać do rezerwatu przyrody? Podstawowe informacje

Rezerwat znajduje się 75 kilometrów od polskiej granicy. Najbliżej z Polski jest ze Zwardonia w Beskidzie Żywieckim.

• Dojazd z Bielska-Białej przez Żywiec, Milówkę i Zwardoń zajmuje 1 godzinę i 50 minut,
  • Dojazd z Krakowa przez Kalwarię Zebrzydowską, Zembrzyce, Żywiec i Zwardoń zajmuje 3 godziny i 30 minut,

Gdy przekroczysz granicę ze Słowacją, to musisz kierować się na Żylinę, ponieważ Súľovské Skaly znajdują się 25 kilometrów od miasta. Kierunek na Dolný Hričov, a później Jablonové.

• Pamiętaj, że nawigacja prowadzi po słowackich autostradach, a te są płatne. Wcześniej musisz zakupić winietę.

Sulowskie Skały – parking przy zielonym szlaku

My zdecydowaliśmy się na wycieczkę po Sulowskich Skałach ścieżką zieloną, dlatego parking mieliśmy przed wjazdem do miejscowości Súľov-Hradná. Musisz pamiętać, że w sezonie turystycznym w późniejszych godzinach może tam nie być miejsca. Najlepiej zacząć wycieczkę o 6,7 rano. Wtedy też będzie mniej ludzi na szlaku.

• Parking na początku zielonego szlaku znajduje się tuż przy drodze, z lewej i prawej strony,
  • Postój jest płatny i kosztuje 3 euro za cały dzień,
  • Parking przy skalnym mieście płatny jest w parkomacie,
  • Można płacić monetami lub kartą,
  • Trzeba podać numer rejestracyjny,
  • Na miejscu znajduje się drewniana wiata oraz mini sklepik z lodami czy napojami,
  • Współrzędne płatnego parkingu: 49.1663, 18.5785.

Mapa turystyczna ścieżki po Sulowskich Skałach w Górach Strażowskich

Na poniższej mapie turystycznej zaznaczyłem trasę naszego przejścia. Możesz ją dowolnie zmieniać i przedłużyć sobie szlak np. do jaskini – Šarkania diera oraz na szczyt Roháč. To już zależy od tego, ile czasu chcesz przeznaczyć na wędrówkę.

• Długość naszej trasy pętli: 4 kilometry,
  • Na szlaku mieliśmy 222 metry podejścia,
  • Na mapie turystycznej ścieżka jest oznaczona jako Náučný chodník Súľovské skaly,
  • Wycieczka zajęła nam 3 godziny z dłuższą przerwą przy zamku.

Jaki szlak wybrać, żeby zobaczyć najpiękniejsze miejsca słowackich Dolomitów?

Skalne miasto nazywane jest słowackimi Dolomitami. Coś w tym faktycznie jest, więc chcieliśmy się o tym sami przekonać ruszając na zielony szlak. Z powyższego parkingu zaczęliśmy o godzinie 7 rano – znaki na Súľovský hrad prosto do lasu.

Na samym początku musieliśmy zrobić trochę podejścia przez las. Od pierwszych kroków naszej wędrówki mieliśmy przed oczami okazałe skały. Po 250 metrach doszliśmy do pierwszej półki skalnej, którą bez problemu pokonaliśmy. Można samemu, albo przy pomocy drugiej osoby.

Później ścieżka zielona wiodła nas dalej przez las małym wąwozem. Naszym głównym celem była Gotycka Brama oraz Súľovský hrad, czyli ruiny zamku na skale.

Po 1 kilometrze dotarliśmy na miejsce i naszym oczom ukazały się piękne krajobrazy słowackiej krainy. Strážovské vrchy zauroczyły nas i to bardzo. Szliśmy grzbietem, widząc w dole wąwozy oraz kaniony. Wszystko z góry wyglądało wspaniale. Ciekawe, jak to wszystko wygląda w innej porze roku. Spojrzeliśmy na mapę i skierowaliśmy się w kierunku Gotyckiej Bramy.

Gotycka Brama (Gotická brána) – Sulowskie Skały

Przeszliśmy grzbietem lekko w dół i spojrzeliśmy w prawo. Tam wśród skał widoczna była Gotycka Brama. Bardzo łatwo ją zauważyć, ponieważ jest charakterystyczna. Z punktu widokowego mogliśmy zobaczyć drogę, którą przyjechaliśmy, a także wijącą się w oddali rzekę Wag.

Według legendy przez Gotycką Bramę prowadziło tajemnicze przejście do zamku, jednak było strzeżone przez smoka z trzema głowami. Aby przejść, każdy musiał rozwiązać 3 zagadki. Gdy mu się to udało, to mógł stawić się na zamkowym dworze.

Gotycka Brama (Gotická brána) - Sulowskie Skały

Idziemy dalej w kierunku zamku

Sulowskie Wierchy stały przed nami otworem. Wróciliśmy 50 metrów do naszego zielonego szlaku i podeszliśmy kilkadziesiąt metrów do góry. Co chwilę mieliśmy piękne widoki w kierunku zachodnim na sąsiednie góry. Szlak prowadził nas dalej pośród drzew w towarzystwie skał. Uszliśmy może 400 metrów i doszliśmy na pierwsze klamry, a później do metalowej drabinki. To były bardziej ułatwienia, ponieważ bez nich też spokojnie sobie można poradzić.

Szlak nie jest trudny technicznie, ale trzeba uważać na kroki. Kolejny raz szliśmy małym wąwozem, a co jakiś czas mijaliśmy tablice ścieżki przyrodniczej. Ostatnie metry w kierunku zamku były ostrzejsze, a pod nogami było sporo piasku. Musieliśmy mocno stąpać po ziemi, żeby się nie ślizgać.

Gotycka Brama (Gotická brána) - Sulowskie Skały

Súľovský hrad – Zamek Súľov

Po 1,6 km doszliśmy do zamku. Były tam tabliczki z oznaczeniem miejsca, krótka legenda, ogromne skały, drabinki w dół i wejście wśród murów na punkt widokowy. Zdecydowaliśmy się od razu wejść na samą górę.

Mieliśmy tam skały, klamry, łańcuchy, metalowe drabinki, wąskie przejście i wspaniałe panoramy widokowe. Weszliśmy do pięknej słowackiej krainy. Mapa wskazała nam, że jesteśmy na 660 m n.p.m.

Byliśmy na szczycie zamkowych ruin. To średniowieczny zamek z funkcjami obronnymi znajdujący się pomiędzy Żyliną i Trenczynem. Warownia powstała na początku XV wieku. Był to pierwotnie niewielki gród albo strażnica. Gród zwał się Roháč, a dopiero później Maciej Korwin (król Węgier i Chorwacji) zezwolił na przebudowę w zamek.

Krótka historia

Na zamku najpierw rządzili Súľovscy – właściciele pobliskiej wsi. Ze względu na lokalizację, na obiekt chętnie zapatrywali się inni możnowładcy. W 1550 roku zamek strawił pożar, ale warownia została odbudowana. Nie można jej było jednak poszerzyć, ponieważ nie było już miejsca. Wszędzie były skały i strome zbocza.

W XVIII wieku nie przeprowadzano już remontów i zamek popadał w ruinę. Po trzęsieniu ziemi w 1858 roku Súľovský hrad niszczał i ponownie spłonął. Obecnie niewiele z niego zostało, a to, co jest, to możemy aktualnie oglądać. Ruiny zostały przeznaczone do zwiedzania – zamontowano klamry oraz metalową drabinkę.

Súľovský hrad - Zamek Súľov

Lúka pod hradom, prameň

Kontynuowaliśmy wędrówkę przez Sulowskie Skały. Zaczęliśmy schodzić za zieloną ścieżkę po drabinkach. Maszerowaliśmy chwilę kanionem. Z pomocą przychodziły kolejne drabiny oraz poręcze. Zostawialiśmy w tyle kanion i kierowaliśmy się na przełęcz pod zamkiem. Mieliśmy do niej 400 metrów.

Skały się skończyły, a my już cały czas szliśmy lasem. Żegnaliśmy się powoli ze skalną krainą. Czekało nas jeszcze przejście małym wąwozem.

Na przełęczy było rozejście szlaków. Zielony kolor pobiegł w kierunku kamieniołomu, a czerwony na Sedlo pod Bradou i dalej na górę Roháč z odbiciem do Smoczej Jaskini – Šarkania diera. To prawdopodobnie ten sam smok, który strzegł Bramy Gotyckiej.

Lúka pod hradom, prameň

Wracamy na parking

Według mapy z przełęczy do parkingu mieliśmy jeszcze prawie 2 kilometry. Ostatnie spojrzenie na Sulowskie Wierchy i ruszyliśmy w dół.  Schodziliśmy delikatnie z góry między drzewami. Na trasie minęliśmy kilka osób, którzy dopiero wspinaliśmy się do zamku. Na trasie nie mieliśmy już nic ciekawego, więc szybko dotarliśmy do parkingu.

Co jeszcze warto zobaczyć w pobliżu?

1. Hlbocký vodopád – szlak zielony z Hlboké nad Váhom,
  2. Zamek Hričov – szlak czerwony z Hričovské Podhradie,
  3. Stratený Budzogáň i Zbyňovská skalná ihla – szlak żółty z Zbyňov,
  4. Wielki Rozsutec w paśmie Małej Fatry,
  5. Wielki Chocz w Górach Choczańskich,
  6. Dumbier – najwyższy szczyt Tatr Niżnych.