Góra Ślęża
Dolnośląskie,  Masyw Ślęży

Góra Ślęża z Przełęczy Tąpadła. Najłatwiejszy i najkrótszy szlak – mapa

Góra Ślęża jest najwyższym szczytem Masywu Ślęży na Przedgórzu Sudeckim niedaleko Wrocławia. Mierzy 718 m n.p.m. i jest doskonałym punktem widokowym na Góry Sowie w Sudetach oraz Nizinę Śląską. Na szczycie znajduje się kościół, schronisko, maszt telewizyjny wieża widokowa i krzyż milenijny z 2000 roku. Góra Ślęża wznosząca się nad Sobótką należy do Korony Gór Polski.

Góra Ślęża – szczyt do Korony Gór Polski

Ślęża znajduje się na obszarze Ślężańskiego Parku Krajobrazowego między miejscowościami: Sulistrowiczki, Sulistrowice, Będkowice, Strzegomiany, Sobótka, Sady i Tąpadła. Wiedza turystyczna o tym miejscu sięga czasów starożytnych. Góra była miejscem kultu pogańskiego. Do dziś zachowały się kamienny niedźwiedź czy święte źródełko. Ślęża jest bardzo często odwiedzanym miejscem przez rodziny z dziećmi z pobliskiego miasta Wrocław, a także śmiałków zbierających szczyty do Korony Gór Polski.

Na Ślęży znajduje się kościół, schroniska, krzyż, maszt TV oraz wieża widokowa

My tylko raz mogliśmy gościć w tym miejscu w 2014 roku. Spacerując po Ślęży, natkniemy się na kościół z 1852 roku pod wezwaniem Nawiedzenia NMP, Dom Turysty – czyli schronisko im. Romana Zmorskiego z 1908 roku, krzyż milenijny, maszt telewizyjny, wieża widokowa, rzeźba niedźwiedzia i fragmenty murów zamkowych pomiędzy kościołem a grupą Skał Zamkowych. Tych punktów jest tam o wiele więcej, jednak o wszystkich tajemnicach trzeba przekonać się samemu, odwiedzając Ślężę. Szczyt należy do Korony Gór Polski, Korony Sudetów i Korony Sudetów Polskich.

Opis najłatwiejszego szlaku na Ślężę z Przełęczy Tąpadła i mapa trasy turystycznej

W dzień przed oczekiwanym wyjazdem ciężko było zasnąć. Emocje sięgały zenitu. Zapowiadała się przecież podróż życia. Wreszcie po kilku godzinach snu o 2:30 obudził nas budzik i wiedzieliśmy, że od tego dnia będzie nam dane odkrywać piękne zakątki pasma Sudetów, zaczynając od Masywu Ślęży.

Jak dojechać na Ślężę z Wrocławia?

Z Wrocławia na górę Ślężę najlepiej dojechać drogą numer 8 do Jordanowa Śląskiego i tam skręcić w prawo na Sobótkę i dalej jechać na Świątniki. W nich trzeba zdecydować, jakim szlakiem chcemy wyjść na szczyt. Od tego zależy dalszy kierunek. Dojazd do Masywu Ślęży zajmuje około 50 minut.

My zapakowaliśmy się do samochodu i jechaliśmy w nieznane nam dotąd górskie pasmo. Trasa Kąty w Małopolsce – Przełęcz Tąpadła w Masywie Ślęży miała dokładnie 382 kilometry i zajęła nam około czterech godzin z przerwami na autostradzie. Za nią zapłaciliśmy na odcinku Kraków – Katowice 19 złotych, a na odcinku Katowice – Wrocław 16,20.

Góra Ślęża – parking

Dojechaliśmy na godzinę 7 na Przełęcz Tąpadła. Znajduje się na niej parking i węzeł szlaków turystycznych. Piękna pogoda dopisywała nam od samego poranka. Współrzędne parkingu pod Ślężą: 50.846457, 16.699619.

Jak wygląda szlak na Ślężę?

Spośród kilku szlaków prowadzących na szczyt wybraliśmy ten koloru żółtego. Trasa od samego początku łagodnie wiodła po ubitej drodze, żaden odcinek nie sprawił zbytniego problemu. Sam szczyt ma zaledwie 718 metrów n.p.m, dlatego ciężko wymagać jakichś morderczych podejść. Po 30 minutach marszu dochodzimy do wiaty turystycznej, na której można zrobić sobie krótki odpoczynek, chociaż raczej nie będzie on tutaj potrzebny.

Góra Ślęża – szczyt w Masywie Ślęży

Kolejne 40 minut może wydawać się nieco trudniejsze, ale to może przez upragnione wyczekiwanie na szczyt. Po dojściu na Ślężę naszym oczom ukazuje się telekomunikacyjna stacja przekaźnikowa z masztem o wysokości 136 metrów, Dom Turysty PTTK imienia Romana Zmorskiego i kościół pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny. Są także słabo widoczne ruiny zamku i 12-metrowa wieża widokowa z początku XX wieku.

Był to nasz pierwszy szczyt zdobyty w paśmie sudeckim. Piękne widoki ze szczytu całkowicie zrekompensowały przebytą drogę przez las. Usiedliśmy na chwilę, zjedliśmy kanapki i kabanosy. Następnie pochodziliśmy chwilę po terenie w celu sprawdzenia innych ciekawych rzeczy. Dowiedzieliśmy się, że wieża kościoła jest remontowana, że na pobliskim obszarze znajdują się miejsca starożytnego kultu, a baza noclegowa w obiekcie PTTK jest nieczynna.

Podbiliśmy przy okazji pieczątki i zrobiliśmy zdjęcie z datą potrzebne do książeczki Korony Gór Polski. Do schodzenia wybraliśmy inny szlak. Najpierw, przez około 30 minut kolorem czerwonym.

Ten odcinek prowadzi po kamieniach, bardziej stromo w dół, aż do samego Rozdroża Holtei’a. Tam jest nieco słabiej oznaczone odejście na szlak czarny, dlatego trzeba uważać. Jest to trzecia droga, którą miniemy. Zmieniliśmy od tej chwili kolor szlaku na czarny i tak zwanym Traktem Bolka schodziliśmy ku Przełęczy Tąpadła. Pozdrowiliśmy pracujących leśniczych i doszliśmy na pełną ludzi przełęcz. Po dojściu do samochodu zobaczyliśmy dwie wycieczki, a słychać ich było na długo przed naszym dojściem. Weszliśmy do samochodu i ruszyliśmy w kolejne pasmo, w Góry Kaczawskie.

Jakim szlakiem iść na Ślężę?

Na najwyższy szczyt Masywu Ślęży wyjdziemy szlakiem:

1. czerwonym z Sulistrowic – 5,4 km, 2:30 h,
  2. czerwonym z Sobótki – 5,2 km, 2:05 h,
  3. żółtym z Przełęczy Tąpadła – 2,8 km, 1:18 h,
  4. żółtym z Sobótki – 6,2 km, 2:32 h,
  5. niebieskim z Przełęczy Tąpadła – 4,4 km, 1:43 h,
  6. niebieski z Sobótki – 5,9 km, 2:25 h.

Góra Ślęża – informacje praktyczne

• Parkingi: Na Przełęczy Tąpadła, w Sulistrowicach przy ośrodku wypoczynkowym, na Przełęczy pod Wieżycą,
  • Pieczątka: Do zdobycia w Domu Turysty,
  • Na Ślęży w Domu Turysty można przenocować,
  • W weekendy Ślęża jest bardzo chętnie odwiedzana, ponieważ jest to najbliższa góra od Wrocławia,
  • Inne szczyty do Korony Gór Polski, znajdziesz w specjalnym wpisie u nas na blogu – Korona Gór Polski.