Veľký Javorník – najwyższy szczyt pasma Javorniki w Słowacji

Veľký Javorník to najwyższy szczyt pasma górskiego Javorniki w Słowacji. Mierzy 1071 m n.p.m. Wzniesienie zaliczane jest do Korony Gór Słowacji, dlatego tam pojechaliśmy. W Beskidzie Śląsko-Morawskim także znajduje się Wielki Jawornik, który jest popularniejszy i często mylony z tym tutaj. Okoliczne tereny sprzyjają narciarzom, ponieważ są tutaj stoki narciarskie. Góra leży w Słowacji, jednak tuż obok przebiega granica z Czechami.

Szczyt Velky Javornik

Dojazd i parking przy szlaku

Dojazd z Polski ze Zwardonia zajmuje 60 minut. Jeśli jedziesz za nawigacją, to droga prowadzi autostradą słowacką D3. Na nią trzeba kupić winietę na stacji lub elektroniczną. Musisz jechać na miasto Czadca, Turzówkę oraz Makov. Ostatnie kilometry będą ostrzej pod górę, ale za asfaltem. My jechaliśmy w okresie ze śniegiem i pod koniec było już kiepsko. Na drodze mieliśmy sporo lodu.

Parking to może za dużo powiedziane, ale zatrzymaliśmy się na takiej zatoczce przy drodze. To było jedyne bezpieczne miejsce przy szlaku na zatrzymanie samochodu. Dalej nie chcieliśmy jechać ze względu na oblodzenie, ale jest tam parking jakiegoś hotelu.

• Współrzędne miejsca, gdzie zostawiliśmy samochód: 49.3240, 18.3860.
Tutaj zostawiliśmy samochód

Mapa trasy na szczyt – podstawowe informacje

• Długość szlaku pętli: 4,4 km,
  • Czas wycieczki z przerwami: 2 godziny,
  • Suma podejść na trasie: 124 metry,
  • Trudności: brak.

Opis szlaku na Velky Javornik 1071 m n.p.m.

Od samochodu poszliśmy szeroką drogą lekko pod górę (to droga przy zakręcie). Tam było rozwidlenie dróg. Na szlakowskazie wybraliśmy szlak czerwony. To miejsce nazywa się Butorky.

Droga prowadziła nas do góry i to było chyba najostrzejsze podejście na szlaku. Po przejściu tego odcinka dalej szliśmy już niemalże po prostym. Maszerowaliśmy w zimowych warunkach. Widoki były trochę ograniczone przez chmury. Jeszcze czekamy na słońce w połączeniu ze śniegiem.

Szlak nie był trudny i w większości prowadził nas pomiędzy drzewami. Minęliśmy wyciąg narciarski i po chwili dotarliśmy do rozejścia się szlaków na Sedlo pod Veľkým Javorníkom. Tam z lewej strony przyszedł szlak z Buntovej Doliny.

Maszerowaliśmy po rezerwacie przyrody – národná prírodná rezervácia Veľký Javorník, który został utworzony w 1967 roku. Po kilku minutach od rozejścia, szlak czerwony doprowadził nas na szczyt.

Veľký Javorník - najwyższy szczyt pasma Javorniki w Słowacji
W środku znajduje się zeszyt do wpisania

Velky Javornik – najwyższy szczyt pasma Jovorniki

Na Wielkim Jaworniku znajduje się krzyż, ławeczki, oznaczenie szczytu oraz skrzyneczka z zeszytem, do którego można się wpisać. Krajobrazy są nieco ograniczone przez drzewa. Można przedłużyć sobie wycieczkę i iść na Stratenec, na którym według mapy znajduje się wieża widokowa.

My z Velkiego Javornika szliśmy chwilę bez szlaku (od krzyża w lewo w wąską ścieżkę). Trwało to może 5 minut cały czas w dół. Dotarliśmy do szlaku żółtego i później skręciliśmy w prawo. Z tym kolorem wędrowaliśmy przez 1,9 km do gospodarstw. Tam było kilka hoteli, wyciąg narciarski i chyba najlepsze widoki.

Dalej do samochodu wracaliśmy za drogą asfaltową przez 500 metrów. Po około 2 godzinach drogi wróciliśmy do samochodu.