Skansen Wdzydze Kiszewskie – Kaszubski Park Etnograficzny

Skansen we Wdzydzach Kiszewskich, a właściwie Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach, to jedna z atrakcji turystycznych województwa pomorskiego. Pojechaliśmy tam prosto po zwiedzaniu Kościerzyny. Byliśmy tam przed godziną 13, dlatego mieliśmy ponad 2 godziny, aby zwiedzić kaszubski skansen na wolnym powietrzu. Już sam dojazd do muzeum był bardzo ciekawy, ponieważ pokazywał piękne uroki Kaszub. Nie pierwszy raz byliśmy w takim miejscu, ponieważ podobny skansen widzieliśmy w Nowym Sączu, Wygiełzowie czy Lublinie.

Dojazd i lokalizacja do muzeum we Wdzydzach Kiszewskich

Muzeum we Wdzydzach Kiszewskich znajduje się we Wdzydzkim Parku Krajobrazowym, 20 minut od Kościerzyny. Trzeba jechać przez: Rybaki, Grzybowo i Wąglikowice. Skansen znajduje się tuż przy drodze, a wjazd na parking jest dobrze widoczny. Parking znajduje się tuż przed wejściem i jest bezpłatny dla zwiedzających.

• Współrzędne parkingu przy skansenie: 54.0107, 17.9445.
Skansen Wdzydze Kiszewskie

Godziny otwarcia i cennik biletów

Po zaparkowaniu poszliśmy do kasy biletowej. Byliśmy w marcu, a wtedy skansen był otwarty od poniedziałku do piątku od godziny 10:00 do 15:00. Bilet normalny kosztował 17 złotych, a ulgowy 12. Poniżej jeszcze pozostałe dni i godziny otwarcia skansenu, natomiast więcej informacji możesz znaleźć tutaj na stronie muzeum.

Zwiedzanie skansenu we Wdzydzach Kiszewskich

Oprócz nas na terenie muzeum było jeszcze kilka osób. Od razu Pani w kasie powiedziała, żebyśmy poszliśmy do kościoła, bo akurat przewodnik po nim oprowadza. Tak też było. Nie czekaliśmy ani chwili, tylko poszliśmy bezpośrednio na miejsce. Po zobaczeniu kościoła byliśmy jeszcze w kilku innych obiektach z przewodnikiem. Na drzwiach wejściowych była informacja, że zwiedzanie z przewodnikiem odbywa się o pełnych godzinach.

Pogoda była zmienna, bo raz świeciło słońce, a raz była taka śnieżna zamieć, że musieliśmy się chować do otwartych budynków. Więcej jednak było słońca. Skansen we Wdzydzach Kiszewskich zwiedzaliśmy mając w rękach mapę. Mapę otrzymuje się przy zakupie biletów wstępu. Dodatkowo przy każdym obiekcie znajdują się oznaczenia, więc przy zwiedzaniu ciężko się pomylić. Czasem w innych skansenach była mapa, ale tak orientacyjnie się zwiedzało. Tutaj jednak niewiele obiektów było otwarte, a jeśli już otwarte to z widokiem przez szybę.

Skansen Wdzydze Kiszewskie

Ekspozycja muzeum w parku etnograficznym

Zwiedzanie Muzeum Kaszubskiego we Wdzydzach Kiszewskich zajęło nam 2 godziny. Zobaczyliśmy kilkadziesiąt obiektów z terenu Kaszub, Kociewia oraz Borów Tucholskich. Obiekty z różnych części, zostały zaznaczone na mapie odpowiednim kolorem.

Do zobaczenia mieliśmy różne obiekty w parku etnograficznym. Między innymi: karczma z Rumi, zagroda szlachecka z Luzina, tartak ze Staniszewa, chałupa z Osieka, zagroda szkolna z Więcków, kościół ze Swornegaci pod wezwaniem św. Barbary, dworek z Piechowic, kuźnia z Lini czy chlew z Kalisk. Po obejrzeniu wszystkich obiektów obejrzeliśmy małą wystawę w środku głównego budynku.

Teodora i Izydor Gulgowscy – założyciele Kaszubskiego Parku Etnograficznego

Założycielami Kaszubskiego Parku Etnograficznego byli Teodora i Izydor Gulgowscy, którzy odkupili jedną z chat od miejscowego gospodarza i przekształcili je na muzeum. Umieścili w nich sprzęty gospodarstwa domowego, obrazy czy ceramikę. Życie skansenu rozpoczęło się już w 1906 roku, więc ma już ponad 115 lat. Trzeba przyznać, że wybrali przepiękne miejsce do stworzenia skansenu, ponieważ ten położony jest nad Jeziorem Gołuń. Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny to pierwsze muzeum w Polsce na wolnym powietrzu.