Rezerwat Czartowe Pole na Roztoczu – ścieżka i ruiny papierni

Rezerwat Czartowe Pole znajduje się na Roztoczu na granicy miejscowości Hamernia, Oseredek oraz Nowiny. To jedna z największych atrakcji Roztocza, a także jedno z naszych ulubionych miejsc. Przez rezerwat prowadzi ścieżka nad potokiem Sopot, którą można wędrować. Trasa nie jest długa, a podczas wędrówki można zobaczyć np. ruiny papierni. Zobacz również pozostałe atrakcje na Roztoczu.

Czartowe Pole na Roztoczu

Czartowe Pole – parking

Parking znajduje się przy wejściu na ścieżkę i jest bezpłatny. Jeśli jedziesz od wsi Hamernia, to będzie po prawej stronie, a jeśli od Oseredka, to po lewej. Można zaparkować pomiędzy drzewami.

• Współrzędne parkingu przy rezerwacie: 50.4399, 23.1127.

Mapa szlaku

Poniżej możesz zobaczyć mapę naszej trasy.

Ścieżka przez Czartowe Pole – relacja ze szlaku

Przejście szlaku zajmuje około 60 minut, a nawet mniej. Długość ścieżki to mniej więcej 1,2 km i można zrobić pętlę. Z parkingu ruszyliśmy w kierunku lasu za szeroką drogą i od razu zobaczyliśmy szlakowskazy oraz czerwoną tabliczkę informującą o rezerwacie.

I w tym miejscu już mieliśmy do wyboru wariant trasy. Albo iść najpierw wzdłuż granicy rezerwatu, albo od razu do niego wejść i zejść nad potok. My najpierw poszliśmy nad potok Sopot, żeby najciekawsze zobaczyć już na samym początku. Zeszliśmy po drewnianym pomoście lekko w dół i kontynuowaliśmy przejścia nad wodą.

Szlak czerwony odbił w prawo, natomiast my trzymaliśmy się wąskiej ścieżki. Mieliśmy na trasie drewniane pomosty oraz schody. Krajobrazy, które oglądaliśmy wyglądały bardzo malowniczo. Czuliśmy się trochę, jak w jakiejś baśni. Co chwilę widzieliśmy powalone drzewa, które w większości już przykrył mech. I pomiędzy tymi drzewami przepływała woda. Bardzo głośno było ją słychać.

Byliśmy tutaj już kiedyś i wydaję nam się, że teraz tych drewnianych pomostów jest nieco więcej. Teren także wydawał się bardziej zadbany. Trafiliśmy tam o poranku, dlatego słabe jeszcze słońce przebijało się przez gęsty las. Czuliśmy się trochę jak w dżungli – takiej na miarę roztoczańskich lasów.

Czartowe Pole na Roztoczu
Roztocze

Ruiny papierni

Jedną z atrakcji, którą można spotkać na szlaku są ruiny papierni. Dawniej istniał tutaj duży zakład przemysłowy wzniesiony w XVIII wieku. Były lata, gdzie produkowano nawet do 4000 ryz papieru. Wytwarzano 9 gatunków papieru, który tworzony był ręcznie głównie ze szmat. Był to jeden z największych zakładów w Królestwie Polskim. Do upadku przyczyniły się powodzie w 1849 oraz 1870 roku, a także pożar w 1883 roku. Nie odbudowano już zakładu, ponieważ było to nieopłacalne.

Ruiny papierni na Roztoczu

Rezerwat przyrody Czartowe Pole

Rezerwat powstał w 1958 roku i położony jest w Parku Krajobrazowym Puszczy Solskiej. Powierzchnia rezerwatu to 80,07 ha. Nazwa związana jest z legendą o czartach, których można było spotkać na polanie podczas nocnej wędrówki. Dlatego ludzie chodzili tamtędy za dnia. Przy wejściu do rezerwatu znajduje się monument z 1931 roku oraz symboliczne mogiły partyzantów.

Co warto zobaczyć w okolicy?

W okolicy warto zobaczyć między innymi: kamieniołom w Nowinach z wieżą widokową, Szumy nad Tanwią, kamieniołom w Józefowie, Górę Piekiełko i wieżę widokową w Suścu.

Jeśli podróżujesz po województwie lubelskim, to przygotowaliśmy specjalny przewodnik, gdzie znajduje się 80 miejsc, które warto zobaczyć. Sprawdź przewodnik po atrakcjach województwa lubelskiego. A poniżej jeszcze film z naszej podróży.