Příčný vrch – najwyższy szczyt w Górach Opawskich

Příčný vrch 975 m n.p.m. to najwyższy szczyt w Górach Opawskich. Większość turystów kojarzy to pasmo górskie z Biskupią Kopą i mają rację. Biskupia Kopa to najwyższy szczyt w Górach Opawskich po polskiej stronie, a Příčný vrch jest najwyższą górą w całym paśmie. Na szczyt wchodziliśmy najłatwiejszym szlakiem od kościoła Panna Marie Pomocná. To miejsce znajdziesz na mapie.

Jak dojechać na parking?

Dojazd z Polski z miejscowości Jarnołtówek zajmuje około 15 minut. Ten szczyt znajduje się bardzo blisko naszego kraju, dlatego można tam spotkać wielu Polaków. Musisz jechać na Zlaté Hory, a dalej Heřmanovice. Po drodze będzie skręt w prawo na kościół.

Na początku szlaku znajduje się bezpłatny parking na kilkadziesiąt samochodów. My dojechaliśmy na miejsce i nie zastaliśmy tam nikogo.

• Współrzędne parkingu przy szlaku na Příčný vrch: 50.2254, 17.3943.
Příčný vrch - najwyższy szczyt w Górach Opawskich

Mapa trasy – podstawowe informacje o szlaku

• Długość szlaku: 4,3 km
  • Czas wycieczki z przerwami: 2 godziny i 30 minut
  • Suma podejść na szlaku: 258 metrów

Opis szlaku na Příčný vrch

Ruszyliśmy z parkingu w kierunku kościoła. Przed nim skręciliśmy w lewo pod górę za ścieżką czerwoną. Tam były tabliczki oraz mapa terenu. Szlak żółty prowadził w prawo, natomiast my udaliśmy się w lewo. Podchodziliśmy pod górę przez las za ścieżką biało-czerwoną. Od rana padało, dlatego musieliśmy ubrać płaszcze przeciwdeszczowe. Ten szczyt chcieliśmy zdobyć do Korony Gór Republiki Czeskiej.

Przejście do kolejnych tabliczek mierzyło 500 metrów. Nie było to jakieś trudne podejście. Gdy dotarliśmy na rozwidlenie, to skręciliśmy w lewo. Pojawił się szlak koloru niebieskiego na Hreben. Dalej towarzyszyła nam nasza ścieżka. Chwilę szliśmy po prostej drodze, a później podchodziliśmy w towarzystwie skałek.

Weszliśmy pomiędzy iglaki, a później na otwarty teren. Prawdopodobnie z tego miejsca ujrzelibyśmy piękne widoki na Biskupią Kopę, jednak przez chmury nie widzieliśmy nic. Szliśmy w lewo, a następnie ostro skręciliśmy w prawo. Pochodziliśmy pod górę i skręciliśmy na jedną z szerokich dróg. Nie szliśmy na Hreben. Korzystaliśmy z nawigacji w telefonie. Minęliśmy dom i poszliśmy w górę. Dotarliśmy na wypłaszczenie i zmierzaliśmy na najwyższy punkt.

Czechy

Příčný vrch – najwyższy szczyt w Górach Opawskich

Wejście na górę z parkingu zajęło nam 1 godzinę i 40 minut. Maja cały czas szła na nogach. Nie braliśmy nawet nosidełka. Příčný vrch był zalesiony. Na drzewie zawieszona jest tabliczka, przy której można sobie zrobić zdjęcie. Na górze spotkaliśmy jedną osobę. Później wracaliśmy taką samą drogą, tylko w jednym momencie zeszliśmy ze szlaku i maszerowaliśmy bez oznakowania. Naszą trasę widać na powyższej mapie. Góra i okolice to podziemna sieć tuneli i dawnych kopalń. Kiedyś istniała tam osada górnicza. Nieczynne kopalnie zaznaczone są fajnie na mapie wydawnictwa Compass – Góry Opawskie.

Wariant trasy przez Táborské skály

Początkowo mieliśmy iść dłuższym wariantem przez Táborské skály, jednak pogoda trochę nam pokrzyżowała plany. Idąc przez skałki, można zrobić fajną pętlę i o wiele więcej obejrzeć. W okolicy możesz zobaczyć również Zámecký vrch 702 m n.p.m.