Zamek Gniew – zwiedzamy i poznajemy historię

Podróżując po województwie pomorskim i kierując się nad Morze Bałtyckie, zatrzymaliśmy się na godzinę na Zamku w Gniewie. Obecnie jest to hotel, do którego przyjeżdżają turyści na wypoczynek, w którym organizowane są przyjęcia weselne i w mniejszym stopniu jest to obiekt, który udostępniony został do zwiedzania. W sezonie turystycznym Zamek Gniew zwiedza się z przewodnikiem o pełnych godzinach, dlatego jechaliśmy specjalnie na godzinę 11:00. W kwietniu poza największym ruchem turystycznym, gdy zamku nie odwiedza jeszcze zbyt wiele osób, to do oprowadzania zatrudnieni zostają animatorzy, z którymi odwiedza się te sale, które nie zostały jeszcze przekształcone na pokoje hotelowe.

Dojazd i parking

Zamek Gniew znajduje się między Grudziądzem a Gdańskiem na ulicy Zamkowej 3 nad Wisłą przy drodze numer 91. Współrzędne geograficzne: 53.834395, 18.827910. Do zamku można dojechać od ulicy Rycerskiej. Parking znajduje się przed zamkiem, hotelem lub restauracją. Współrzędne parkingu: 53.834212, 18.828997.

Godziny otwarcia i cennik biletów

Godziny otwarcia: Zamek w Gniewie otwarty jest od poniedziałku do piątku od godziny 10:00 do … (w zależności od sezonu turystycznego). Jak byliśmy w okresie zimowym, to zamek był otwarty do 15:00. Zwiedzanie odbywa się o pełnych godzinach.

Cennik: Bilet normalny do zamku kosztuje 15 złotych, a ulgowy 10 złotych.

Zwiedzanie Zamku w Gniewie

Już od samego parkingu wszystkie znaki kierowały nas w kierunku Zamku w Gniewie. Deszcz padał od samego rana, dlatego zwiedzanie krzyżackiego zamku pasowało nam idealnie. Weszliśmy na dziedziniec na godzinę 11 i już myśleliśmy, że będziemy sami, gdy chwilę po pełnej weszło jeszcze małżeństwo, które przyjechało do Gniewu z Gdyni. Zakupiliśmy bilety, a następnie w 6 osób ruszyliśmy do komnat, podczas gdy Pan Przemek ciekawie opowiadał historię tej pięknej budowli. Co się okazało? Zamek został zbudowany po 1290 roku przez Zakon Krzyżacki, stanowiąc jedną z najpotężniejszych obiektów na lewym brzegu Wisły. W 1921 roku został poważnie zniszczony przez pożar.

Zamek Gniew

Zwiedzając Zamek w Gniewie, odwiedza się kilka sal, w których spędzamy po kilka minut. Czasem można spotkać gości hotelowych. Zajrzymy do izby tortur, kaplicy zamkowej, krużganek obronnych, sali z II wojny światowej oraz w sezonie na dwie wystawy: grunwaldzką i czasową, które czynne są w okresie letnim. Najciekawsza wydaje się sala tortur, którą zwiedza się na samym końcu. Tam oprócz strasznych krzyków torturowanych można zobaczyć dawne narzędzia tortur oraz techniki katowskie. Całość zwiedzania zajmuje około 50 minut, więc w tym czasie jest okazja poznać historię zamku oraz ciekawostki z nim związane, a po zwiedzaniu zamku można się wybrać jeszcze do centrum miasta zobaczyć rynek.